Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Jelmer
Vandaag om 10:43:22
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 10:30:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:11:33
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 10:02:54
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 09:58:56
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 09:42:43
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:18:58
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
Vandaag om 09:17:24
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 08:51:09
West-Brabantse modelspoordagen door spoorijzer
Vandaag om 08:49:19
NL-baan in Canada door mass am see
Vandaag om 08:42:00
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse door Besselspoor
Vandaag om 08:23:52
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door marco
Vandaag om 08:10:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 07:59:36
Märklin 2025 door Eric B
Vandaag om 07:41:03
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door hmmglaser
Vandaag om 00:33:52
Project seaside Germany door Ronald Halma
20 October 2025, 23:26:48
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Huup
20 October 2025, 23:22:53
Schroefkoppeling voor H0. door Edwin2121992
20 October 2025, 23:09:16
Modelspoor Vereniging Nijkerk MVN Nijkerk door Train Charter Services
20 October 2025, 23:03:33
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
20 October 2025, 22:52:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door T.Spat
20 October 2025, 22:19:35
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 October 2025, 21:16:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 October 2025, 20:23:16
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
20 October 2025, 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
20 October 2025, 19:43:39
Aachenau West door wob
20 October 2025, 19:17:34
Rheinburg, TP V/VI door gdh
20 October 2025, 19:07:07
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Kees-Jan
20 October 2025, 18:46:48
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
20 October 2025, 17:57:31
  

Auteur Topic: Aanrijding trein en bus in Duitsland  (gelezen 2818 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Gepost op: 17 September 2015, 13:32:37 »
Ik kwam dit toevallig tegen. Ik heb nog niet vaak zo'n filmpje van zo dichtbij gezien  :o  gelukkig geen (of nou ja, 1 licht) gewonden.

http://nos.nl/artikel/2058007-buschauffeuse-behoedt-duitse-kinderen-voor-treincrash.html

Voor de geïnteresseerden.


Update: iets duidelijker filmpje (reclame overslaan -> F5 intoetsen):

http://www.dumpert.nl/mediabase/6682372/77cbfa3b/duits_schoolreisje_wordt_verstoord.html
« Laatst bewerkt op: 17 September 2015, 13:36:16 door Rondje_HO. Reden: extra filmpje »

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #1 Gepost op: 17 September 2015, 13:40:40 »
Ja, dat filmpje zag ik gisteren op Facebook gelukkig redelijk goed afgelopen, vraag me wel af waarom die bus daar tot stilstand is gekomen.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #2 Gepost op: 17 September 2015, 16:07:10 »

volgens mensen op dso  een beveiliging in de bus die de boel stop zet als met een dergelijke bus een te scherpe bocht  maakt
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?2,7549127
« Laatst bewerkt op: 18 September 2015, 01:04:50 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #3 Gepost op: 17 September 2015, 17:25:35 »
"Lekkere" voorziening zeg. Wie komt erop om bij een navigatiefout of "scharen" van de gelede bus het besturingssysteem te laten uitschakelen. Of is dit een verzinsel van een journalist?

Rob van Kooy

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #4 Gepost op: 17 September 2015, 17:41:36 »
Ik heb niet alle 9 pagina's DSO doorgelezen, maar kennelijk is het niet een te scherpe bocht, maar een te scherpe hobbel. De hobbel is in dit geval de knik van de overweg. De bus reed namelijk over een omleidingsroute die kennelijk niet geschikt was voor zo'n bus.

Iedereen is er in ieder geval netjes uitgekomen. Kennelijk is nog niet helemaal duidelijk of de buschauffeur nou zelf iedereen gelijk uit heeft laten stappen of dat ze eerst een telefoontje heeft gepleegd richting hulpdiensten om het treinverkeer te waarschuwen. Enfin, iedereen is er netjes uit gekomen!

Machinist is trouwens op z'n post gebleven. Remmen doet de trein zelf wel als je de noodrem aan zet, maar die toeter heeft 'ie toch zelf ingedrukt gehouden.

In het filmpje hoor ik uit de trein ook een zoemtoon komen. M'n associatie was dat er ook op de motoren werd geremd? Zou dat kunnen kloppen?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3250
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #5 Gepost op: 17 September 2015, 18:12:49 »
Loc remt tot plusminus 5 km/h op de motoren tenzij deze functie uitgeschakeld word. Ik neem aan dat het een eloc is.

Duplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #6 Gepost op: 17 September 2015, 19:19:33 »
er zat waarschijnlijk een BR 146.1, 146.2 achter (in het het geval dat het de trein Hamburg-Cuxhaven was een BR246)

Gr. Robin

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #7 Gepost op: 17 September 2015, 20:47:13 »
145, 146, 147  of wat dan ook........de kids vonden het schitterend zo te zien.  Hadden eindelijk wat zinnigs te vertellen thuis en snappen nu ook hoe een transformer in werkelijkheid tot stand komt.

Brutus

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #8 Gepost op: 18 September 2015, 00:08:10 »
Ik denk dat die kinderen het helemaal niet geweldig vonden, want dit had heel anders af kunnen lopen. Ik denk dat deze kinderen wel wat hulp met de verwerking kunnen gebruiken, want dit gaat, zeker als kind, niet in je koude kleren zitten......

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #9 Gepost op: 18 September 2015, 00:27:50 »
Het besef komt mogelijk wat later. Op het "moment van" is het natuurlijk wel sensatie zolang iedereen op tijd naast
de bus staat en dat zie je in het filmpje.
Zelf had ik ook gelijk iets van poeh dat had ook anders af kunnen lopen als de bus ergens eerder een rood stoplicht
of zo extra gehad zou hebben.
Groet, Ronald.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #10 Gepost op: 18 September 2015, 01:00:40 »
Een knikbeveiliging bij een geledebus werkt bij te scherpe bochten, niet bij een te hoge hobbel.
Vroeger moest er vaak een monteur en/of kraan aan te pas komen, om een geledebus uit de knikbveiliging te halen.
Sinds halverwege de jaren 80 waren de meeste bussen wel uitgerust met een overbruggingsschakelaar.
Dan kun je wel weer starten, maar alleen achteruit de knik minder scherp maken, toch nog even vooruit kan niet.
Ik praat hierbij echter wel over geledebussen met een trekkende voorwagen en een aanhanger met meesturende as.
Tegenwoordig bij lagevloer geledebussen, maar ook al bij hogevloer geledebussen in Duitsland, zijn het duwgeledebussen, met een starre 3e as als aangedreven as.
Dat stuurt heel anders, heeft een heel ander bochtengedrag en ongetwijfeld ook een andere reactie op in de knikbeveiliging komen en hoe er weer uit te komen.
Een overweg moet je ook pas overgaan, op gepaste redelijke snelheid, als je meent er veilig over te komen, desnoods uitrollend.
Nooit te stapvoets, en natuurlijk al helemaal niet stapvoets mee hobbelend in een file.

Op de foto zag de stilstaande bus er niet verticaal geknikt uit en volgens google maps sateliet beelden is de bocht ook niet zo scherp dat de bus in de knikbeveiling had hoeven komen.
Ik vraag me de juiste toedracht dus af, en of het stilvallen van de bus geen andere technische oorzaak heeft.
Op de knikbeveiliging uitvallen is een makkelijke en snel geroepen verklaring.
Gewoon motorpech of zonder brandstof komen te staan zijn ook mogelijkheden.
Beide zijn mij wel eens voorgekomen, de knikbeveiliging een paar keer, en daar kwam ik steeds makkelijk weer uit.

Mvg, Michel

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1158
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #11 Gepost op: 18 September 2015, 09:19:31 »

In het filmpje hoor ik uit de trein ook een zoemtoon komen. M'n associatie was dat er ook op de motoren werd geremd? Zou dat kunnen kloppen?

Reinout

Reinout

Als je dat geluid bij seconde 12 en verder bedoelt, zijn gewoon de schijfremmen die maximale remkracht uitoefenen. De wagens zelf hebben dus geen motorrem oid, alleen pneumatisch.

Groeten

Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #12 Gepost op: 18 September 2015, 09:44:03 »
Bas: inderdaad, dat geluid bedoel ik. Weet ik ook weer dat schijfremmen zo klinken :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)