Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 15:39:38
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:37:52
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Duikeend
Vandaag om 15:28:41
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Terschellinger Spoor door spoorijzer
Vandaag om 15:08:24
20 jaar BNLS jubileum door Miniature Holland
Vandaag om 15:07:46
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:11:43
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:39:26
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:18:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:38:18
Goede wensen voor 2026 door dh3201
Vandaag om 07:31:11
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
  

Auteur Topic: Stroomvoerende kortkoppelingen  (gelezen 6709 keer)

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
« Reactie #15 Gepost op: 05 November 2007, 12:33:19 »
Tams/Viessmann is handig, maar de electrische verbindingen zijn niet 100 procent betrouwbaar. Zelf gebruik ik ze voor het elektrisch doorkoppelen van stroomafnemende wagens om de totale stroomafname te verbeteren. Maar je kunt ze eigenlijk niet gebruiken om een wagen van stroom te voorzien die zelf helemaal geen stroom afneemt.

Henk,
Ik ben het niet (geheel) met je eens. Ik gebruik de Viesmann koppeling al jaren in een aantal treinstellen voor het doorgeven van onderandere de binnen verlichting en/of het doorgeven van de stuurstandverlichting. Regelmatig worden deze stellen ontkoppeld (kan gelukkig gewoon op een ontkoppelrail) en ik heb tot de dag van vandaag géén contact problemen waargenomen. Opmerking hierbij is dat de koppelingen wel goed op elkaar zijn afgestemd, dus oa juiste hoogte.

Groet,
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Coen

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
« Reactie #16 Gepost op: 14 November 2007, 20:52:11 »
@Railroadtycoon:

voor het doorgeven van onderandere de binnen verlichting en/of het doorgeven van de stuurstandverlichting.

Kan je iets meer vertellen over het doorgeven van de binnen verlichtin EN de stuurstand verlichting en dat met 2 draden?
Ik zit ook met dit prbleem, maar ben er nog niet uit hoe ik dat ga doen.

Mvg,
Coen

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
« Reactie #17 Gepost op: 16 November 2007, 12:43:19 »
Sorry Coen voor de verlate reactie.

Ik maak "dankbaar" gebruik van de mogelijkheid om de bij de decoder aanwezige blauwe centrale "massa" te vervangen door een railaansluiting. Je trein is dan minder geschikt om analoog te rijden (verlichting blijft altijd branden of doet het juist niet). De ene draad gebruik ik voor de binnenverlichting van de rijtuigen (dit is bij mij Viesmann led verlichting!) en de andere draad (geel of wit, hangt van de aansluitkant af) verzorgt de frontverlichting. Wil je hier een wisseling tussen sluit en frontlicht dan kan dat alleen maar door een stukje extra electronica. Je moet dan een electronisch relais maken.

Voordeel van deze techniek is dat een trekduw trein van variabele lengte kan zijn.

Ik heb dit oa gedaan bij de Roco ET85 met extra tussenwagen. Deze rijdt niet altijd mee en zodoende moet deze makkelijk te ontkoppelen zijn. Om de motorwagen los te kunnen gebruiken heb ik de frontverlichting aan de "treinkant" aangesloten op de groene draad. Ik moet deze dan appart inschakelen bij het rijden.

Groet,
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Coen

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
« Reactie #18 Gepost op: 16 November 2007, 21:25:48 »
Geeft niets dat het wat langer duurt, ben allang blij dat je antwoord  :)

Dat met die blauwe draad had ik ook aan zitten denken. Ik ga toch niet analoog rijden. Waar ik mee zat is dat ik niet wist hoe het zou reageren over verschillende secties heen die door verschillende boosters aangestuurd kunnen worden (ik heb alleen nog maar een test ovaaltje liggen).

(Kleine correctie: blauw is de gemeenschappelijke plus).

Inderdaad heb ik een lichtwissel nodig beide kanten, het voor is een VT137 van Lilliput. Hier moet zowiezo e.e.a. aangepast worden. Binnenverlichting is standaard niet geschakeld, maar zit parallel over de motor.

Mvg,
Coen

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
« Reactie #19 Gepost op: 05 December 2007, 16:53:58 »
en dan ben ik weer laat met lezen.. :(

MEt de sectieovergangen heb ik geen problemen kunnen ontdekken. Koploper (waar ik mee rijd) heeft er geen problemen mee en op de overgangen naar de verschillende boosters merk ik ook niets vreemds. Bij de bezetmelders kan ik ook geen vreemde dingen opmerken.

Ik heb overigens ook een VT137 van Liliput. Ben dus zelf wel benieuwd naar jouw oplossing. De mijne (blauw)heeft echter geen koppelingen maar dat dat dmv de "vouwbalg" Dat wordt een verhaal apart.

Groet,
« Laatst bewerkt op: 05 December 2007, 16:56:32 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....