Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Ben
Vandaag om 18:04:20
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:48:12
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:35:44
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:35
Klompentrein door Huup
Vandaag om 17:06:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Boertje
Vandaag om 16:58:51
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Boertje
Vandaag om 16:52:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Spelfaut
Vandaag om 16:43:23
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:39:19
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 13:44:48
Stalen rijtuigen van NS door Eric B
Vandaag om 13:43:10
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:53:45
Minibaan Visserskaai H0 door HenkN
03 October 2025, 23:48:44
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
03 October 2025, 23:00:47
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
03 October 2025, 21:59:18
  

Auteur Topic: Zwaar treinongeluk in Duitsland  (gelezen 21801 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4069
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #75 Gepost op: 18 February 2016, 22:47:37 »
Reinout,

Als je een continu signaal(spoorstroomloop) had gehad over het spoor, dat had dit ongeval niet zo ernstig geweest. Het signaal had weggevallen en de treinen zouden langzamer gaan rijden. Ik snap best uit kosten oogpunt dat men dat niet doet. Maar als hier continu signaal via het spoor (dus geen gsm-r) had geweest was het beter afgelopen.
Spoorstroomloop is een onderdeel van de baanvakbeveiliging, en GSM-R is een communicatie middel en dat staat los van mekaar dus die opmerking snap ik niet helemaal...

Volgens mij bedoel jij dat het treinbeveiligingssysteem continu dataoverdracht moet hebben ipv puntsgewijs...

Citaat
Nu ik toch bezig ben gelijk even doorgaan. Ik vind persoonlijk dat alle hoofdlijnen en drukke zijlijnen een continu signaal(toonfrequent die werkt namelijk op zowel gelijk als wisselspanning) via de spoorstaven moeten hebben. Ook moet met dat gewoon verplicht stellen bij ECTS 1&2. Voordeel: Treinen hebben altijd een seinbeeld, Trein zijn altijd bekent bij de verkeersleiding. Nadeel: spoor moet elke dag door minimaal 20 wagons bereden worden.
Seinbeelden krijg alleen buiten, binnen heb je cabinesignalering.

En of er nu continu spoorstroomloop of puntsgewijze treinsignalering dmv bv assentellers is, treinen zijn altijd bekend, daar zorgt het beveiligingssysteem wel voor.
Immers als het aantal assen wat een blok in komt ongelijk is aan het aantal dat eruit gaat dan zal het beveiligingssysteem het blok niet vrijgeven...
« Laatst bewerkt op: 18 February 2016, 22:53:17 door Thom »

Rich M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #76 Gepost op: 19 February 2016, 19:22:20 »
@hierboven ik bedoelde GSM voor radiotoestemming(vergelijkbaar met ECTS level 2) maar ik heb per abuis die stom -r neergezet.

Citaat
Seinbeelden krijg alleen buiten, binnen heb je cabinesignalering.

En of er nu continu spoorstroomloop of puntsgewijze treinsignalering dmv bv assentellers is, treinen zijn altijd bekend, daar zorgt het beveiligingssysteem wel voor.
Immers als het aantal assen wat een blok in komt ongelijk is aan het aantal dat eruit gaat dan zal het beveiligingssysteem het blok niet vrijgeven...
Verschil is dat met cabinesignalering (via spoorstroomlopen) er per direct na het(geforceerd) passeren van het sein iets had aangegeven dat je niet harder mag dan X snelheid, met puntgewijs systemen had je dat niet kunnen voorkomen.
Rich

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4069
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #77 Gepost op: 20 February 2016, 00:51:09 »
In Nederland had inderdaad de ATB terug gevallen naar geel / 40, maar daar heb je ook alleen wat aan als je met een hoger seinbeeld reed.
Als je al maar 40 mocht, dan zie je er nog niks van en grijpt er ook niets in.

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #78 Gepost op: 12 April 2016, 17:29:15 »
Vandaag (daarnet) in de Tagesschau (ARD):
de treindienstleider zit sinds vandaag in U-Haft (voorarrest), omdat ie blijkbaar tot vlak voor het ongeluk op zijn mobiele telefoon een spelletje aan het spelen was.....

oudebiels


Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #80 Gepost op: 16 April 2016, 00:50:39 »
Heb het regionaal nieuws van Beieren  gezien,volgens hun zit levenslang boven zijn hoofd te hangen.
Hij is al verhuisd naar een geheime plek met het gezin en er breken voor hem en het gezin moeilijke tijden aan.
Helaas is dat wat hij gedaan heeft,strikt tegen alle regels in.
Dit werd zo in het regionaal nieuws uitgelegd.

Mvg Jo

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7754
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #81 Gepost op: 10 November 2016, 15:37:48 »
De treindienstleider heeft een bekentenis afgelegd.

Hij was inderdaad een spelletje aan het spelen. In Bad Aibling heeft hij de trein laten vertrekken op een "Ersatzsignal": oftewel liet hij de trein expliciet door rood rijden. Want de apparatuur wilde het niet toestaan omdat er al een trein op het traject was.

Ondertussen was hij dus een spelletje aan het spelen en zelfs bezig met het kopen van zaken in dat spelletje...

Precies dezelfde expliciete handmatige handeling een paar minuten later toen de trein bij de halte halverwege de twee stations was. Ook daar weigerde het systeem het vertrek toe te staan en ook daar gaf hij het Ersatzsignal.

Kort daarna besefte hij z'n fout en in paniek zei hij de machinisten te stoppen via de "Zugfunk". Alleen had 'ie de verkeerde knop gebruikt en in plaats daarvan alleen andere treindienstleiders bereikt. Bij poging twee richting de machinisten was het al te laat.

Goed dat hij het in ieder geval erkent, dan is er definitief duidelijkheid.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)