Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 13:22:42
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 13:20:10
Museumdepot Beekbergen in H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:19:59
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 13:17:00
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:06:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:53:11
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 12:44:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door MikeMike
Vandaag om 11:55:27
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Joz
Vandaag om 11:16:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:07:13
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 10:25:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:24:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:23:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
  

Auteur Topic: Rivarossi met ---sinusmotor--- blijkt sofdrive of sdrive  (gelezen 3441 keer)

bekie

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Rivarossi met ---sinusmotor--- blijkt sofdrive of sdrive
« Gepost op: 23 January 2016, 12:19:09 »
sHallo, een rivarossi 1376 of 1377 stoomlok van Beierse oorsprong werd uitgebracht met een sinusmotor. Deze lok heb ik gedigitaliseerd. Hij rijdt, maar naar mijn gevoel heeft de motor te weinig kracht om de lok lang aan te drijven. Is dit normaal? Is de sinusmotor de oorzaak? Er zit een schroefje bij om de sinusaandrijving uit te schakelen als ik de handleiding goed begrijp. Uitvoeren of ligt de oorzaak ergens anders?

Dank voor de antwoorden.

Antoon

Verstuurd vanaf mijn ... met Tapatalk

« Laatst bewerkt op: 23 January 2016, 18:53:11 door bekie »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Rivarossi met sinusmotor
« Reactie #1 Gepost op: 23 January 2016, 12:46:53 »
sinusmotor? rivarossi? das alleen marklin. Maar goed, kan zijn dat je een br 18 of S3/6 met normale motor en centrifugaalkoppeling bedoelt?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26673
    • Pagina van klaas
Re: Rivarossi met sinusmotor
« Reactie #2 Gepost op: 23 January 2016, 12:58:42 »
Ik zit me ook af te vragen hoe een sinusmotor in een Rivarossi komt. En hoe je dat met een schroefje kunt uitschakelen is me helemaal een raadsel.
Je bedoelt vast iets anders.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Rivarossi met sinusmotor
« Reactie #3 Gepost op: 23 January 2016, 13:10:48 »
ja. centrifugaalkoppeling met een schroefje uitschakelen lijkt me logischer.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17868
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rivarossi met sinusmotor
« Reactie #4 Gepost op: 23 January 2016, 13:16:56 »
Fotootje?

bekie

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Rivarossi met sinusmotor
« Reactie #5 Gepost op: 23 January 2016, 14:30:23 »


Hierbij een foto van de handleiding. Het is een versie van de s3/6.

Antoon

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1558
Re: Rivarossi met sinusmotor
« Reactie #6 Gepost op: 23 January 2016, 14:30:45 »
Volgens mij is het een S-drive.

Silvolde

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4261
Re: Rivarossi met sinusmotor
« Reactie #7 Gepost op: 23 January 2016, 16:02:08 »
En dat is ?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Rivarossi met sinusmotor
« Reactie #8 Gepost op: 23 January 2016, 16:58:32 »
Tje ff googelen he,

Dit staat op het stummiforum


der S-Drive war ein innovatives Antriebssystem, daß Rivarossi mit der S3/6-Serie einführte. Leider war (und wahrscheinlich ist es immer noch) etwas unausgereift und es gibt keine weiteren Modelle mit diesen Antrieb.

Eine S3/6 mit S-Drive fährt als normale angetriebene Lok. Wenn man sie abstellt und mit einer anderen Lok abschleppt (z. B. für eine Doppelbespannung), kuppelt der S-Drive automatisch in den Leerlauf und die S3/6 kann wie ein Dummy von der anderen Lok mitgenommen werden. Nach Beendigung der Doppelbespannung fährt die S3/6 wieder ganz normal alleine weiter.

Das ist zumindest die Theorie... :?

In der Praxis gibt es ein paar Haken, an die Rivarossi leider nicht gedacht hat. Unter anderen sind Eisenbahnunglücke vorprogrammiert, wenn die S3/6 in der Steigung anhalten soll... :shock: :roll:

Zumindest bei meiner 18.6 kuppelt der S-Drive leider auch in den Leerlauf, wenn zu schwere Züge angehängt werden (bei fünf leichten Eilzugwagen in der Ebene ist Schluß).

Das Abschalten des S-Drives mittels Sperrschraube verschlechtert leider auch noch die nicht gerade großartigen Fahreigenschaften drastisch! :(

Ich hatte gehofft, daß Rivarossi-Hornby bei der Neuauflage den Antrieb überarbeitet hat. Hat jemand bereits eine Rivarossi-Hornby S3/6 im Einsatz? Wir wollen Erfahrungsberichte!!!

http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=31669

bekie

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Rivarossi met ---sinusmotor--- blijkt sofdrive of sdrive
« Reactie #9 Gepost op: 23 January 2016, 19:05:27 »
Ondertussen  titel aangepast. ;)

Kort samengevat is dit dus een aandrijftechniek, die bij het uitoefenen van een uitwendige kracht, de aandrijving loskoppelt. Je kan de lok dus op het spoor bewegen met bewegende wielen, zonder dat de motor draait.
Bijvoorbeeld als een andere lok duwt of als een andere lok aankoppelt en trekt, wordt de aandrijving ontkoppeld van de motor. Een geavanceerde dummy in een tractie met twee loks bijvoorbeeld.

De aandrijving ontkoppelt ook als er geen of onvoldoende stroom wordt opgenomen, zodat de motor dan vrij draait ( te vergelijken met het indrukken van het gaspedaal in een auto met het koppelpedaal volledig ingedrukt). Het gasgeven met de transformator geeft hetzelfde effect als bij een auto ...
Via een speciale aanwezige schroef zou het systeem kunnen worden uitgeschakeld, maar door even op anderstalige fora - met dank aan roadster36 - ook Franstalige te zoeken zou dit probleem niet voorkomen als je volledig digitaal rijdt. Dan staat er immers constant stroom op de sporen en denkt de sdrive niet om te ontkoppelen.
Zal dit morgen eens testen, want de lok rijdt anders wel mooi rustig.

Antoon
Bedankt allen.
« Laatst bewerkt op: 23 January 2016, 20:09:39 door bekie »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Rivarossi met ---sinusmotor--- blijkt sofdrive of sdrive
« Reactie #10 Gepost op: 24 January 2016, 00:16:35 »
moet toch es zo'n ding kopen om uit mekaar te peuteren.

bekie

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Rivarossi met ---sinusmotor--- blijkt sofdrive of sdrive
« Reactie #11 Gepost op: 25 January 2016, 19:00:38 »
Digitale test geven geen beter resultaat. Zal de s-drive moeten uitschakelen om de zaak op te lossen.
« Laatst bewerkt op: 26 January 2016, 17:14:15 door bekie »