Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen
door
willyTEE
Vandaag
om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 13:39:42
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
NS 1100
Vandaag
om 13:38:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
paazhaas
Vandaag
om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
jerrytrein
Vandaag
om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
sncf231e
Vandaag
om 12:55:31
Vreemd probleem
door
RobVille
Vandaag
om 12:51:25
Bahnstrecke 5867
door
RobVille
Vandaag
om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W?
door
André82
Vandaag
om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
bellejt
Vandaag
om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Dick55
Vandaag
om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t.
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:16:04
Arlbergbahn.. ?
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
Vandaag
om 11:00:27
Allereerste lok(je)
door
henk
Vandaag
om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
bellejt
Vandaag
om 10:52:45
Terugverende koppeling
door
ex-DR V100
Vandaag
om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 08:24:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
wisseltong signalering
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: wisseltong signalering (gelezen 848 keer)
Wikky
wisseltong signalering
«
Gepost op:
13 December 2023, 19:02:15 »
Gebruikers,
Ben al een hele tijd bezig om wisseltong signalering digitaal aan te geven.
Heb de beide buitenste wisselrails waar de digitale spanning op staan gescheiden van het hele binnewerk.
Dus het hele binnenwerk is panningsloos als niet een van de twee wisseltongen contact maakt met een buitenrail.
Het is digitaal, maar laten we het simpel noemen een buitenrail is plus, de andere min.
Zodra een wisseltong aanligt is het hele binnewerk dus plus of min.
Ik heb voor de proef Digikeijs DR5000 met DR4088LN CS bezetmelder en DR4018 wisselaanstuurder en wisselmotortje MTB MP1. Alles aangestuurd door Windigipet 2021.
De aangesloten draad van het binnenwerk is dus of plus of min, daar zitten twee weerstanden van 47KOhm aan, die niet worden gezien door de 4088 omdat deze waarde te hoog is voor signalering, hier zitten een NPN ( BC327 ) en de andere kant PNP ( BC337 ) aan, met als doel het minimale signaaltje te versterken.
Hoop dat ik dit duidelijk heb uitgelegd. De transistor laat ik over een 1KOhm weerstand schakelen, dit gaat allemaal goed.
De 4088 wil een negatief signaal hebben wat naar binnen gaat op 1 van de aansluitpunten.
Echter moet aan de andere kant een positieve aansluiting vinden. ( Bezetmelding gaat normaal over beide sporen dus weerstand over de sporen, daar reageerd de bezetmelder op. Hier loop ik vast.
Iemand een idee wat ik verkeerd doe, of gladweg over heen kijk?
Mijn dank vast voor uw reacties.
Groet, Wikky
Wikky
Re: wisseltong signalering
«
Reactie #1 Gepost op:
13 December 2023, 19:21:55 »
heb natuurlijk weer vergist, BC327 = PNP en BC337 = NPN, heb dit verkeerd opgeschreven. Heb dit wel met aparte wisseltong isolatie voor elkaar gekregen met optocouplers en een tweede voeding, maar zo aan 1 blok +/- schakelen lukt me niet.
bask185
«
Reactie #2 Gepost op:
13 December 2023, 20:17:16 »
Ik kan er echt niet uit opmaken hoe je het nu precies heb aangesloten, zou je iets van een tekening/schema op kunnen leveren?
Zelf zou ik een tweetal optocouplers pakken. Wanneer het puntstuk (frog) zweeft, zijn beide opto's aan maar als de frog aan of DCC_A of B wordt verbonden dan valt er 1 van de 2 af. Dit werkt alleen zijn de signalen omgekeerd, maar waarschijnlijk kan je dat gewoon omdraaien in je programma.
Met de collector zou je volgens mij een 4088GND moeten kunnen schakelen. Maar dan heb ik een vraagje aan je. Heb je nu een 4088GND of 4088CS.
Mvg,
Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
Wikky
«
Reactie #3 Gepost op:
13 December 2023, 20:37:57 »
Hoi Bas,
Dank voor de snelle reactie, op mijn bezetmelder staat DR4088LN Loconet, Current sensing Detection ( CS ).
heb blokje van 8 melder met aan C een toevoer, aan de andere kant zelfde. Totaal dus 16 melders op 1 bezetmelder.
Met die optocouplers heb ik de boel op mijn demo baantje voor de clubdagen aan de praat gemaakt, maar daarbij zijn de wisseltongen gescheiden van de rest van het binnenwerk van het wissel, dus ieder tong daarbij apart met een opto, die met 47Kohm wordt aangestuurd, dat werkt dan aan de ontvangerkant met een versterking door een transistor, die dan naar de 4088 gaat. Dat is bij elkaar toch een heel gedoe, werkt op zich perfect.
Ben nu met een oud wissel bezig om dat hele binnenwerk geisoleerd te hebben, en inderdaad de uitkomende draad wordt dan door de buitenrails + of - gestuurd, maar om van die ene draad dan naar de bezetmelder te gaan lukt niet, simpele proef met de 327 en 337 lampjes aansturen lukt niet, zie het door u beschreven effect dat in de omschakelstand beide lampjes branden, zodra een wisseltong aan ligt gaat die betreffende lamp aan, maar de andere blijft gloeien, en dat kan ik niet onderdrukken. Dan moet ik weer het hele verhaal met opto, aparte voeding enz, gaan doen, ben nu juist bezig om dat proberen weg te laten.
Misschien wil ik wel water tegen de berg op laten stromen?
Wikky
«
Reactie #4 Gepost op:
13 December 2023, 20:48:03 »
hoop dat dit het plaatje wordt.
Klaas Zondervan
«
Reactie #5 Gepost op:
13 December 2023, 20:49:01 »
Ik snap nog niet goed wat je wilt, en ik snap al helemaal niet waarom je dit wilt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Wikky
«
Reactie #6 Gepost op:
13 December 2023, 20:57:54 »
Verduidelijking, voor de groene hondedrooghanddoek zie je nog net in het midden van de bovenste 25 polige sub D, de blauwe draad in het midden dat is de min van de toevoer, links daarvan een blauwe draad die van de blauwe buitenrail komt.
Daarachter de paarse draad die komt van de geisoleerde binnenhandel. De twee dunne grijze draadjes daar zou de twee torretjes melding moeten doen, 1 heb ik vakkundig met een mooie rookpluim naar de eeuwige jachtvelden.....
Kortom alles weer los en dan maar hulp vragen?
Wikky
Wikky
«
Reactie #7 Gepost op:
13 December 2023, 21:11:41 »
Dat schema wat u heeft bijgevoegd, is het zelfde idee als die van mij, alleen die com is bij mij dus een - draad, en die draad 1 en 2 aan de 4088 zijn dus ook - .
De positieve komt van de andere rail, leg ik een weerstand van minder als 10 Kohm over de rail dan meld windigipet netjes BEZET!
Die paarse draad is dus het midden tussen uw beide opto weerstanden, dan is het gloeien van de andere kant voldoende om die ook bezet te melden, dus kan ik nog niet zien of de tong aan ligt.
Volgende foto is hoe ik het bij de democlub baan heb gedaan, dat werkt dan wel, maar met gescheiden wisseltongen, dus niet 1 middenblok.
Wikky
«
Reactie #8 Gepost op:
13 December 2023, 21:13:03 »
Wikky
«
Reactie #9 Gepost op:
13 December 2023, 22:00:43 »
mijnheer Zondervan,
Had dit ook bij mijn democlubbaantje, voor de echte Windigipet groep, pas als de wisseltong echt aangesloten is dan word dit aan Windigipet gemeld, die daarna de desbetreffende rijweg vrijgeeft, dus absolute zekerheid dat het wissel correct is omgelopen.
Als er ook maar een stofje tussen zit waardoor de terugmelding niet lukt, dan kan en mag het treintje niet vertrekken.
Sterker nog op die demo baan heb ik allemaal dwergseintjes gemonteerd die pas omschakelen als het wissel goed ligt.
best leuk om te doen, maar dat was met gescheiden wisseltongen, maar nu met 1 compleet middendeel zou het makkelijker moeten kunnen dacht ik zo, maar helaas.
kan net zo goed het andere houden, maar dan moet ik de tongen weer onderbreken en gaan polariseren.
Die heisa wou ik voor zijn.
Klaas Zondervan
«
Reactie #10 Gepost op:
13 December 2023, 23:24:34 »
Aha, je wilt een echte terugmelding van de wisselstand. Maar je maakt het wel erg complex.
Ik ben ook voorstander van wisselstandterugmelding, maar dan iets simpeler. Met een contact op de aandrijving.
Het enige minpunt is dat er tussen de aandrijving en de tongen nog een mechanische verbinding zit. Als die breekt klopt het niet meer, en als er een zandkorrel tussen de tong zit, dan gaat het ook fout. Maar die dingen komen zo weinig voor dat ik deze manier van terugmelden goed genoeg vind.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Wikky
«
Reactie #11 Gepost op:
14 December 2023, 11:34:49 »
Bas,
Ik heb gisteravond ontdekt dat in het printje waarop de vier opto zitten gemonteerd ( printje 817 Module ) de ground op alle vier de opto zijn doorverbonden ( welliswaar op een geniepige manier ) maar heb het ontdekt.
Mede daadoor heb ik alle vier opto van elkaar afgezaagd, dus vier aparte strippen, en zie daar, nu werkt het volgens uw schema wat opto aansluiting betreft.
ook het samen even aangaan totdat de tong de eindpositie heeft bereikt klopt ook zo.
U heeft me de oplossing aangereikt, de 1.5 k weerstanden zijn in mijn geval 47 k geworden, want daarmee "ziet" Windigipet de tongbezetting niet en kan ik gewoon mijn wissel detecteren of deze bezet is door een trein of loc.
De aangestuurde kant van de opto weet ik hoe ik moet verwerken, dat heb ik bij de WDP demo baan al gedaan.
Nogmaals mijn dank, u heeft me de goede kant op geduwd.
Groet,
Wikky
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord