Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:30:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:24:03
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc door ArjanB
Vandaag om 02:08:02
Modelbaan Beltheim. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:03:40
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:02:19
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:00:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:54:26
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door hmmglaser
19 November 2025, 23:34:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
19 November 2025, 23:29:29
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door hmmglaser
19 November 2025, 23:27:13
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
19 November 2025, 23:14:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 November 2025, 22:56:09
Raadplaatje door Cc72000
19 November 2025, 22:55:47
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Vislijn
19 November 2025, 22:44:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
19 November 2025, 22:33:59
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
19 November 2025, 22:20:54
Bf Kibronn door Benelux795
19 November 2025, 22:19:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
19 November 2025, 22:12:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
19 November 2025, 21:49:33
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door MOVisser
19 November 2025, 21:37:54
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door ArjanB
19 November 2025, 21:22:50
NS Mat 35 Maple Leaf door Railpassie
19 November 2025, 19:41:48
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 November 2025, 18:57:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
19 November 2025, 18:51:42
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
19 November 2025, 17:36:57
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door MichielB
19 November 2025, 17:02:02
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
19 November 2025, 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
19 November 2025, 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
19 November 2025, 15:30:14
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
19 November 2025, 15:13:54
  

Auteur Topic: Gelijkstroombaan zonder kortsluiting in keerlus  (gelezen 2347 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2704
  • Wel Belg, niet gek !
Gelijkstroombaan zonder kortsluiting in keerlus
« Gepost op: 02 May 2015, 10:54:10 »
Dit gaat misschien een rare vraag zijn, maar vond er nog niet direct een antwoord op op het forum :

Bij gelijkstroombanen heb je snel het probleem van de kortsluiting ivm vanaf je een keerlus in je baan hebt steken.
Ik heb even de afbeelding uit de encyclopedie genomen :



De klassieker : het hondenbot.
Uitgaande dat de 2 lussen links en rechts een enkelbaanstuk doen keren, hebben we aan beide kanten dus prijs en kortsluiting en moeten we met een keerlusmodule werken.


Bij het gewone ovale vorm, heb je geen last van de kortsluiting.

Als je hier nu verder wissels op zet voor een doorrijstationnetje te maken, je maakt het een tweebaansovaal, en je zet nog een aftakking verder naar bv een kopstation.
Krijg je dan ergens vroeg of laat terug die kortsluiting met een soort keerlus dat je "onbewust" creeerd ? Of blijf je gevrijwaard van dit vervelend neveneffect bij de gelijkstroombaan ?
« Laatst bewerkt op: 02 May 2015, 10:57:01 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Gelijkstroombaan zonder kortsluiting in keerlus
« Reactie #1 Gepost op: 02 May 2015, 11:15:18 »
Je vergist je. Een hondebot heeft geen keerlussen. Bij een keerlus maakt de buitenste railstaaf contact met de binnenste en v.v. en dat is hier niet het geval.
Dit is wel een keerlus:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Inleiding_Keerlus

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Gelijkstroombaan zonder kortsluiting in keerlus
« Reactie #2 Gepost op: 02 May 2015, 11:17:09 »
Ook bij dat hondebot (uitgaande van een enkelspoors traject) is er geen keerlusprobleem. In feite is het precies hetzelfde als het ovaal.
Zodra je echter wissels gaar leggen tussen het uitgaande en inkomende spoor moet je twee keerlusmodules gaan gebruiken.
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Gelijkstroombaan zonder kortsluiting in keerlus
« Reactie #3 Gepost op: 02 May 2015, 11:19:54 »
Het is overigens geen specifiek gelijkstroom probleem. Eerder een tweerail probleem.
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Gelijkstroombaan zonder kortsluiting in keerlus
« Reactie #4 Gepost op: 02 May 2015, 12:12:07 »
Dit gaat misschien een rare vraag zijn, maar vond er nog niet direct een antwoord op op het forum :

Valt wel mee. Gewoon een ontwerp maken en kijken met verschillende kleuren voor de binnen rail en buiten spoortstaaf  en kijken waar de twee kleuren elkaar raken :) Kost misschien wat tijd maar dan heb je het zo gevonden ;)

Uitgaande dat de 2 lussen links en rechts een enkelbaanstuk doen keren, hebben we aan beide kanten dus prijs en kortsluiting en moeten we met een keerlusmodule werken.

Nee, je hebt zonder wissels geen keerlus. Het is niet meer dan een plat gevouwen ovaal. Met een wisselverbinding tussen de twee sporen heb je wel een kortsluiting. Dit kan je inderdaad oplossen met  2 keerlusmodules.


Als je hier nu verder wissels op zet voor een doorrijstationnetje te maken, je maakt het een tweebaansovaal, en je zet nog een aftakking verder naar bv een kopstation.

Krijg je dan ergens vroeg of laat terug die kortsluiting met een soort keerlus dat je "onbewust" creeerd ?

Nope. Bij een ovaal heb je geen kortsluiting. En ook niet bij een extra losse poot. Bij mijn oude baanplan, Bouw van mijn plan, in 3 lagen zat ook geen keerlus. Het was eigenlijk niet meer dan een dubbel opgevouwen ovaal met een extra losse poot.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

S&TL

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Gelijkstroombaan zonder kortsluiting in keerlus
« Reactie #5 Gepost op: 03 May 2015, 08:04:40 »
Teken je baan uit. Op papier of op de pc en print het uit. Met dus ook de 2 rails.

Ga nu met potlood een enkele rails volgen. Bochten door en wissels over. Als het mogelijk is om het potlood ook maar ergens op de rail aan de andere kant te krijgen waar dan ook op de baan, dan heb je kortsluiting. Vergeet ook de doodlopende delen niet. Bij wissels terug in rijrichting ga je gewoon terug.

Probeer maar op de ovaal of hondenbot hierboven. Daar gaat het je niet lukken. Er is dus geen kortsluiting daar.

Succes