Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
Vandaag om 22:04:03
Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 21:44:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Ivo tB
Vandaag om 21:32:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:28:29
Een leuke vrachtwagen door Hasenwald
Vandaag om 21:27:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
Vandaag om 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
Vandaag om 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
Vandaag om 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
Vandaag om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
Vandaag om 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
Vandaag om 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
  

Auteur Topic: Trafo / rijcontroller verschillen  (gelezen 1071 keer)

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Trafo / rijcontroller verschillen
« Gepost op: 11 December 2016, 21:04:55 »
Ik heb een vraag over de verschillende tpes transformator / rijcontroller die in de handel zijn.

Van Buhler zijn de volgende trafo types bekend:
Zonder MSF  circuits (met 1 kleur over de hele schaal)
Met  MSF circuits (2 kleuren over de hele schaal)

Daarnaat heb je de nieuwe Rijcontrollers, die conform de nieuwe EU normen zijn (trafo en regelaar apart)

Maar wat zijn nou precies de hardwarematige verschillen tussen de hiervoor genoemde bediening apparaten, en welk type werkt het beste in combinatie met een decoder.

Van mijn beide trafos (1x zware Buhler met MSF, 1x lichte Buhler zonder MSF) weet ik dat je pas na 50% een reactie van de decoder krijgt. De trafo zonder MSF lijkt iets eerder een reactie te geven.

Zou het gebruik van een moderne rij controller enig verschil opleveren?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re: Trafo / rijcontroller verschillen
« Reactie #1 Gepost op: 11 December 2016, 21:32:05 »
Van Buhler zijn de volgende trafo types bekend:
Zonder MSF  circuits (met 1 kleur over de hele schaal)
Met  MSF circuits (2 kleuren over de hele schaal)
Hoe weet je dat die trafo's met 1 kleur geen MSF hebben? Bühler heeft identieke trafo's gemaakt voor Fleischmann, Roco en Trix. Alleen de kasten verschilden van kleur, inwendig waren ze identiek. Maar alleen die van Fleischmann mochten gesierd worden met MSF, omdat Fleischmann dit principe had verzonnen.

Met een gewone trafo lever je altijd een stuk van het regelbereik in omdat de decoder pas reageert bij ongeveer 5V.
Wat bedoel je met een moderne controller? Als het er een is met PWM, dan moet je die zeker niet hebben. De decoder ziet het niet als analoge spanning maar denkt dat het digitaal is. Maar het protocol slaat nergens op, dus er gebeurt niks. (ervaringsfeit)

Zelf vind ik het geen goed idee om een loc met decoder analoog te sturen. Ik heb 1 trein waar oorspronkelijk een decoder in zat, maar die heb ik er uit gesloopt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Trafo / rijcontroller verschillen
« Reactie #2 Gepost op: 11 December 2016, 22:47:51 »
Trafo in kwestie is een LGB, in vorm identiek aan een Fleischmann 6730 in de latere variant (dus met de troep verzamelende knop) Ooit op een rommelmarkt opgedoken

Reden dat ik denk dat er geen MSF circuit in zit is dat er een duidelijk verschil in motorgeluid is bij zeer lage toerentallen (LGB is stiller terwijl de Fleischmann de motor laat grommen)