Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:30:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Hasenwald
Vandaag om 01:29:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
  

Auteur Topic: Stroomvoerende kortkoppelingen  (gelezen 6400 keer)

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
« Reactie #15 Gepost op: 05 November 2007, 12:33:19 »
Tams/Viessmann is handig, maar de electrische verbindingen zijn niet 100 procent betrouwbaar. Zelf gebruik ik ze voor het elektrisch doorkoppelen van stroomafnemende wagens om de totale stroomafname te verbeteren. Maar je kunt ze eigenlijk niet gebruiken om een wagen van stroom te voorzien die zelf helemaal geen stroom afneemt.

Henk,
Ik ben het niet (geheel) met je eens. Ik gebruik de Viesmann koppeling al jaren in een aantal treinstellen voor het doorgeven van onderandere de binnen verlichting en/of het doorgeven van de stuurstandverlichting. Regelmatig worden deze stellen ontkoppeld (kan gelukkig gewoon op een ontkoppelrail) en ik heb tot de dag van vandaag géén contact problemen waargenomen. Opmerking hierbij is dat de koppelingen wel goed op elkaar zijn afgestemd, dus oa juiste hoogte.

Groet,
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Coen

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
« Reactie #16 Gepost op: 14 November 2007, 20:52:11 »
@Railroadtycoon:

voor het doorgeven van onderandere de binnen verlichting en/of het doorgeven van de stuurstandverlichting.

Kan je iets meer vertellen over het doorgeven van de binnen verlichtin EN de stuurstand verlichting en dat met 2 draden?
Ik zit ook met dit prbleem, maar ben er nog niet uit hoe ik dat ga doen.

Mvg,
Coen

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
« Reactie #17 Gepost op: 16 November 2007, 12:43:19 »
Sorry Coen voor de verlate reactie.

Ik maak "dankbaar" gebruik van de mogelijkheid om de bij de decoder aanwezige blauwe centrale "massa" te vervangen door een railaansluiting. Je trein is dan minder geschikt om analoog te rijden (verlichting blijft altijd branden of doet het juist niet). De ene draad gebruik ik voor de binnenverlichting van de rijtuigen (dit is bij mij Viesmann led verlichting!) en de andere draad (geel of wit, hangt van de aansluitkant af) verzorgt de frontverlichting. Wil je hier een wisseling tussen sluit en frontlicht dan kan dat alleen maar door een stukje extra electronica. Je moet dan een electronisch relais maken.

Voordeel van deze techniek is dat een trekduw trein van variabele lengte kan zijn.

Ik heb dit oa gedaan bij de Roco ET85 met extra tussenwagen. Deze rijdt niet altijd mee en zodoende moet deze makkelijk te ontkoppelen zijn. Om de motorwagen los te kunnen gebruiken heb ik de frontverlichting aan de "treinkant" aangesloten op de groene draad. Ik moet deze dan appart inschakelen bij het rijden.

Groet,
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Coen

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
« Reactie #18 Gepost op: 16 November 2007, 21:25:48 »
Geeft niets dat het wat langer duurt, ben allang blij dat je antwoord  :)

Dat met die blauwe draad had ik ook aan zitten denken. Ik ga toch niet analoog rijden. Waar ik mee zat is dat ik niet wist hoe het zou reageren over verschillende secties heen die door verschillende boosters aangestuurd kunnen worden (ik heb alleen nog maar een test ovaaltje liggen).

(Kleine correctie: blauw is de gemeenschappelijke plus).

Inderdaad heb ik een lichtwissel nodig beide kanten, het voor is een VT137 van Lilliput. Hier moet zowiezo e.e.a. aangepast worden. Binnenverlichting is standaard niet geschakeld, maar zit parallel over de motor.

Mvg,
Coen

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
« Reactie #19 Gepost op: 05 December 2007, 16:53:58 »
en dan ben ik weer laat met lezen.. :(

MEt de sectieovergangen heb ik geen problemen kunnen ontdekken. Koploper (waar ik mee rijd) heeft er geen problemen mee en op de overgangen naar de verschillende boosters merk ik ook niets vreemds. Bij de bezetmelders kan ik ook geen vreemde dingen opmerken.

Ik heb overigens ook een VT137 van Liliput. Ben dus zelf wel benieuwd naar jouw oplossing. De mijne (blauw)heeft echter geen koppelingen maar dat dat dmv de "vouwbalg" Dat wordt een verhaal apart.

Groet,
« Laatst bewerkt op: 05 December 2007, 16:56:32 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....