Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Biesje
Vandaag
om 01:03:12
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Jos B.
Vandaag
om 01:01:35
De dingen die je kan maken uit een plaat.
door
bask185
05 October 2025, 23:41:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
05 October 2025, 22:53:58
Mooi weer om buiten te spelen
door
hervé
05 October 2025, 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
janw
05 October 2025, 21:44:27
Led schakeling ed.
door
Albert de Heer
05 October 2025, 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
05 October 2025, 20:55:24
NS-1000 in spoor-1
door
daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Au bord de la Cèze
door
Paul1969
05 October 2025, 19:23:18
Da's Daz 2
door
Huup
05 October 2025, 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
05 October 2025, 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
_Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
US diorama in H0
door
Wim Vink
05 October 2025, 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje
door
Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Rick
05 October 2025, 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
GD
05 October 2025, 14:36:26
Bauarbeiten im gange
door
741230
05 October 2025, 14:31:05
Bollenwagen, diverse vragen
door
grossraumwagen
05 October 2025, 14:03:58
Klompentrein
door
grossraumwagen
05 October 2025, 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Martijn193
05 October 2025, 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
05 October 2025, 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
05 October 2025, 11:59:26
Station Roodeschool
door
Benelux795
05 October 2025, 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
05 October 2025, 10:18:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Raam Roco BR 23
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Raam Roco BR 23 (gelezen 3038 keer)
Mark94
Offline
Berichten: 89
Raam Roco BR 23
«
Gepost op:
23 March 2016, 21:52:46 »
Ik heb op dit moment een Roco BR 23 uit elkaar liggen om er een decoder in te bouwen, onderhoud te plegen en maar meteen wat te doen aan alles wat beschadigd is, ontbreekt of andere dingen die beter zouden kunnen. In het machinistenhuis zit het voorste zijruitje aan de machinistenzijde niet goed in de raamopening, maar ik kan er helaas niet goed bij. Daarom zou ik graag de achterzijde van de ketel los willen halen, en volgens mij moet de boden van het machinistenhuis ook los kunnen. Dit onderdeel lijkt 1 geheel te zijn samen met de omloop. Of het machinistenhuis zelf ook los kan weet ik niet, dat zou namelijk ideaal zijn. Wie heeft hier ervaring mee? Ik heb al het een en ander geprobeerd, maar ik ben bang om wat te beschadigen. Het is trouwens de 23 105, de uitvoering zonder zilveren ketelbanden uit de jaren '80.
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15427
Re: Raam Roco BR 23
«
Reactie #1 Gepost op:
23 March 2016, 22:21:51 »
Ik denk dat het machinistenhuis aan de ketel vastzit door de staketelwand in het machinistenhuis, die staketelwand zit dan waarschijnlijk in de ketel vast met twee grote "weerhaken". Mogelijk kun je die los krijgen door met een schroevendraaier van onder die dingen los te drukken, analoog aan de BR 41.
Die heb ik eens (twee keer al) uit elkaar gehaald, en dat ging alleen met de grootste moeite, en het weer inelkaar zetten moest met lijm en improvisatie.
De ruiten van mijn 23er (ook de 105, de 4120A uit de 80er jaren) wil ik ook wel vervangen, maar ik heb nog niet de moed gehad om de boel uit elkaar te wrikken. Eerlijk gezegd ben ik na die 41ers wel een beetje genezen.
Meestal wil het wel helpen het Ersatzteileblatt te bestuderen om erachter te komen hoe een lok in elkaar zit, maar bij de 4120A helpt dat niet zoveel.
BR23
BR41
«
Laatst bewerkt op: 23 March 2016, 22:27:38 door 44
»
Gelogd
Mark94
Offline
Berichten: 89
Re: Raam Roco BR 23
«
Reactie #2 Gepost op:
23 March 2016, 22:48:12 »
Ik heb straks al geprobeerd om de staketel los te wrikken, ik kan alleen niet zien waarmee de staketelwand in de ketel `haakt`. Ik stak de schroevendraaier door de sleuven waar het rode onderdeel waar de achterste loopas aan geschroefd zit in geklikt zit, en toen al meer kracht gezet dan me lief is. Een 41 heb ik helaas (nog) niet, maar wie weet wat de toekomst brengt... Met de ramen zelf kan ik prima leven, het probleem is dat er eentje niet helemaal goed zit. De 23 105 is volgens mij ook onder een ander artikelnummer uitgebracht (dan bedoel ik de uitvoering zonder zilveren ketelbanden, dus niet de museumuitvoering), maar ik heb er geen doosje bij. Wat het artikelnummer van mijn loc precies is zullen we waarschijnlijk nooit meer achterhalen, maar ik ga er maar vanuit dat de basis tot op de dag van vandaag hetzelfde is. In het Ersatzteilblatt van de 63223 is het machinistenhuis `los` afgebeeld, weet alleen nog niet hoe de staketel er uit ziet.
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15427
Re: Raam Roco BR 23
«
Reactie #3 Gepost op:
23 March 2016, 23:01:34 »
Als je op het onderdelenblad van de BR41 kijkt, zie je de "neuzen" van de staketelwand (onderdeel genummerd 16), die door het machinistenhuis in de ketel gestoken worden en daar vasthaken. Je kunt ze los krijgen (met veel moeite) door langs onder (als het ware door gleuven onder in de vuurkist) met een schroevendraaier (plat uiteinde plm 4 mm breed) een draaiende beweging te maken en ze op die manier los te wippen. Ik ga er daarbij even van uit dat de constructie van de BR23 ongeveer gelijk is, maar om dat beter te kunnen zien zou ik die van mij op moeten zoeken, en dat is op dit moment even een beetje kommt nicht in Frage want die zit in een doos die onder... nou ja.
Roco heeft loks BR 23 uitgebracht met verschillende nummers, de 23 105 als eerste onder nr 4120A (1980 - 1986) en nr 43249 (1984 - 1987) (even afgezien van wisselstroommodellen). De versie met zilveren ketelbanden was de museumsuitgave (met boek), nr 43248 (1990 - 1997). Die info kun je
hier
vinden.
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15427
Re: Raam Roco BR 23
«
Reactie #4 Gepost op:
23 March 2016, 23:07:05 »
In de bouwbeschrijving van de 41er-ombouwset van Weinert geeft Weinert de volgende tip (over het demonteren van de 41er dus, niet de 23er):
"Sollte die Stehkesselrückwand sich nicht ausrasten lasssen, in Höhe Kesselmitte 15 mm vor Führerhausvorderkante links und rechts Loch 2 mm querschnitt bohren. Achtung, die Zunge der Stehkesselrückwand darf dabei nicht durchbohrt werden!
Links und rechts Stifte 2 mm querschnitt einstecken, Zungen zusammendrücken und Führerhaus herausziehen."
Gelogd
Mark94
Offline
Berichten: 89
Re: Raam Roco BR 23
«
Reactie #5 Gepost op:
24 March 2016, 16:45:19 »
Net de 23'er erbij gepakt en goed in de openingen gekeken die in de onderkant van het machinistenhuis zitten (ongeveer t.h.v. de wand), maar helaas niet kunnen zien hoe het precies vast zit. Ik wil eigenlijk pas een gat boren als ik zeker weet dat de constructie hetzelfde is als bij de 41'er. Hopelijk ga ik daar nog achter komen...
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15427
Re: Raam Roco BR 23
«
Reactie #6 Gepost op:
24 March 2016, 21:03:07 »
Tja... ik kom eigenlijk even niet tot een andere conclusie. Misschien eens het internet afspeuren naar sloopberichten of zo, ik weet het anders ook even niet...
Het machinistenhuis is een apart onderdeel, dat volgens mij wel door middel van de staketelachterwand aan de ketel is bevestigd, maar ik zie niet hoe je dat los zou kunnen krijgen.
Iets wat misschien nog uitgezocht zou moeten worden is in hoeverre eventueel het losmaken van de onderkant van de ketel licht zou kunnen werpen op het probleem.
Gelogd
Mark94
Offline
Berichten: 89
Re: Raam Roco BR 23
«
Reactie #7 Gepost op:
22 July 2016, 22:22:03 »
Het is weer even geleden, maar vandaag heb ik geprobeerd om de 23 wat verder uit elkaar te halen. Toch maar een paar gaatjes in de onderkant van de asbak geboord, net voor het machinistenhuis. Daar zit alleen wat metaal onder. Ik ben benieuwd hoe ik de ketel helemaal uit elkaar zou kunnen halen?
Gelogd
008200
Offline
Berichten: 876
Re: Raam Roco BR 23
«
Reactie #8 Gepost op:
24 August 2016, 16:22:52 »
http://www.roco.cc/en/service/spareparts/index.html?p=y&ssp=63223
+
op het e-blatt zie je de ketel gescheiden van het machinistenhuis.
Alleen 4 lippen, die aan de onderkant van het machinistenhuis aangrijpen....
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Raam Roco BR 23