Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 18:21:53
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 17:49:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:17:39
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
  

Auteur Topic: Grote beurt voor oude V200  (gelezen 7424 keer)

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
Re: Grote beurt voor oude V200
« Reactie #15 Gepost op: 12 July 2016, 23:28:35 »
Don,

Dat zou inderdaad ook kunnen, al is het voordeel van een cocktailprikker dat hij geen haren bevat die naast de letters de achtergrond kunnen raken. Bovendien zijn die kleine borsteltjes aardig aan de prijs, maar even goed: bedankt voor de suggestie.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Grote beurt voor oude V200
« Reactie #16 Gepost op: 13 July 2016, 18:34:08 »
Make up poeder dinges wellicht een idee ?
Lijkt op een kwast maar dan ipv haren een zacht soort kussentje aan t uiteinde.
Ken de correcte benaming er niet voor,sorry  :-[
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
Re: Grote beurt voor oude V200
« Reactie #17 Gepost op: 13 July 2016, 20:15:15 »
Floris,

Een sponge applicator; zo'n soort sponsje bedoel je:
http://i.imgur.com/31TkaJW.jpg

Ja, die heb ik wel eens gebruikt voor het tamponeren van verf, maar dat was een ramp. Die sponsjes zijn héél zacht, dus is het bijna niet te voorkomen dat je bij het tamponeren van een een reliëfrandje o.i.d. ook het omliggende gebied raakt.
Een cocktailprikkertje werkt juist heel handig. Sowieso moet je maar hééĺ weinig verf gebruiken en je kunt het prikkertje heel precies op randjes, letters, e.d. leggen, zodat alleen de bovenkant daarvan van verf wordt voorzien.  Vele malen makkelijker dan een zacht kwastje of sponsje. Doordat het hout de verf een beetje opzuigt, krijg je geen spetters of druppels, mits je maar heel weinig verf aan het prikkertje doet. Dan kun je in één keer 2 - 3 mm verven. Dat lijkt niet veel, maar dit soort details schilderen vraagt nu eenmaal tijd en geduld en ik gebruik ze alleen voor de randjes van openingen, de deurkrukken, en teksten in reliëf.

Hoe doe jij dat?

Ben

 


.
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1756
Re: Grote beurt voor oude V200
« Reactie #18 Gepost op: 13 July 2016, 20:21:07 »
Make up poeder dinges wellicht een idee ?
Lijkt op een kwast maar dan ipv haren een zacht soort kussentje aan t uiteinde.
Ken de correcte benaming er niet voor,sorry  :-[

Hoi

Satéprikkers, microbrush, makeup kwastjes, tamponeren......allemaal veel te moeilijk en onnauwkeurig.

Je moet gewoon het gedeelte om de lettertjes met tape afdekken uit voorzorg. ::)
Dan neem je een niet te klein penseel, maatje 2 of zoiets.
Een beetje verf op je werkblad en met het penseel verf opnemen. dan strijk je met het penseel over je werkblad, en wel in slecht één richting; Naar je toe!
Het penseel zal de meeste verf verliezen en de haren zullen een vlakke vorm aannemen.
Hiermee dan over je letters wrijven en voilá. :D

Hierb nog een artikeltje van mij uit de "oudheid" waarin het principe met een plaatje verduidelijkt is.
http://www.marklin-users.net/forum/posts/t5327-Restoring-a-3037

En hier nog een V200, met ook misschien wat bruikbare tips. (Ff doorlezen door de pagina's)

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=45327.msg819105#msg819105

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=45327.msg824458#msg824458

Bart
« Laatst bewerkt op: 13 July 2016, 20:30:41 door Bahn-AG »

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re: Grote beurt voor oude V200
« Reactie #19 Gepost op: 13 July 2016, 21:50:11 »
hallo, ik heb bij 2 oude 65-ers de opdrukken een soort van getamponneerd met een stukje vlakgom.verf aanbrengen met kwastje op gom(heeeel klein beetje ,lijkt op stempelen). Resultaat was zeer bevredigend.

mvg aad

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
Re: Grote beurt voor oude V200
« Reactie #20 Gepost op: 14 July 2016, 13:40:46 »
@ Bart,

Leerzame draadjes. Dank daarvoor. Dit is de eerste lok die ik opknap en het resultaat valt me zeker niet tegen, maar er blijft altijd wat te leren.
Ik ben het alleen niet helemaal eens met je negatieve oordeel over tamponeren. Ik vind het tamponeren van hele kleine details met klein reliëf met een houten prikkertje - zoals bijv van de deurklinken - een fijne en betrouwbare techniek en met een prima resultaat.
Ik vind het leuk verschillende technieken te proberen, want iedere variant heeft zijn eigen voor- en nadelen.

@Aad,
De "vlakgum methode" heb ik ook geprobeerd, (zie mijn posting van 12/7) maar bleek iets te onnauwkeurig bij de lage reliëftekst op de schortplaten. Maar ook met die methode ga ik nog verder experimenteren.

Ben 
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
Re: Grote beurt voor oude V200
« Reactie #21 Gepost op: 31 July 2016, 16:23:17 »
De warmte van de afgelopen weken hielt me van de zolder en dus ook van het afmaken van de V200. Maar vandaag was het dan zover. De lok kon weer in elkaar en mocht op een testrondje haar eerste ritjes maken in haar nieuwe jas. Ze liep verrassend soepel voor een bijna 60-jarige. Maar ze mag nu met pensioen. Dus in haar nieuwe jasje in de vitrine op haar voordeligst op de foto:


Het eindresultaat is niet helemaal vlekkeloos en de lokkast had in haar lange leven ook al wat butsen en krassen opgelopen, maar ik ben redelijk tevreden met het resultaat. Er volgt vast nog wel een volgende restauratie............

Ben 
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.