Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Joz
Vandaag
om 08:25:03
MoBaBro.de
door
Marco1044
Vandaag
om 08:20:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
mass am see
Vandaag
om 07:54:15
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 07:47:45
Vreemd probleem
door
Bad-Aura
Vandaag
om 07:47:07
booster vraag
door
Ben
Vandaag
om 06:43:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
dennie
Vandaag
om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi
door
Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
05 August 2025, 22:30:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen
door
Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling
door
phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
phdirk
05 August 2025, 20:24:48
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
door
Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC
door
hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast
door
Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn
door
Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80'
door
Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0
door
Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange
door
741230
05 August 2025, 16:20:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Wat is precies een Reko locomotief
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Wat is precies een Reko locomotief (gelezen 5499 keer)
guest7823
Gast
Re: Wat is precies een Reko locomotief
«
Reactie #15 Gepost op:
26 September 2015, 18:32:36 »
Hmmmm, eens kijken of ik hier een overzichtje kan dichten naar beste vermogen voor de twee vragen: Reko en voorverwarmer
In de jaren 20/30 zijn er in Duitsland door Wagner de zogenaamde Einheitslokomotieven ontworpen en later gebouwd
De Br 01 was een 2C1 twee cilinder lok. Later zijn er ook Br01.10 bij gekomen. De Br 01.10 was de driecilinder uitvoering van de Br 01. Waarom die drie cilinder uitvoering in een sub-serie is ondergebracht: ik weet het niet, maar het heeft mij tot recent erg verward.
Veel van de Einheitslokomotieven zijn na de oorlog zwaar verbouwd. Op zich niet zo bijzonder dat gebeurde vaker midden in het leven van een stoomloc.
Bij de DB (West Duitsland) is dat bij mijn weten nooit onder een soort van project(verzamel)naam gebeurd. Maar o.a. de 01-en hebben onder Witte (ontwerper Br o.a. 23/65/81) een zware herbouw gehad waarbij er o.a. een compleet nieuwe ketel op is gegaan en andere verbouwingen, waardoor de loc's hun typische Wageriaanse uiterlijk verloren en meer op de modernere Witte loc's gingen lijken (RVS ketelbanden, nieuw machinistenhuis en kleinere windleiplaten). Dit is niet alleen bij de 01-en gebeurd maar ook bij andere west Duitse stoomloc series. Hierdoor mengde de verbouwde Einheitslok's visueel goed met de nieuwbouw loks en leek het allemaal "een geheel"
In Oost Duitsland is de herbouw van vooroorlogse stoomloc's bekend geworden als "REKO locs". Ook hierbij werden ketels en soms ook frames compleet vervangen. Daar waar het West Duitse verbouwprogramma van Einheitslok's qua vormgeving goed mengde met de neubau lok's van Witte vielen de verbouwde Oost Duitse lok's duidelijk uit de toon bij de dan aanwezige vormgeving.
Een van de opvallendste kenmerken van Reko lok's is de vormgeving van de mengvoorverwarmer boven op de rookkast. Deze zit in een trapeziumvormige behuizing. Echter andere zaken gebeurde ook bij Reko loc. O.a. het vervangen van gegoten cilinderblokken door cilinderblokken die zijn opgebouwd uit gelaste onderdelen.
FYI: een complete herbouw ergens midden in het leven van een stoomlok was niet ongebruikelijk. Dit kwam ook in Engeland en volgens mij in beperkte mate zelfs in Nederland voor. Er staan mij zelfs voorbeelden bij waarbij een compleet nieuw ontwerp gemaakt werd (incl. andere as indeling) maar waarbij ongeveer enkel de fabrieksplaat werd overgezet. De rest werd gewoon gesloopt. Deels was een "vernieuwbouw" administratief makkelijker dan een complete nieuwbouw.
Een mooi voorbeeld zijn de (smalspoor)stoomloks van de HSB. Formeel is dat een renovatie, maar indien je frame, ketel, cilinders, bovenbouw en soms zelfs drijfwerk vervangt ......
De (meng)voorverwarmer in de uitvoering van de Reko loks zit bovenin de rookkast voor de schoorsteen. Bij een mengvoorverwarmer wordt o.a. de stoom van de diverse hulpapparaten (voedingspomp, luchtpomp, dynamo ed) gemengd met het water voor de voedingpomp. Omdat niet alle stoom condenseert in het voedingswater heeft een mengvoorverwarmer ook een afvoer voor de niet gecondenseerde stoom en dat is dus hetgene wat jij vermoedelijk bedoelt.
https://en.wikipedia.org/wiki/DRG_Class_01
https://en.wikipedia.org/wiki/Rekonstruktionslokomotive
https://de.wikipedia.org/wiki/Mischvorw%C3%A4rmer
«
Laatst bewerkt op: 27 September 2015, 13:21:47 door guest7823
»
Gelogd
frank1979
Offline
Berichten: 115
Re: Wat is precies een Reko locomotief
«
Reactie #16 Gepost op:
26 September 2015, 23:01:13 »
Bedankt voor je goede.uitgebreide reactie. Ook de andere posters bedankt!
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7751
Forummoderator
Re: Wat is precies een Reko locomotief
«
Reactie #17 Gepost op:
28 September 2015, 00:10:05 »
Wat in Oost-Duitsland meespeelde was de arbeidsverdeling tussen de verschillende oostblok-landen. Oost-Duitsland mocht electrische locomotieven leveren. Tatra trams kwamen uit (geloof ik) Tsjecho-Slowakije.
Maar niet altijd was de kwaliteit even goed. De DR had
dieselloks van de BR 119
in dienst die uit Roemenië kwamen en die "dus" de bijnaam "Ceausescu's wraak" hadden omdat ze zo legendarisch onbetrouwbaar waren. De Tatra trams waren ook niet perfect. Daarom werd hier vaak omheen gewerkt door oud materieel te herstellen. Zodra er een schoefje of nummerplaat bewaard was gebleven had je immers het recht door je eigen inheemse industrie er een mooi goed product van te laten maken.... Communistische efficiëntie
Reinout
«
Laatst bewerkt op: 28 September 2015, 00:12:50 door Reinout van Rees
»
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Rotterdam
Offline
Berichten: 434
Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Wat is precies een Reko locomotief
«
Reactie #18 Gepost op:
28 September 2015, 09:38:42 »
heren
een heel interessant draadje over de Rekoloks.
er waren in feite drie categorien -
als eerste simpel alles herstellen wat kapot is zonder grotere verbeteringen in ontwerp.
dit heette General Reparatur
dan totale ombouw met nieuwe ketels en de kinderziektes proberen te herstellen
dit waren de rekoloks,oa bij baureihe 52 en 58 (de 58.30)
tenslotte compleet nieuwbouw
vaak was het werk aan een rekolok zo complex en intensief dat het in feite neerkwam
om bijna complete nieuwbouw.
soms waren de resultaten heel goed,zoals bij 58.30 en 39(later 22)
maar men kwam erachter dat de ketel meer wilde als het onderstel
en dat ging dan fout uiteraard
de ketels van de 39 zijn omgezet op de 03.0
het comecon kontrakt tussen de diverse oostbloklanden was op een of andere
manier niet bindend,later bleek dat alleen de ddr zich er aan zou houden.
lichte vrachtwagens mochten gebouwt worden (W50-L60)
het zware spul moest uit Rusland en Tschechie komen (Tatra)
De ddr mocht dieselloks bouwen tot bepaalde PK klasse,zoals de V180
daarboven wederom import uit Rusland of Roemenie
dit is later omzeild door de V180 sterkere motoren te geven,ook de V100
Trams mochten ze alleen Reko modellen bouwen op oude onderstellen
de nieuwbouwtrams kwamen bijne geheel,op Lowa na,uit Tschecie
de ddr bouwde oa vierassige koelwagons,koeltreinen met machinewagen,lange
afstandswagons voor de russen,D trein wagons UIC Type Y,en dubbeldekkers.
rangeerlocs kwamen veelal uit de ddr (V60) maar anderen bouwden ze zelf
electrische loks bouwde de ddr zelf voor eigen gebruik,de export was vaak
afkomstig uit Tschecie (Skoda)
Gelogd
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Wat is precies een Reko locomotief