Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
RieX
21 December 2025, 23:58:41
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren
door
Dave.......
21 December 2025, 23:47:42
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
21 December 2025, 23:41:15
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
DJV
21 December 2025, 23:39:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
21 December 2025, 23:32:02
Goede wensen voor 2026
door
Ferdinand Bogman
21 December 2025, 23:30:50
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Schachbrett
21 December 2025, 23:28:59
Revier Rheinbrenner (H0)
door
Schachbrett
21 December 2025, 23:26:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Schachbrett
21 December 2025, 23:25:31
Modelspoorbaan van Einte
door
Schachbrett
21 December 2025, 23:24:38
Sankt Georgen.
door
Schachbrett
21 December 2025, 23:21:37
Pfarrerwinkel bahn
door
Schachbrett
21 December 2025, 23:19:59
Train o Matic smart power pack
door
Blausee-Mitholz
21 December 2025, 23:19:32
Rondom Charlois
door
Schachbrett
21 December 2025, 23:16:02
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV
door
sncf231e
21 December 2025, 22:57:38
Mijn geweatherde modellen
door
Zandmannetje390
21 December 2025, 22:42:44
herrmann
door
grossraumwagen
21 December 2025, 22:25:46
Werkplaats Wael en Bosch
door
NS264
21 December 2025, 22:15:27
Raadplaatje
door
Sikko
21 December 2025, 21:51:54
Zwederbaan
door
nighttrain1
21 December 2025, 21:34:20
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
21 December 2025, 21:25:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
21 December 2025, 21:06:29
Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk
door
richardvandijk
21 December 2025, 20:42:47
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Noordernet
21 December 2025, 20:09:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
DJV
21 December 2025, 19:54:43
Welke BR 218 van Fleischmann heb ik? Ik zoek de handleiding.
door
Gabriël Bergsma
21 December 2025, 19:53:39
Wat wordt op dit object op het perron geklikt?
door
VictorPM
21 December 2025, 19:02:20
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Frank 123
21 December 2025, 18:34:41
Molenbaan (werktitel)
door
puntenglijder
21 December 2025, 18:21:48
Anyrail 7; aansluiten draaischijf
door
VictorPM
21 December 2025, 18:19:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Rivarossi met ---sinusmotor--- blijkt sofdrive of sdrive
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rivarossi met ---sinusmotor--- blijkt sofdrive of sdrive (gelezen 3620 keer)
bekie
Offline
Berichten: 83
Rivarossi met ---sinusmotor--- blijkt sofdrive of sdrive
«
Gepost op:
23 January 2016, 12:19:09 »
s
Hallo, een rivarossi 1376 of 1377 stoomlok van Beierse oorsprong werd uitgebracht met een sinusmotor. Deze lok heb ik gedigitaliseerd. Hij rijdt, maar naar mijn gevoel heeft de motor te weinig kracht om de lok lang aan te drijven. Is dit normaal? Is de sinusmotor de oorzaak? Er zit een schroefje bij om de sinusaandrijving uit te schakelen als ik de handleiding goed begrijp. Uitvoeren of ligt de oorzaak ergens anders?
Dank voor de antwoorden.
Antoon
Verstuurd vanaf mijn ... met Tapatalk
«
Laatst bewerkt op: 23 January 2016, 18:53:11 door bekie
»
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9896
Re: Rivarossi met sinusmotor
«
Reactie #1 Gepost op:
23 January 2016, 12:46:53 »
sinusmotor? rivarossi? das alleen marklin. Maar goed, kan zijn dat je een br 18 of S3/6 met normale motor en centrifugaalkoppeling bedoelt?
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27064
Re: Rivarossi met sinusmotor
«
Reactie #2 Gepost op:
23 January 2016, 12:58:42 »
Ik zit me ook af te vragen hoe een sinusmotor in een Rivarossi komt. En hoe je dat met een schroefje kunt uitschakelen is me helemaal een raadsel.
Je bedoelt vast iets anders.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9896
Re: Rivarossi met sinusmotor
«
Reactie #3 Gepost op:
23 January 2016, 13:10:48 »
ja. centrifugaalkoppeling met een schroefje uitschakelen lijkt me logischer.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18619
Modelrailroading is fun!
Re: Rivarossi met sinusmotor
«
Reactie #4 Gepost op:
23 January 2016, 13:16:56 »
Fotootje?
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
bekie
Offline
Berichten: 83
Re: Rivarossi met sinusmotor
«
Reactie #5 Gepost op:
23 January 2016, 14:30:23 »
Hierbij een foto van de handleiding. Het is een versie van de s3/6.
Antoon
Gelogd
Silvolde
Offline
Berichten: 1629
Re: Rivarossi met sinusmotor
«
Reactie #6 Gepost op:
23 January 2016, 14:30:45 »
Volgens mij is het een S-drive.
Silvolde
Gelogd
Martijn193
Bestuur
Offline
Berichten: 4321
Re: Rivarossi met sinusmotor
«
Reactie #7 Gepost op:
23 January 2016, 16:02:08 »
En dat is ?
Gelogd
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor
roadster36
Offline
Berichten: 5561
Team Mitropa
Re: Rivarossi met sinusmotor
«
Reactie #8 Gepost op:
23 January 2016, 16:58:32 »
Tje ff googelen he,
Dit staat op het stummiforum
der S-Drive war ein innovatives Antriebssystem, daß Rivarossi mit der S3/6-Serie einführte. Leider war (und wahrscheinlich ist es immer noch) etwas unausgereift und es gibt keine weiteren Modelle mit diesen Antrieb.
Eine S3/6 mit S-Drive fährt als normale angetriebene Lok. Wenn man sie abstellt und mit einer anderen Lok abschleppt (z. B. für eine Doppelbespannung), kuppelt der S-Drive automatisch in den Leerlauf und die S3/6 kann wie ein Dummy von der anderen Lok mitgenommen werden. Nach Beendigung der Doppelbespannung fährt die S3/6 wieder ganz normal alleine weiter.
Das ist zumindest die Theorie... :?
In der Praxis gibt es ein paar Haken, an die Rivarossi leider nicht gedacht hat. Unter anderen sind Eisenbahnunglücke vorprogrammiert, wenn die S3/6 in der Steigung anhalten soll... :shock: :roll:
Zumindest bei meiner 18.6 kuppelt der S-Drive leider auch in den Leerlauf, wenn zu schwere Züge angehängt werden (bei fünf leichten Eilzugwagen in der Ebene ist Schluß).
Das Abschalten des S-Drives mittels Sperrschraube verschlechtert leider auch noch die nicht gerade großartigen Fahreigenschaften drastisch!
Ich hatte gehofft, daß Rivarossi-Hornby bei der Neuauflage den Antrieb überarbeitet hat. Hat jemand bereits eine Rivarossi-Hornby S3/6 im Einsatz? Wir wollen Erfahrungsberichte!!!
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=31669
Gelogd
bekie
Offline
Berichten: 83
Re: Rivarossi met ---sinusmotor--- blijkt sofdrive of sdrive
«
Reactie #9 Gepost op:
23 January 2016, 19:05:27 »
Ondertussen titel aangepast.
Kort samengevat is dit dus een aandrijftechniek, die bij het uitoefenen van een uitwendige kracht, de aandrijving loskoppelt. Je kan de lok dus op het spoor bewegen met bewegende wielen, zonder dat de motor draait.
Bijvoorbeeld als een andere lok duwt of als een andere lok aankoppelt en trekt, wordt de aandrijving ontkoppeld van de motor. Een geavanceerde dummy in een tractie met twee loks bijvoorbeeld.
De aandrijving ontkoppelt ook als er geen of onvoldoende stroom wordt opgenomen, zodat de motor dan vrij draait ( te vergelijken met het indrukken van het gaspedaal in een auto met het koppelpedaal volledig ingedrukt). Het gasgeven met de transformator geeft hetzelfde effect als bij een auto ...
Via een speciale aanwezige schroef zou het systeem kunnen worden uitgeschakeld, maar door even op anderstalige fora - met dank aan roadster36 - ook Franstalige te zoeken zou dit probleem niet voorkomen als je volledig digitaal rijdt. Dan staat er immers constant stroom op de sporen en denkt de sdrive niet om te ontkoppelen.
Zal dit morgen eens testen, want de lok rijdt anders wel mooi rustig.
Antoon
Bedankt allen.
«
Laatst bewerkt op: 23 January 2016, 20:09:39 door bekie
»
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9896
Re: Rivarossi met ---sinusmotor--- blijkt sofdrive of sdrive
«
Reactie #10 Gepost op:
24 January 2016, 00:16:35 »
moet toch es zo'n ding kopen om uit mekaar te peuteren.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
bekie
Offline
Berichten: 83
Re: Rivarossi met ---sinusmotor--- blijkt sofdrive of sdrive
«
Reactie #11 Gepost op:
25 January 2016, 19:00:38 »
Digitale test geven geen beter resultaat. Zal de s-drive moeten uitschakelen om de zaak op te lossen.
«
Laatst bewerkt op: 26 January 2016, 17:14:15 door bekie
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Rivarossi met ---sinusmotor--- blijkt sofdrive of sdrive