Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door janw
Vandaag om 01:06:14
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 00:15:10
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 00:07:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 August 2025, 23:45:43
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
10 August 2025, 23:30:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door hmmglaser
10 August 2025, 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
10 August 2025, 23:18:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
10 August 2025, 23:09:44
Edelweisz in model door Rob Ellerman
10 August 2025, 22:47:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
10 August 2025, 22:28:23
Trix BR94 ontspoort door frederik19630
10 August 2025, 22:26:08
Vaste baan door GertW
10 August 2025, 22:24:00
Tams app door Reinout van Rees
10 August 2025, 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
10 August 2025, 22:09:16
booster vraag door maartenvdb
10 August 2025, 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
10 August 2025, 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
10 August 2025, 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
10 August 2025, 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 August 2025, 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
10 August 2025, 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
10 August 2025, 19:31:47
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
10 August 2025, 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 August 2025, 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
10 August 2025, 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
10 August 2025, 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
10 August 2025, 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
10 August 2025, 15:57:00
EL11 NSB sound file door bellejt
10 August 2025, 15:19:30
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 August 2025, 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 August 2025, 11:49:58
  

Auteur Topic: SS veewagens  (gelezen 2483 keer)

guest7823

  • Gast
SS veewagens
« Gepost op: 05 November 2016, 14:06:22 »
Tijdens Eurospoor heeft Kniesoor met iemand staan praten (je kletst wat af op z'n beurs :-[ ) over SS veewagentjes. Helaas is me de naam van die persoon en de context ontschoten.

Kern van dat verhaal was de plaatsing van de sluitbordhouders. Deze stonden op het model naar achter toe (naar het wagen midden dus) "omdat dit ook zo was in het SS jubileumboek". Inmiddels heb ik het SS jubileumboek even uit de kast getrokken ...... en ik kan in dat boek geen referentie vinden voor naar binnenstaande sluitseinbordhouders. Dit met een uitzondering: bij een (conducteurs)wagen waarbij er aan beide zijde een trap naar het dak is met daarop loopplanken. Bij deze wagen staan de sluitseinhangers naar binnen. Alle overige foto's tonen volgens mij de sluitseinhouders op de standaard wijze, nl. naar buiten. Wat je wel ziet op de foto met de veewagens (genomen bij Kniesoor om de hoek, nl Delftse Poort) zijn de beugels voor de tenderbel draad.

Mocht de betreffende bouwert zich aangesproken voelen ....... laten we de gezellige discussie die we daar hadden hier, ter lering en de vermaak van een ieder, voortzetten.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2211
  • Bruggen-IG:
Re: SS veewagens
« Reactie #1 Gepost op: 05 November 2016, 15:03:35 »
Ha Paul,

ja, dat was ik. Bij Ronald Halma's Amerikaanse rivierkruising.
Zoals ik zei was de Staatsspoor veewagen in het museum mijn uitgangspunt; zie onderstaande foto met de houder naar 'achter' gedraaid. Hoe origineel die zijn weet ik natuurlijk niet, maar je kunt ze in elk geval niet anders monteren dan zo. En om er maar meteen vanuit te gaan dat een museumexemplaar *niet* klopt vind ik ook weer zo wat. Misschien is de verklaring dat de latten in de zijwand als een soort ladder zijn te gebruiken en dit dan dus juist handig is.

Uitgaande van dat exemplaar heb ik (en daar had je gelijk) bij de gesloten wagen niet aandachtig genoeg naar de foto in het Staatsspoor gedenkboek van 1913 gekeken; daar lijk je bij twee houders het blokje aan de binnenkant te zien, en bij twee aan de buitenkant --dat moet natuurlijk door het perspectief komen, en dat betekent dat ze niet 'voor' of 'achter' het paaltje zitten maar naar buiten. Ik moet nog even zien of ik het op mijn model ook wil gaan aanpassen --misschien als ik alsnog besluit om toch functionele houders te maken.

En dat leidt dan weer naar mijn vraag: weet iemand hoe de sluitseinen bij de Staatsspoor eruit zagen? Wat zat er eigenlijk in die houders? Laantaarns bij avond? En zo ja, in welke kleur? En overdag? Hoe werd het einde van een trein gemarkeerd in de jaren 1860-1870?




guest7823

  • Gast
Re: SS veewagens
« Reactie #2 Gepost op: 05 November 2016, 15:43:08 »
Kijk, zo vinden we elkaar weer terug Jan  (y)


En om er maar meteen vanuit te gaan dat een museumexemplaar *niet* klopt vind ik ook weer zo wat.

Hier zwijgt de sprekert stil     :-X


Om vervolgens blijmoedig voort te tobben .........


Het plaatje wat ik dacht dat je bedoelde .....



Die ophangijzers die je kan zien staan naar buiten










De enige die ik kan vinden met de ijzers naar binnen, en dit is vermoedelijk omdat het dak hierbij bewust toegankelijk is




Met aan beide zijden trappen, maar de ijzers desalniettemin "standaard"







Kniesoor zegt: ze staan allemaal naar buiten .....
Maar ....... minstens even interesant: de enige met noodkettingen i.p.v. de meer "moderne" noodkoppeling 






Trappetjes ..... en naar buiten


En om er maar meteen vanuit te gaan dat een museumexemplaar *niet* klopt vind ik ook weer zo wat.

Dus ook na dit betoog zwijgt de sprekert stil   ;D

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2211
  • Bruggen-IG:
Re: SS veewagens
« Reactie #3 Gepost op: 05 November 2016, 17:47:38 »
Ha Paul,

even ter 'disambiguation': ik gebruikte 'buiten' ter onderscheiding van zowel 'voor' als 'achter': dus voor de positie in de rijrichting gezien 'naast' het paaltje , niet ervoor of erachter. Ik vermoed dat jij met 'binnen' doelt op wat ik 'achter' noemde (dus gezien in de rijrichting als het betreffende wageneind voorop zou lopen). Dan kan ik van de foto van de gesloten wagen niet anders concluderen dan dat de houder naar 'buiten' zit, niet 'voor' of 'achter' het paaltje.

Overigens komt naar 'achter' weldegelijk meer voor, zie bv. de Vianda-wagen hieronder (weliswaar HSM):



dus de conclusie dat de museum-veewagen wel fout moet zijn lijkt me op basis van deze informatie wat voorbarig...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: SS veewagens
« Reactie #4 Gepost op: 06 November 2016, 13:49:14 »
Nou durf ik wel te zeggen dat er in het verleden best wel eens een foutje werd gemaakt met dat soort restauraties, of het juist een bewuste keuze om iets anders te gebruiken dan origineel omdat iets niet voorhanden was, of juist iets voorhanden was wat eigenlijk net niet helemaal klopte maar tochwel aardig voldeed.

guest7823

  • Gast
Re: SS veewagens
« Reactie #5 Gepost op: 06 November 2016, 15:00:25 »
Ik heb zelf ook aangetoond dat "naar binnen" ook voorkwam, echter mijn indruk is dat dit uitzonderingen waren.