Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
Vandaag om 23:08:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 23:05:43
Sfeer op je modelbaan door raymond erdtsieck
Vandaag om 23:02:39
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 22:18:48
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:27
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 21:33:56
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 21:29:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 21:19:12
Intellibox probleem door BenPluim
Vandaag om 21:18:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 20:55:10
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 20:45:29
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:29:42
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Sofie
Vandaag om 20:19:38
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
Vandaag om 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
  

Auteur Topic: Gelijkstroombaan zonder kortsluiting in keerlus  (gelezen 2282 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2698
  • Wel Belg, niet gek !
Gelijkstroombaan zonder kortsluiting in keerlus
« Gepost op: 02 May 2015, 10:54:10 »
Dit gaat misschien een rare vraag zijn, maar vond er nog niet direct een antwoord op op het forum :

Bij gelijkstroombanen heb je snel het probleem van de kortsluiting ivm vanaf je een keerlus in je baan hebt steken.
Ik heb even de afbeelding uit de encyclopedie genomen :



De klassieker : het hondenbot.
Uitgaande dat de 2 lussen links en rechts een enkelbaanstuk doen keren, hebben we aan beide kanten dus prijs en kortsluiting en moeten we met een keerlusmodule werken.


Bij het gewone ovale vorm, heb je geen last van de kortsluiting.

Als je hier nu verder wissels op zet voor een doorrijstationnetje te maken, je maakt het een tweebaansovaal, en je zet nog een aftakking verder naar bv een kopstation.
Krijg je dan ergens vroeg of laat terug die kortsluiting met een soort keerlus dat je "onbewust" creeerd ? Of blijf je gevrijwaard van dit vervelend neveneffect bij de gelijkstroombaan ?
« Laatst bewerkt op: 02 May 2015, 10:57:01 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Gelijkstroombaan zonder kortsluiting in keerlus
« Reactie #1 Gepost op: 02 May 2015, 11:15:18 »
Je vergist je. Een hondebot heeft geen keerlussen. Bij een keerlus maakt de buitenste railstaaf contact met de binnenste en v.v. en dat is hier niet het geval.
Dit is wel een keerlus:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Inleiding_Keerlus

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Gelijkstroombaan zonder kortsluiting in keerlus
« Reactie #2 Gepost op: 02 May 2015, 11:17:09 »
Ook bij dat hondebot (uitgaande van een enkelspoors traject) is er geen keerlusprobleem. In feite is het precies hetzelfde als het ovaal.
Zodra je echter wissels gaar leggen tussen het uitgaande en inkomende spoor moet je twee keerlusmodules gaan gebruiken.
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Gelijkstroombaan zonder kortsluiting in keerlus
« Reactie #3 Gepost op: 02 May 2015, 11:19:54 »
Het is overigens geen specifiek gelijkstroom probleem. Eerder een tweerail probleem.
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Gelijkstroombaan zonder kortsluiting in keerlus
« Reactie #4 Gepost op: 02 May 2015, 12:12:07 »
Dit gaat misschien een rare vraag zijn, maar vond er nog niet direct een antwoord op op het forum :

Valt wel mee. Gewoon een ontwerp maken en kijken met verschillende kleuren voor de binnen rail en buiten spoortstaaf  en kijken waar de twee kleuren elkaar raken :) Kost misschien wat tijd maar dan heb je het zo gevonden ;)

Uitgaande dat de 2 lussen links en rechts een enkelbaanstuk doen keren, hebben we aan beide kanten dus prijs en kortsluiting en moeten we met een keerlusmodule werken.

Nee, je hebt zonder wissels geen keerlus. Het is niet meer dan een plat gevouwen ovaal. Met een wisselverbinding tussen de twee sporen heb je wel een kortsluiting. Dit kan je inderdaad oplossen met  2 keerlusmodules.


Als je hier nu verder wissels op zet voor een doorrijstationnetje te maken, je maakt het een tweebaansovaal, en je zet nog een aftakking verder naar bv een kopstation.

Krijg je dan ergens vroeg of laat terug die kortsluiting met een soort keerlus dat je "onbewust" creeerd ?

Nope. Bij een ovaal heb je geen kortsluiting. En ook niet bij een extra losse poot. Bij mijn oude baanplan, Bouw van mijn plan, in 3 lagen zat ook geen keerlus. Het was eigenlijk niet meer dan een dubbel opgevouwen ovaal met een extra losse poot.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

S&TL

  • Offline Offline
  • Berichten: 273
Re: Gelijkstroombaan zonder kortsluiting in keerlus
« Reactie #5 Gepost op: 03 May 2015, 08:04:40 »
Teken je baan uit. Op papier of op de pc en print het uit. Met dus ook de 2 rails.

Ga nu met potlood een enkele rails volgen. Bochten door en wissels over. Als het mogelijk is om het potlood ook maar ergens op de rail aan de andere kant te krijgen waar dan ook op de baan, dan heb je kortsluiting. Vergeet ook de doodlopende delen niet. Bij wissels terug in rijrichting ga je gewoon terug.

Probeer maar op de ovaal of hondenbot hierboven. Daar gaat het je niet lukken. Er is dus geen kortsluiting daar.

Succes