Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 18:11:41
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door MOVisser
Vandaag om 18:09:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 17:58:52
C12c rijtuig door roco
Vandaag om 17:49:07
De prachtige reeksen van Bemo door Hasenwald
Vandaag om 17:42:08
Palisade Canyon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:39:38
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 17:34:46
Project seaside Germany door Scratchbuilt
Vandaag om 17:10:23
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Een leuke vrachtwagen door Peter45
Vandaag om 15:40:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
  

Auteur Topic: interieur plan D  (gelezen 8391 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6749
  • Spaar ze allemaal.
Re: interieur plan D
« Reactie #15 Gepost op: 06 November 2007, 23:48:36 »
Ok, dus het interieur is pas met de herklassering veranderd.

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: interieur plan D
« Reactie #16 Gepost op: 07 November 2007, 00:15:17 »
Hier nog even een foto van een tweede klas interieur plan K

De wandbekleding hier boven de banken is wel anders dan in een plan D, bij D is dit creme, en bij K turkooise.
De kleur groen van de banken is wel gelijk aan Plan D


Okke

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2605
Re: interieur plan D
« Reactie #17 Gepost op: 07 November 2007, 12:49:03 »
klopt, enkel in turkooise uitvoering.

In de berlijnsblauwe uitvoering niet meer. Dan is het blauw 1e klas, en groen 2e klas.

Okke

Bij het overschilderen waren die rijtuigen nog maar een paar jaar oud. De klassenwijziging kwam daar vlak achteraan: er hebben nog blauwe AB´s en C´s rondgereden. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat ze bij de klassenwijziging alle bekleding eruit hebben getrokken omdat men een andere smaak had gekregen??? Is dat niet later gebeurd, bij een revisie?

Plan K is een ander verhaal: Die kwamen later en toen was er wel een ander idee gekomen over de kleur van de bekleding. De blauwe bekleding in 1e en 2e klasse werd ook gebruikt in Plan E.

Ton
Ton

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: interieur plan D
« Reactie #18 Gepost op: 07 November 2007, 12:52:33 »
Ik meen dat de hoofdkussens ook verschilden. Rond, zoals bij mat. '46, voor de plan D en niet hoekig als bij plan E, plan U en mat.'54.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: interieur plan D
« Reactie #19 Gepost op: 07 November 2007, 17:40:58 »
Zoals ik het begreep is tijdens het omschilderen van de rijtuigen ook gelijdelijk de bekleding vervangen. Ik neem aan dat dit niet allemaal tegelijk is gedaan aangezien een rijtuig schilderen sneller gedaan is dan bekleding verwisselen.

Plan D heeft idd rondere hoofdkussens, en heeft wat bij plan K alluminium strips zijn, bij plan D als teak houten latjes. Verder waren de banken van plan D niet uitschuifbaar zoals plan K.

Verder zijn er nog meer nuance verschillen in het interieur. Zo heeft plan D in tegenstelling tot plan K geen washokken naast het toilet.

Ook kreeg plan K leesverlichting in de bagagerekken en had een keuze schakelaar voor halve en hele verlichting. Net als bij plan D kon je ook per coupé de Tl's uit schakelen en op nachtverlichting overgaan.
Bij plan D was dat blauw licht en bij plan K kon er gekozen worden tussen blauw licht en geel licht.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2605
Re: interieur plan D
« Reactie #20 Gepost op: 07 November 2007, 19:54:16 »
Ben nog even in de boeken gedoken: Terug naar Van Wijck Jurriaanse en een artikel van Martin van Oosterom in Rail Magazine 93.
De enige verbouwing van het interieur die beide bronnen noemen, is bij de verbouwing van ex AB's die in 1957 A's waren geworden naar B's (B7851-B7858). Die verbouwing vond plaats in het midden van de jaren 1960. Daarbij wordt gesteld dat eenzelfde interieur werd aangebracht als in de serie B7801-B7840 (ex C).
Dat zou betekenen dat de A's (ex AB) rondreden met de oude rode en grijze bekleding en alle B's (ex AB en ex C) met groen leerdoek.

Ton