Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 07:20:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:57:45
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
16 August 2025, 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Station Roodeschool door frenkievee
16 August 2025, 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
16 August 2025, 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
16 August 2025, 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 August 2025, 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
16 August 2025, 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
16 August 2025, 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 August 2025, 11:50:36
  

Auteur Topic: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c  (gelezen 7405 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #15 Gepost op: 28 October 2019, 22:53:55 »
Lekker sfeertje  (y)

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #16 Gepost op: 30 October 2019, 13:07:04 »
Inderdaad sfeer is alles in dit hoekje van de stad. Daarmee moet de aandacht afgeleid worden van de veel te krappe 90o boog die achter deze huizen ligt. De module kan niet dieper, aan de achterzijde ligt deze al tegen het dak aan. Verder naar voren kan ook niet, dan komt de module te ver voor de kastenwand uit te liggen. De stationsmodule is in deze kastenwand geïntegreerd.
Achter het seinhuis kun je zien dat ik al een beetje moet smokkelen om de boogstraal in te kunnen bouwen. De achterwand springt daar iets naar achteren.
Met een muurtje, een paar struiken en een boom in reliëf zal er weinig meer van de verspringing te zien zijn.
« Laatst bewerkt op: 30 October 2019, 13:09:17 door Ivo vS »
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #17 Gepost op: 06 November 2019, 22:06:13 »
---Bahnhofsvorfeld---

Om een station met een compleet bahnhofsvorfeld, een rangierbahnhof en een BW te bouwen die metropool waardig zijn is de beschikbare ruimte te beperkt. Dan moet er met wat eenvoudige oplossingen de illusie gewekt worden dat deze ruimte er is. Een deel van het BW is weergegeven net als een deel van het bahnhofsvorfeld met enkele rangeersporen.

Alle sporen buigen af naar links op een spoor na. Via dit spoor worden complete treinen de baan op of juist weer af gereden alsof dit spoor de aansluiting naar een rangeerbundel.
Dit spoor is de aansluiting voor de opbergboxen. De boxen hebben verschillende lengtes zodat de verschillende soorten treinen opgeborgen kunnen worden.

De bodem van de box bestaat uit een vurenhouten lat met een kopmaat van 18x44. De zijwanden zijn gemaakt van hardboard platen. De overgang tussen de opbergbox en de module valt weg tussen twee gebouwen. Aan de bovenzijde valt het luikje van de opbergbox me nog wat op. Ik zoek nog naar een oplossing om dit minder opvallend te maken.

groet,

Ivo vS

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8871
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #18 Gepost op: 07 November 2019, 09:06:46 »
Hoi Ivo,

Mooi sfeertje zet je er neer. die boog naar links tussen de gebouwen door, met dat spoor rechtdoor geeft een goede grootstedelijke atmosfeer. Ik ben benieuwd naar de uitwerking.
Ik zie dat je messing Fleischmanrails hergebruikt. Rijdt dat nog lekker en soepel?

Groet,
michel

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c
« Reactie #19 Gepost op: 07 November 2019, 21:47:10 »
@Michel, ik heb alleen de stukken die met kurkbedding en al van de oude baan te verwijderen waren hergebruikt. De kurkbedding plak ik altijd vast met dubbelzijdig tape. Kwam deze makkelijk los dan bleef de kurkbedding aan de rails met ballast kleven. Zo niet dan heb ik de complete kurkbedding samen met de ballast verwijderd. Na de verwijdering bleek veel nog bruikbaar zijn maar niet alles meer.
Voordat er een volledige ronde gereden kan worden moeten de laatste twee modules nog aan de bedrading. Dat kost me nog een week of wat.
De eerste rit over deze module was een opgeduwde goederentrein met 26 assen, de loc reed op een al wel bekabelde module. Tijdens deze rit heb ik geen problemen kunnen ontdekken.

Om de krappe boogstralen wat te camoufleren komen er nog buizen over het spoor te liggen. Een schoorsteen en een of meer opslagtanks moeten straks het geheel afmaken.
groet,

Ivo vS