Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
Vandaag om 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:31:04
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 15:27:49
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:00:27
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
Vandaag om 14:46:35
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 14:37:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 14:29:54
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Schroefkoppeling voor H0. door Wim1969
Vandaag om 14:14:09
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 14:07:48
Pendel module Viessmann 5214 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:37:36
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 12:46:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:27:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 11:58:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 11:57:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:56:46
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 11:26:13
Maasvlakte Zuid door Eric B
Vandaag om 11:03:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door RikJ
Vandaag om 10:54:18
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 10:45:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 10:42:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Eric B
Vandaag om 10:09:55
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 09:59:34
REE Modeles 2025: NS 1300 door Corné81
Vandaag om 09:36:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:23:43
PB Models, ICR-rijtuigen door RikM
Vandaag om 08:56:15
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:00:38
  

Auteur Topic: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?  (gelezen 5919 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Gepost op: 13 September 2006, 00:47:06 »
Het ombouwen van een Hamo motorpost naar een hoogvermogenaandrijving is voornamelijk een kwestie van gezond verstand (en de grond afspeuren naar een verloren koolborstel), maar nu ben ik aangeland op het punt dat gezond verstand alleen niet voldoende is.

Aangezien een foto vaak meer zegt dan een slap verhaal, bij deze die foto:



Het motordraaistel met de nieuwe aandrijving zit al in elkaar, inclusief de koolborsteltjes en de veertjes die ze op hun plaats houden. Maar op de oude aandrijving gaan er een groene en een blauwe draad naar de spoel, plus een zwarte draad naar een stuk passieve electronica op het schild. Er gaat ook nog een draadje van de spoel naar het schild.

De nieuwe aandrijving heeft geen spoel en, zo te zien, geen mogelijkheid om draden aan de spoel te solderen. Bovendien kreeg ik er twee weerstanden bij van volgens mij 1.8 ohm (bruin-grijs-goud-zilver als ik het goed gezien heb) en daar weet ik ook niet wat ik er mee aan moet vangen.

Iemand enig idee?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

René Huibers

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #1 Gepost op: 13 September 2006, 01:13:03 »
Peter,

Aangezien je nu een permanente magneet hebt is die spoel niet meer nodig. De spoel (en de diodes) zorgden voor een permanent magnetisch veld om de oude motor.

Indien je analoog rijdt is het nu zaak de linker en rechter rail gewoon aan het nieuwe motorschild te solderen.

De diodes op de print heb je dan wellicht niet meer nodig.

Ikzelf heb de motorpost meteen ook digitaal gemaakt en dan moet je gewoon de oranje en grijze draad van de decoder aan het motorschild solderen.

Rene

René Huibers

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #2 Gepost op: 13 September 2006, 01:15:21 »
voor de duidelijkheid, indien analoog de zwarte en de rode draad aan het motorschild. de groene en de blauwe kun je afknippen/verwijderen.

Rene

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22602
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #3 Gepost op: 13 September 2006, 09:38:44 »
Die twee 'weerstanden' zijn smoorspoeltjes. Het is de bedoeling de motor via die spoeltjes aan te sluiten.

De twee diodes van het printje lossolderen en de zwarte draad losknippen van die dikke smoorspoel die aan het oude motorschild vast zit. De hele zooi van oud motorschild, veldspoel en diodes kun je dan weggooien. Of tot Sint Juttemis bewaren, net wat je wil.  ;)
Op de plek waar de diodes op het printje vastzaten een rode draad solderen. Rode en zwarte draad elk via een smoorspoeltje op de motoraansluitingen van het nieuwe motorschild solderen en dan moet de boel analoog werken. Misschien dat de verlichting niet juist reageert op de rijrichting. Dan rode en zwarte draad even omwisselen.
« Laatst bewerkt op: 13 September 2006, 14:36:15 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #4 Gepost op: 13 September 2006, 20:23:00 »
Ah, dankjewel iedereen. Nog een vraagje: aangezien ik van zins ben om het ding te verkopen, wil ik de mogelijkheid niet uitsluiten dat het later gedigitaliseerd wordt. Kan dat gewoon door er een decoder tussen te solderen?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #5 Gepost op: 13 September 2006, 20:43:19 »
Nee, de verlichtingsprintjes dienen te worden aangepast.
(Of vervangen voor lichtprintjes voor digitaal gebruik, te bestellen bij Keuterman, Borne.)

Kwestie van omsolderen. Maar vergt enige ervaring in soldeerwerk.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Sik204

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #6 Gepost op: 13 September 2006, 21:12:27 »
De verlichtingsprintjes van de Hamo motorpost hoeven niet perse aangepast te worden voor aansturing door een decoder.

Wat je kunt doen is de beide draden komende van de verlichtingsprint elk apart via een weerstand van 1k of 2k2 met de plus (meestal blauwe draad) verbinden. Verder elk van de draden verbinden met de bijbehorende schakeldraad van de decoder.

Het enig nadelige effect is dat bij het aanzetten van de verlichting er altijd stroom loopt door beide weerstanden en niet slechts door een (1). Extra stroomverbruik van zo'n 20 mA. Weegt denk ik ruimschoots op tegen het ombouwen. Is naast het omsoldeerwerk toch ook nog wat werk om die verlichtingsprint er uit te krijgen en weer goed terug te zetten.

- Eddy

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #7 Gepost op: 13 September 2006, 22:29:26 »
Ah, dankjewel iedereen. Nog een vraagje: aangezien ik van zins ben om het ding te verkopen, wil ik de mogelijkheid niet uitsluiten dat het later gedigitaliseerd wordt. Kan dat gewoon door er een decoder tussen te solderen?

- Peter

Peter, er komt nu geen decoder in??? Wat heeft deze ombouw dan voor nut?? Zonder juiste decoder is het nu absoluut geen hoogvermogens aandrijving. Het is nu gewoon een gelijkstroommotor met een vijf polig anker. En ik vrees voor de rijeigenschappen op een normale gelijkspanning.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #8 Gepost op: 13 September 2006, 23:26:25 »
Nee, er komt geen decoder in, want ik ga hem verkopen. En het maakt wel degelijk verschil uit, want nu loopt hij lekker soepel (hoewel nog niet zo stil als mijn Roco ACTS 6703), terwijl er eerst een bak herrie uit voortkwam waarvoor ik al een paar keer de politie aan de deur heb gehad.

Oké, ik overdrijf nou, maar hij maakte eerst ontzettend veel lawaai. Dat is nu afgelopen en hij rijdt ook stukken beter, zij het aan de harde kant (maar daar was ik al voor gewaarschuwd).

Met andere woorden, hij doet het dus! Iedereen bedankt!

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Marnix van Lit

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #9 Gepost op: 09 October 2006, 16:35:04 »
...
Of vervangen voor lichtprintjes voor digitaal gebruik, te bestellen bij Keuterman, Borne.
...

Goede tip, bedankt. Ik heb zojuist even een mail gestuurd naar Keuterman voor die verlichtingsprintjes. Ze kosten € 7,20 per stuk.

...
Wat je kunt doen is de beide draden komende van de verlichtingsprint elk apart via een weerstand van 1k of 2k2 met de plus (meestal blauwe draad) verbinden. Verder elk van de draden verbinden met de bijbehorende schakeldraad van de decoder.

Het enig nadelige effect is dat bij het aanzetten van de verlichting er altijd stroom loopt door beide weerstanden en niet slechts door een (1). Extra stroomverbruik van zo'n 20 mA. Weegt denk ik ruimschoots op tegen het ombouwen. Is naast het omsoldeerwerk toch ook nog wat werk om die verlichtingsprint er uit te krijgen en weer goed terug te zetten.
...

Kan je ook iets specifieker uitleggen welke draadjes ik aan welke padjes moet solderen? Heb je misschien een schemaatje o.i.d.?

Ik twijfel een beetje tussen het bestellen van 2 nieuwe printjes (makkelijk, alleen duurder) en het aanpassen van de kabeltjes (goedkoper, maar iets bewerkelijker). Mede doordat ik dan minder vermogen beschikbaar heb voor het rijden van meerdere treinen tegelijk.


Groeten, Marnix

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #10 Gepost op: 12 October 2006, 22:34:55 »
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Wim Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #11 Gepost op: 12 October 2006, 22:46:50 »
Of voor een uitgebreidere beschrijving: http://www.hanulveen.nl/ombouwen/ombouwen-mp.html


Groet, Wim

Sik204

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #12 Gepost op: 17 October 2006, 16:51:24 »
Kan je ook iets specifieker uitleggen welke draadjes ik aan welke padjes moet solderen? Heb je misschien een schemaatje o.i.d.?

Helaas zo 123 geen specifiek schema bij de hand voor de Hamo motorpost. Op http://www.1zu160.net/digital/tipps-tricks.php staat echter uitgelegd hoe je een duo-led voor front/sluitlichten aansluit op een decoder. De aansluiting voor de verlichting van de Hamo motorpost is vergelijkbaar.  Het bestaande verlichtingsprintje kun je beschouwen als de duo-led.

Je kunt dus simpelweg de bestaande draden gebruiken die naar de verlichtingsprintjes lopen. Aan een kant van de motorpost lopen een bruine en een grijze draad naar pads voor de verlichtingsprint, aan de andere kant een bruine en een gele draad.

De bruine draad van het bruin-grijs paar verbinden met gele draad van het bruin-geel paar.  Idem, bruine draad van het bruin-geel paar verbinden met grijze draad van het bruin-grijs paar. Dan aan elke van de bruine draden een weerstand aansluiten naar de plus (meestal blauwe draad decoder). Tenslotte elk van de bruine draden nog aansluiten op de respectievelijke schakeldraad van de decoder voor de frontseinverlichting.

Door op deze wijze de verlichting aan te sluiten kun je de bestaande verlichtingsprints gebruiken zonder deze te modificeren en hoef je ook niets aan het derde contact voor de printjes te solderen.

Ik heb zelf overigens bij een van mijn gedigitaliseerde motorposts de verlichtingsprinten wel aangepast maar dit om zo het derde frontsein apart te kunnen aansturen (voor bij het rangeren).

- Eddy