Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
Vandaag om 23:40:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
Vandaag om 23:34:30
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 23:26:09
C en K rails samen door hmmglaser
Vandaag om 22:59:48
Yamorc booster door Ruud Teunissen
Vandaag om 22:52:29
Seuthe gaat stoppen door hmmglaser
Vandaag om 22:52:28
Mijn geweatherde modellen door hmmglaser
Vandaag om 22:48:47
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 21:53:52
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 21:43:29
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:26:02
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:19:09
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
Vandaag om 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:53:33
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:33:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:37:20
Spuitmondjes door bellejt
Vandaag om 18:25:36
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 18:13:55
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door aad52
Vandaag om 17:22:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:39:06
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:07:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:41
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:55:22
Sfeer op je modelbaan door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:53:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:21:24
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:13:07
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 00:38:33
  

Auteur Topic: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?  (gelezen 3380 keer)

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
« Reactie #15 Gepost op: 15 November 2015, 00:06:43 »
Hallo,

De detectie komt door het spanningsverschil tussen het normale en detectie spoor, deze is bij jou 0.6 Volt. Als het wiel de las overbrugt dan komt er over de optocopler van de detectieschakeling een verschil te staan van 0.6Volt en "ziet" deze dus detectie.

Even de basis van het nut van de diode schakeling. De snelheid van een loc is afhankelijk van de hoogte van de spanning. Het gebruik van een detectieschakeing heeft als gevolg dat je 1.2Volt "kwijt" bent( de spanningsval van 2 diodes in serie). De diodeschakeling in de non-detectie sectie is nodig om een zelfde spanning te verkrijgen tussen een non- en detectiesectie. De diodeschakeling bestaat uit 2 diodes in serie en ook 2 in serie , anti-parallel.

Wat opvalt, is dat je norm spanning lager is dan je detectiespanning.

Even meten is weten:
De spanning van je booster zou ongeveer 17.9 Volt moeten zijn. (16.7 Volt + 1.2 Volt)
Als dat het geval is dan zou dat betekenen dat de diodeschakeling een spanningsval heeft van 3 diodes. (das niet goed).

Kijk dan eens goed naar je diode schakeling of daar geen fout  in zit. Zit de diodeschakeling wel rechtstreeks aangesloten op je booster of zit deze per ongeluk achter een detectieschakeling.
Heb je de diodeschakeling uit 4 diodes (alle polariteiten goed) of 1 brugcel gebouwd ( de + en - doorverbonden) ?

mvg spock

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26648
    • Pagina van klaas
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
« Reactie #16 Gepost op: 15 November 2015, 08:34:03 »
Even de basis van het nut van de diode schakeling. De snelheid van een loc is afhankelijk van de hoogte van de spanning.
Heeft niet met de snelheid te maken. De meeste decoders hebben cruise control, die houdt de snelheid constant. De werkelijke reden voor de diodeschakeling is ervoor zorgen dat de detectie nog werkt als een voertuig de scheiding tussen een gedetecteerde en een ongedetecteerde sectie overbrugt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Catweazle

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
« Reactie #17 Gepost op: 15 November 2015, 09:20:13 »
Allen,

Vanmorgen de diodeschakeling van Rosoft er tussen uitgehaald op de ringleiding zonder detectie, blijkbaar is het verval van mijn detectiemodules toch minder.
Ik heb ik nu iets meer spanning staan  (0,6v) dan op mijn ringleiding met detectie. De meldingen van de geisoleerde wielen is nu weg. Ik ga kijken of dit mijn rijeigenschappen niet verprutst en anders laat ik het zo. Kan dat?
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
« Reactie #18 Gepost op: 15 November 2015, 09:51:43 »
Hoi,

Ik zou zelf 2 diodes antiparallel in de non-detectie opnemen om het verschil bijna 0 Volt te maken..

In de encyclopedie staat een uitgebreide beschrijving over de diodeschakeling als je het nog eens wilt nalezen.

Afgelopen jaar een aantal schema's van verschillende bezetmelders bekeken, en deze hadden allemaal een spanningsval van 1.2 Volt(2 diodes in serie).
Ben toch benieuwd welke bezetmelder die 0.6 volt heeft. Welke bezetmelder gebruik jij (merk en type)?

mvg spock

Catweazle

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
« Reactie #19 Gepost op: 15 November 2015, 10:17:16 »
Spock,

Ik gebruik twee BMD16-sd ( versie 1 oud dus....) van Huib Maaskant en twee S88SD16-N van Rosoft welke zijn aangesloten op Loconet , de BMD16-sd's zitten op een S88 poort van één S88SD16-N
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
« Reactie #20 Gepost op: 15 November 2015, 14:04:40 »
Door de diodeschakeling weg te halen wordt je detectiediode in de bezetmelder kort gesloten op het ogenblik dat de railscheiding overbrugd wordt door het wiel. Hierdoor zijn de gevolgen van de spookdetectie wel weg echter de oorzaak is daarmee nog niet gevonden. Met 1 booster en 1 transfo kan ik in elk geval niet verklaren hoe het verschil in spanning tot een bezetmelding kan leiden (zoals ook Klaas aangeven heeft, probeer maar eens een stroomkring te vinden die dit bewerkstelligd vertrekkende vanuit de opzet die geschetst is). Er is nog iets anders aan de hand bij jou wat we nog niet doorgrond hebben op basis van de info die we hebben.

Verder is het zo dat zonder diodeschakeling een bezetmelding niet goed kan doorkomen in een aangrenzende sectie die wel gedetecteerd wordt. Als een loc die stroom afneemt op meerdere assen de scheiding overbrugd zal de bezetmelding voor de sectie wegvallen. Dit hoeft geen probleem te zijn (hangt ervan af hoe je treinbesturingsprogramma omgaat met bezetmeldingen) maar het lijkt er dan op of er niets aanwezig is in de sectie (de trein kan ook in deze situatie stilstaan)

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
« Reactie #21 Gepost op: 15 November 2015, 14:23:16 »
Catweazle,

Apart, de rosoft werkt zeker met een spanningsval van 2 diodes.

Onder het motto: meten is weten

Zou je het volgende willen meten.
De spanning van de volgende punten:
1) De spanning welke uit de booster komt.
2) De spanning van een detectie railsectie
3) De spanning van een non-detectie railsectie.

svp meten met een redelijke belasting, 100mA of meer (bv rijdende loc)

mvg spock

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
« Reactie #22 Gepost op: 15 November 2015, 14:30:35 »
De spanningsval is over tweediodes, bedraagt volgens de datasheet 1,1V ook de diodeschakeling heeft deze spanningsval van 1,1V
Verder is het gedrag wat je ziet geheel volgens de verwachtingen, en daaraan is niets te veranderen, en zal ook verder geen negatieve invloed hebben op het gedrag van de besturings software, die reageert alleen op de allereerste bezetmelding alle volgende bezetmelding van dit meldpunt wordt niets meegedaan.
Verder geen aandacht aan besteden, en lekker met de treintjes gaan spelen.
De diodeschakeling moet je wel gebruiken in de ongedetecteerde delen want anders werken de gedetecteerde delen niet juist en op tijd, en reageren dus te laat. Nu reageert het op de eerste trigger.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net