Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 14:06:04
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:38:34
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 13:34:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 13:24:31
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 13:22:42
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 13:20:10
Museumdepot Beekbergen in H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:19:59
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 13:17:00
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:53:11
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 12:44:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door MikeMike
Vandaag om 11:55:27
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Joz
Vandaag om 11:16:39
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 10:25:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:24:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:23:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
  

Auteur Topic: Isoleren korte wissels Marklin  (gelezen 3135 keer)

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Isoleren korte wissels Marklin
« Gepost op: 07 October 2007, 12:26:38 »
Op de testbaan die ik voor Eurospoor bouw heb ik 2 ovaaltjes gepland met M* K-rails. Op die manier kan er naar wens (met een schakelaar) worden gekozen voor testen van gelijk- of wisselstroomloks.
Om ook wisselgedrag te kunnen testen op die baan heb ik 1 overloop tussen die 2 ovalen gemaakt. Ik heb me echter veel te laat gerealiseerd dat in de korte wissels van Marklin (in dit geval 2265) de beide spoorbielzen zijn doorverbonden. Dat wordt erg lastig testen met gelijkstroom.
Daarom mijn vraag: is er iemand die weet hoe je die doorverbinding ongedaan maakt, ofterwijl de bielzen in zo'n wissel van elkaar isoleert?
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Laurens66

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re: Isoleren korte wissels Marklin
« Reactie #1 Gepost op: 07 October 2007, 19:46:26 »
Als je heel goed kijkt kun je zien waar hij door verbonden is, daar zet je zo de slijpschijf op.



Waar de rode lijn staat doorslijpen met een dremel / proxxon etc.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: Isoleren korte wissels Marklin
« Reactie #2 Gepost op: 07 October 2007, 21:30:32 »
Ik had daar inderdaad al iets van metaal zien zitten, maar ik durfde het nog niet aan om daar aan te gaan knutselen.
Dankjewel voor je reactie, ik ga 'm morgen doorslijpen.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

MRP_Peter

  • Gast
Re: Isoleren korte wissels Marklin
« Reactie #3 Gepost op: 08 October 2007, 04:10:02 »
Kijk dan wel even Peter of je het stukje wat je gaat doorslijpen weer terug op hoogte moet brengen met bijvoorbeeld polyester plamuur om het eventuele extra ' gebonk ' van de wielen te voorkomen.
Vooral in de wat flauwere wissels rijden treinen deels op de flens van de wielen daar waar de uitsplitsing bij het hartstuk plaatsvindt.


Met vriendelijke groet,

Peter.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26673
    • Pagina van klaas
Re: Isoleren korte wissels Marklin
« Reactie #4 Gepost op: 08 October 2007, 19:43:11 »
Vooral in de wat flauwere wissels rijden treinen deels op de flens van de wielen daar waar de uitsplitsing bij het hartstuk plaatsvindt.

Bij Märklin rijden de wielen door het puntstuk van de wissels altijd op de flens. Dat is niet volgens de werkelijkheid, maar M* heeft er voor gekozen om het zo te doen.

Wielstellen voor 2-rail hebben lagere flenzen dan Märklin materieel en ze hebben een andere onderlinge afstand. Je moet er dus op rekenen dat zulke wielen niet lekker door een Märklin wissel zullen rijden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MRP_Peter

  • Gast
Re: Isoleren korte wissels Marklin
« Reactie #5 Gepost op: 09 October 2007, 03:14:01 »
Dat klopt helemaal Klaas, om dan nog maar niet te spreken van mogelijke ontsporingen bij ' starre 3assige' kleine stoomlocs bijvoorbeeld.
Ik heb dit vaak gehad in het verleden met de toenmalige m* k-rails.
Zodra de wissels op het loopvlak van het hartstuk ook maar iets ingesleten zijn veroorzaakt dit ontsporingen vanwege het extra ' gebonk ' van de wielen doordat de wielen door het ingesleten loopvlak als het ware in een soort van gat vallen (rijden in dit geval) en dan vervolgens weer op brute wijze ' geforceerd' omhoog komen wat een soort van springen veroorzaakt, meestal genoeg om een kleine loc uit de rails te doen gaan.
Het ' effenen ' van het loopvlak in het hartstuk kan dit in de meeste gevallen voorkomen indien je gebruik maakt van allemaal exact dezelfde wielen.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: Isoleren korte wissels Marklin
« Reactie #6 Gepost op: 09 October 2007, 16:07:58 »
Is het dan wellicht verstandig om die wissels maar niet in te bouwen op de testbaan?
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

MRP_Peter

  • Gast
Re: Isoleren korte wissels Marklin
« Reactie #7 Gepost op: 10 October 2007, 04:39:23 »
Welk soort rails gebruik je Peter?
M-rails of K-rails?
Blijft echter natuurlijk wel overeind staan dat als je het als 2-rail systeem op marklin rails gebruikt dat je er niet aan ontkomt om beide spoorstaven electrisch van elkaar te isoleren.

Met vriendeljke groet,

Peter.

Laurens66

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re: Isoleren korte wissels Marklin
« Reactie #8 Gepost op: 10 October 2007, 06:29:59 »
Dat staat in zijn eerste reactie.

K-rails, anders hadden we het ook niet over de K-rail wissels

MRP_Peter

  • Gast
Re: Isoleren korte wissels Marklin
« Reactie #9 Gepost op: 10 October 2007, 07:48:04 »
Oeps, ja....ff niet gezien  ;D

Als de spoorstaven zelf al electrisch gescheiden zijn behoef je mogelijkerwijs alleen het hartstuk van de wissel te isoleren met isolatoren.(afhankelijk van eventuele interne doorverbindingen in de wissel)
Hoe het precies zit met de voedings aansluiting kan ik je niet zeggen omdat ik me dit niet meer kan herinneren( aansluitklem wel of niet een doorverbinding naar beide spoorstaven).
Misschien kun je me hier iets meer info over geven?
Je kunt de doorverbindingen nagaan met een multimeter en zo kijken wat er wel en niet is doorverbonden qua beide spoorstaven.
Ikzelf ben een 2-railer in N-schaal.

Met vriendelijke groet,

Peter.
« Laatst bewerkt op: 10 October 2007, 09:23:04 door MRP Micro Railway Products Sdn.Bhd. »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22514
Re: Isoleren korte wissels Marklin
« Reactie #10 Gepost op: 10 October 2007, 11:21:28 »
Is het dan wellicht verstandig om die wissels maar niet in te bouwen op de testbaan?

Uitgerekend voor het testen van rijgedrag op wissels lijken k-wissels me voor tweerailmodelen inderdaad niet erg geschikt.
Verder zal wel gaan. Het H0 testbaantje  in Houten is ook uit K-rails opgebouwd, dacht ik.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: Isoleren korte wissels Marklin
« Reactie #11 Gepost op: 10 October 2007, 17:27:11 »
De aansluitingen komen wel goed, ik heb jaren met Marklin gereden ;)

Het is jammer, maar ik denk dat ik de wissels er dan maar helemaal uit laat.
We hebben in ieder geval wel 2 h0 ovalen waar naar wens met gelijk- of wisselstroom getest kan worden (en uiteraard digitaal met alle protocollen die de IB ondersteunt) en een N-ovaaltje.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

MRP_Peter

  • Gast
Re: Isoleren korte wissels Marklin
« Reactie #12 Gepost op: 11 October 2007, 03:38:26 »
Als de wisseltong niet verder dan alleen maar met het hart-stuk verbonden is dan kun je volstaan met het aanbrengen van isolatoren aan de zijde van de uitsplitsing(hart-stuk).

Hiermee maak je de wissel conform hetgeen bij menig Peco code 55 gebruiker bekend is omtrend een ' electro frog' wissel.
Even testen hoe de wissel werkt na het aanbrengen van de isolatoren en je weet het Peter  ;)
Je zult alleen in dat geval extra schakelmateriaal aan moeten brengen om de wissel als zodanig voor 2 rail systeem functioneel te krijgen.

Met vriendelijke groet,

Peter.