Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix BR94 ontspoort door bellejt
Vandaag om 15:38:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door FraWi
Vandaag om 15:23:32
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Fleischmann Anna ombouw. door RetroJack
Vandaag om 14:42:17
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 14:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
Zolderbaan 2025 door mass am see
Vandaag om 14:32:10
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:23
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 13:36:56
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Edelweisz in model door grossraumwagen
Vandaag om 13:22:50
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:09:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 09:36:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:48:13
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 00:07:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 August 2025, 23:45:43
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
10 August 2025, 23:30:18
  

Auteur Topic: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen  (gelezen 2739 keer)

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Gepost op: 20 September 2015, 14:06:22 »
Hallo,

Ik rij met Traincontroller en daarin kan je heel mooi de belading opgeven voor goederenwagons.
Als de de bak vol gooit begint de lok natuurgetrouw ook langzaam op gang te komen.
Echter is wil wel graag de tonnages op waarheid gebaseerd hebben.
Nu is er op de duitse wiki veel te vinden, maar lang niet alles.
Zo ben ik op zoek naar de Großraum-Schüttgut-Wagen Bauart Fads-50/OOtz (voor Markin/Trix - Lange Heinrich set)
Ik kan nergens gegevens vinden van dit type wagon. En met gegevens bedoel ik leeg-gewicht, max. volgewicht en max. snelheid.

Wie weet of er websites zijn waar je dit soort gegevens kan vinden.
Ben de hele middag al aan het prutsen, maar krijg het niet boven water.

Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Reactie #1 Gepost op: 20 September 2015, 14:24:31 »
Heb je hier iets aan?   :)




Verklaring:
Het grote raster met de letters A B C D heeft met de baanvakken te maken i.v.m. de aslast.
A = max. 17,5 ton asdruk.
B = max. 20 ton asdruk.
C = max. 22,5 ton asdruk.
D = max. 25 ton asdruk.
Met daarachter het van toepassing zijnde maximum totaalgewicht.

Wit omrand, het eigen gewicht van de wagen.

Bron: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Symbolen_op_rijdend_materieel

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5923
Re: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Reactie #2 Gepost op: 20 September 2015, 14:27:28 »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Reactie #3 Gepost op: 20 September 2015, 14:30:56 »
een Fad kan dus max. 80, een Fads max. 100 km/u. De 's' in de aanduiding betekend dat de wagen geschikt is voor 100 km/u.
Maar een beladen ertstrein zal nooit veel sneller dan 80 gaan lijkt me.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5923
Re: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Reactie #4 Gepost op: 20 September 2015, 17:33:46 »
Ik denk dat die treinen zo lang en zwaar zijn/waren, dat ze ivm koppelingbreuk en remweg niet boven de 50 km uitkwamen

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4735
    • Filmpjes op YouTube
Re: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Reactie #5 Gepost op: 20 September 2015, 17:54:25 »
Verklaring:
Het grote raster met de letters A B C D heeft met de baanvakken te maken i.v.m. de aslast.
A = max. 17,5 ton asdruk.
B = max. 20 ton asdruk.
C = max. 22,5 ton asdruk.
D = max. 25 ton asdruk.
Met daarachter het van toepassing zijnde maximum totaalgewicht.

Bron: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Symbolen_op_rijdend_materieel

Dan zit er wat dit betreft een paar foutjes in de encyclopedie.

Algemene letters (zonder toevoeging) voor trajectklasse:
A = 16 ton per as
B = 17,5 ton per as
C = 20 ton per as
D = 22,5 ton per as

In het raster wordt dan niet aangegeven wat het maximum totaalgewicht van de wagen is, maar hoeveel ton er geladen mag worden.

zie ook:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Beladingsklasse
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Reactie #6 Gepost op: 21 September 2015, 13:50:04 »
Ik denk dat die treinen zo lang en zwaar zijn/waren, dat ze ivm koppelingbreuk en remweg niet boven de 50 km uitkwamen
Het gewicht van een trein is in de basis niet het uitgangspunt voor de maximumsnelheid. De wagens die tegenwoordig rondrijden zijn allemaal wel geschikt voor 100km/h 's' wagens Bv Gbs, is deze wagen voor 120km/h geschikt is dit een 'ss' wagen. Het opschrift zou dan bijvoorbeeld Gbss zijn.
'Vroeger' reden er nog wagens rond die 'enkel geveerd'waren, die waren geschikt voor max 80 km/h, tegenwoordig is alles 'dubbel geveerd' en dus voor minimaal 100 km/h geschikt.
Op de koppelingen komt alleen bij het aanzetten van een trein een grote kracht te staan, wanneer je eenmaal op gang bent maakt het voor de koppeling weinig meer uit of je 50 of 100 rijd. verder is de maximum snelheid inderdaad afhankelijk van de beremming, maar een zware graantrein van 2500 ton rijdt gewoon met 95/100 km/h over het spoor en echt geen 50 vanwege het gewicht.

Groet Dennis

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Reactie #7 Gepost op: 21 September 2015, 13:55:23 »
Citaat
...rijdt gewoon met 95/100 km/h over het spoor en echt...

Tenzij bepaalde omstandigheden dit niet toelaten, bijvoorbeeld een te geringe afstand voorsein - hoofdsein.

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Reactie #8 Gepost op: 21 September 2015, 20:11:13 »
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb zeker wat aan de info en ga ermee aan de slag.

Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold