Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Janse
Vandaag om 08:27:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Marc tramt
Vandaag om 08:08:29
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23

Auteur Topic: Modelspoor panorama Aalten  (gelezen 2260 keer)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Modelspoor panorama Aalten
« Gepost op: 12 October 2015, 10:50:22 »
Op de zondagochtend nog even rustig via de tablet / telefoon de krant lezen. Wat meteen mijn aandacht trekt is het artikel "Modelspoorbaan na 36 jaar dicht". Over het modelspoor panorama in Aalten dat na 36 jaar haar deuren sluit. Modelspoor panorama Aalten is een levenswerk van dhr Buesink die in zijn tuin een complete LGB-baan met landschap heeft gebouwd. Compleet met een landschap van bergen, tunnels en een complete stad met kermis. Vroeger met een treintje door het bos waar men mee mocht rijden. Dat is voor een groot deel opgebroken. Nu de bouwer zelf in een tehuis voor ouden van dagen zit, hebben zijn kleinkinderen de zorg over de modelbaan sinds een paar jaar overgenomen. Zelf nog nooit geweest altijd het idee gehad om een keer mooi met de neefjes te gaan doen. Als oom en tante moet je wat ideeën / uitjes "op voorraad" houden, dit was er één van :)

Het laatste weekend dus. Ga ik dan toch nog even? Of toch niet? Mooi weer, dus wat houdt mij tegen? Het is dichtbij, even eruit .... In ieder geval even mijn zwager en schoonzusje inseinen. Die hebben een neefje (4 jaar) te logeren. Op zich vermaken de twee neefjes elkaar maar na 2,5 dag begint daar soms een kleine wrijving onderling te ontstaan ;) Naar een modelbaan dan ben je dan weer een uurtje of anderhalf verder. Dat is een mooi groot gat in de middag :)  Al gauw de heertjes aan de telefoon. Zij roepen in koor dat ze naar de treintjes gaan! En dat oom Ronald ook mee mag! Eigenlijk geen vraag maar een mededeling :D Natuurlijk! Ik ga graag mee! Op naar Aalten, een klein ritje. De heertjes dachten eerst dat ze bij oom Ronald op de zolder mochten kijken. Toen ze door hadden dat ze naar een andere baan gingen kijken was dat ook wel spannend.

Wat mag je verwachten van zo'n modelbaan? Moeilijk zo te zeggen. Goed je mag geen madurodam kwaliteit verwachten. Het is een van hobbist die zijn modelbaan voor het publiek opengesteld had. Bij het modelspoor panorama hadden ze vanalles uit de kast gehaald voor het laatste weekend. Een losse märklin baan in een tent. Wat losse LGB-banen op de grond. Een pendeltreinrit door het bos voor de kinderen. En natuurlijk het modelspoorpanorama zelf.  Het is knap hoe het allemaal gebouwd is en er is veel te zien.  Voor de kinderen is het gewoon leuk om te zien hoe alles rijdt en beweegt. "Kijk, oom Ronald! Daar is een kabelbaan net als bij het skiën!" en "Kijk, oom Ronald! Thomas de trein!"

En dan de andere banen ook leuk voor de kinderen. Voor hun maakt het niet uit wat er rijdt, hoe de baan eruit ziet als het maar beweegt en herkenbare zaken op staat zoals een kermis, brandweer, helikopter enzovoort... Ze waren er niet weg te slaan en als klap op de vuurpijl met het treintje mee! Dat was genieten. Met een klein uurtje was het voor de twee heren voldoende. Wat nog wel even in de auto door heren besloten werd is dat er nog bij de modelbaan van oom Ronald gekeken moest worden. Dat ook nog maar even gedaan.

Conclusie: Mijn schoonzus vroeg of ik niet een hele middag daar kon blijven. Dat valt wel mee, met een goed half uurtje zou ik wel klaar zijn. Misschien dat ik wat langer gepraat zou hebben met een paar personen. Met de neefjes erbij wordt je ook wel gedwongen om het allemaal wat beter te bekijken van de heren zien veel meer dan de volwassenen. Dan ben je wat langer bezig  ;) Ik hoop voor de kleinkinderen van Buesink dat ze een nieuwe locatie kunnen vinden om daar de baan opnieuw op te bouwen. Ik heb begrepen dat er plannen voor herbouw zijn. Als het zover is dan sta ik weer met mijn neefjes bij de baan :) Zulke initiatieven moet je steunen met een bezoekje ;) Eerst een keertje weer meenemen naar de cactus oase, de thuisbasis van modelspoorvereniging de Seinpaal Dat is ook wel iets voor de neefjes.. Kortom ik heb genoten. En de neefjes hebben ook heel erg genoten van het uitje. En dat is voor mij het belangrijkste van de hele middag!  (y)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Modelspoor panorama Aalten
« Reactie #1 Gepost op: 12 October 2015, 11:04:12 »
Mooi verslagje, Ronald! Ik ben op de valreep gistermiddag nog even geweest. Zoals ik al zei tegen Ramon, de kleinzoon: je weet dat het er is en je denkt, ik ga deze zomer weer eens een keertje. Maar dan hoor je dat het echt weg gaat, dus dan grijp je snel je laatste kans.

Ofschoon natuurlijk geen toonbeeld van opperste modelbouw heb ik dit persoonlijke levenswerk van Bernard Buesink altijd goed weten te waarderen. We gingen er al met onze eigen kinderen heen, en ik denk dat het altijd best een toeristentrekker is geweest in al die 36 jaar. Het is ook doodzonde dat het op deze manier eindigt maar zoiets zit er met mensen op leeftijd natuurlijk een keer aan te komen.

Hopelijk vinden ze een nieuwe locatie :)

EricZmS

• Offline Offline
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
« Reactie #2 Gepost op: 12 October 2015, 19:20:38 »
Heeft een van jullie de contact gegevens van de familie, wellicht dat ik iets zou kunnen betekenen.
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

EricZmS

• Offline Offline
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
« Reactie #3 Gepost op: 12 October 2015, 19:28:43 »
Sorry te snel, reeds gevonden
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf