Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een leuke vrachtwagen door Duikeend
Vandaag om 00:03:31
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
06 October 2025, 23:05:39
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
06 October 2025, 22:33:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Gert Arkema
06 October 2025, 22:32:07
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
06 October 2025, 22:04:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
06 October 2025, 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
06 October 2025, 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
06 October 2025, 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
06 October 2025, 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
06 October 2025, 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
06 October 2025, 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 October 2025, 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
06 October 2025, 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
06 October 2025, 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
06 October 2025, 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
06 October 2025, 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
06 October 2025, 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
06 October 2025, 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
06 October 2025, 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
06 October 2025, 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
06 October 2025, 12:27:57
  

Auteur Topic: Dobbytown (baanplan N)  (gelezen 1993 keer)

Dobby

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Dobbytown (baanplan N)
« Gepost op: 20 March 2009, 15:58:02 »
Beste Beneluxspoor,

ik heb na wat jaartjes mijn treinen op zolder te hebben staan er maar eens aangedacht om weer te gaan bouwen.

Nou had ik een baanplan gemaakt die in het tijdperk 2/3 wordt gemaakt. Het is een industriestad/gebied. Met een kolenmijn en een ijzererts bron + autofabriek.  Tevens zal er een stoomdepot komen met een locloods.

Hieronder komt mijn baanplan en ik ben benieuwd naar tips / commentaar.
Het onderste gedeelte van het plaatje is met scenery!



Arjan
« Laatst bewerkt op: 20 March 2009, 16:01:52 door Dobby »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Dobbytown (baanplan N)
« Reactie #1 Gepost op: 20 March 2009, 16:07:41 »
Arjan, aan de linkerkant heb je tweesporen tussen de boogwissels. Ik denk dat je daar in de praktijk niet veel mee kunt doen. De sporen lopen maar heel langszaam uit elkaar - het duurt dus lang voordat de tussenruimte voldoende groot is voordat treinen elkaar kunnen passeren. Formeel heet dat het "profiel van de vrije ruimte" en "de positie van de vrijbalk".

Als je de buitenboog door laat lopen naar het bovenste spoor, los het probleem op. Dus de bovenste boogwissel weglaten.

Sander

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: Dobbytown (baanplan N)
« Reactie #2 Gepost op: 20 March 2009, 16:16:24 »
Arja, je hebt een thema, een visie en een idee. Dat is goed. Maar het baanplan vind ik persoonlijk vrij mager. Een ovaal met zijsporen ben je snel beu, lijkt me. Hou het concept van de ijzermijn en autofabriek vast, en probeer iets meer leven in je plan te brengen. Loop niet parallel met de zijkanten, maar probeer er iets "organisch" in te steken. En probeer dit te combineren met een volwaardig schaduwstation (1 niveau lager?), want die 2 spoortjes in de bochten zijn echt te kort.

Je bent goed vertrokken, met een tof idee. Ga door met het ontwerpen, en je zoektocht naar dat perfecte baanplan.  Succes,

groeten,
Michiel

Dobby

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Dobbytown (baanplan N)
« Reactie #3 Gepost op: 20 March 2009, 16:21:49 »
Michiel en sander,

Bedankt voor de feedback. Ik moet zeggen nu ik de tip van sander heb opgepakt vind ik hem zelf ook veel leuker! Hij wordt digitaal en dankzij deze aanpassing wordt het mogelijk continue 2 treinen te laten rijden en dat doet me deugd.

Zouden jullie kunnen kijken wat jullie van de update vinden. Hij is hier:



Arjan

r0n

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Dobbytown (baanplan N)
« Reactie #4 Gepost op: 20 March 2009, 16:32:48 »
Je baanplan ziet er goed uit. Denk je niet dat je lokloods het zicht een beetje beperkt? Misschien dat je het beter een hoek in kan schuiven.

Dobby

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Dobbytown (baanplan N)
« Reactie #5 Gepost op: 20 March 2009, 16:35:40 »
Ik denk dat ik deze misschien wel verleng naar achteren. Maar dat moet ik in de praktijk zien. De ruimte ervoor is er in ieder geval.

Arjan
« Laatst bewerkt op: 23 March 2009, 13:08:05 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige quote verwijderd »

r0n

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Dobbytown (baanplan N)
« Reactie #6 Gepost op: 20 March 2009, 22:35:58 »
je wissel iets meer naar buiten schuiven bedoel ik dan...

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Dobbytown (baanplan N)
« Reactie #7 Gepost op: 20 March 2009, 23:13:06 »
Arjan, voor m'n gevoel kun je de baan nog wat verder optimaliseren. (Aannemende dat je met de klok mee rond wilt rijden)

Vuistregel is, dat doorgaande treinen in de route geen wissels in de afbuigende stand tegenkomen (er bestaan enkele uitzonderingen). Op jouw baan speelt dit ook.

Als je de rechter boog aan de bovenkant laat aansluiten op het bovenste spoor, is het probleem opgelost. De rechterboog moet dus iets ruimer worden.
Merk op dat je dan meteen een tweede knelpunt oplost. In het huidige plan kun je de twee opstelsporen alleen verlaten door achteruit het hoofdspoor op te rijden. Met het verleggen van de rechter boog wordt het andere spoor het hoofdspoor. En daarmee is de ontsluiting van de opstelsporen meteen opgelost. Je kunt nu achteruit rijden terwijl het hoofdspoor beschikbaar blijft.

Sander