Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 13:11:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 13:09:59
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:09:25
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door MaraNCS
Vandaag om 12:37:27
Fleischmann Anna ombouw. door TonM
Vandaag om 12:21:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:08:32
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 11:54:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 11:10:14
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Ronald doet de Fork Challenge! door Spoor010
Vandaag om 09:54:26
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
  

Auteur Topic: NS/Prorail: bewaakte en onbewaakte overwegen  (gelezen 1940 keer)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
NS/Prorail: bewaakte en onbewaakte overwegen
« Gepost op: 13 March 2015, 19:50:27 »
Ach, als de onbewaakte overwegen 57 jaar na afschaffing van de stoomtractie het nog altijd met een stoomloc moet doen...
Kijk over een jaar of 60 maar eens of dat bordje met de koploper dan wellicht al gemoderniseerd is  ;D
« Laatst bewerkt op: 14 April 2015, 20:54:35 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangepast »
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1 Gepost op: 13 March 2015, 23:49:03 »
De meeste onbewaakte overwegen moeten het tegenwoordig met een hekbord doen, net meer met het locomotiefbord. Dat laatste is alleen bedoeld voor overwegen zonder overwegbomen.

Groeten,
Peter

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2 Gepost op: 13 March 2015, 23:56:20 »
ehm een onbewaakte overweg is er toch een zonder slagbomen?

dus geen slagbomen een stomer in de driehoek
wel slagbomen een hek in de driehoek.

Toch?
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3 Gepost op: 14 March 2015, 00:29:20 »
Martijn,

Vrijwel alle overwegen in Nederland zijn onbewaakt - er zijn er nog maar een paar (in ieder geval één: in Naarden-Bussum) die door een overwegwachter wordt bediend en daarom bewaakt zijn. Er zijn een paar begrippen die nogal 's door elkaar gehaald worden:
- een bewaakte overweg wordt bediend door een overwegwachter, een onbewaakte overweg werkt automatisch;
- een actief beveiligde overweg is voorzien van lichten en/of bomen, een niet-actief beveiligde alleen door hekken, borden en/of andreaskruisen.

Om het nog ingewikkelder te maken wordt er in de Regeling hoofdspoorweginfrastructuur van de overheid nog even een potje van gemaakt. Daar is een actief beveiligde overweg: een overweg die voorzien is van een treinaankondigingsinstallatie en een niet-actief beveiligde overweg: een overweg voorzien van Andreaskruisen. Echter alle openbare overwegen moeten voorzien zijn van andreaskruisen - ook actief beveiligde...

Het locomotiefbord (J11 volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens) waarschuwt voor een overweg zonder bomen, het hekbord (J10) voor een overweg met bomen. In de praktijk zie je overigens nog wel 's locomotiefborden staan voor overwegen die met bomen zijn uitgevoerd - die borden zijn dus onjuist.

Groeten,
Peter
« Laatst bewerkt op: 14 March 2015, 01:14:27 door Zaandam-Zuid »

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4 Gepost op: 14 March 2015, 08:33:38 »
Aha. Het begrip bewaakt/onbewaakt heeft niks te maken met wel of geen spoorbomen.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

jberends

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #5 Gepost op: 14 March 2015, 11:06:08 »
Martijn,

Vrijwel alle overwegen in Nederland zijn onbewaakt - er zijn er nog maar een paar (in ieder geval één: in Naarden-Bussum) die door een overwegwachter wordt bediend en daarom bewaakt zijn. Er zijn een paar begrippen die nogal 's door elkaar gehaald worden:
- een bewaakte overweg wordt bediend door een overwegwachter, een onbewaakte overweg werkt automatisch;
- een actief beveiligde overweg is voorzien van lichten en/of bomen, een niet-actief beveiligde alleen door hekken, borden en/of andreaskruisen.

Dit is dus een juridische definitie en/of vaktaal. In de praktijk is een onbewaakte overweg een zonder hekken en/of bellen en gelijk aan een 'niet-actief' beveiligde overweg zoals genoemd in de Regeling hoofdspoorinfra. Ook termen als deze veranderen in de loop van de tijd natuurlijk. De bewaking (lees beveiliging) is geautomatiseerd en er komt geen mens aan de pas die in een hokje zit en fysiek op een knop drukt annex aan een hendel trekt.

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #6 Gepost op: 14 March 2015, 15:38:30 »
Dit is geen vaktaal of juridische definitie, maar gewoon correct gebruik van de termen. Ik kan het ook niet helpen dat onbeveiligd en onbewaakt te vaak foutief gebruikt worden. Een bewaakte overweg kent een wachter, iemand die waakt over de overweg. Een onbewaakte overweg werkt autonoom - er is niemand die kijkt over de overweg veilig te passeren is.

Groeten,
Peter

jberends

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #7 Gepost op: 14 March 2015, 22:45:50 »
...Ik kan het ook niet helpen dat onbeveiligd en onbewaakt te vaak foutief gebruikt worden. ...

Daar is het probleem. Dat is een opinie vanuit een bepaald gezichtsveld (vaktaal). Het is niet fout, nog goed. Onbewaakte overweg is een overweg zonder bomen en/of bellen.

Zie ook deze links:

https://www.google.nl/search?q=onbewaakte+spoorwegovergang&tbm=isch

vs

https://www.google.nl/search?q=bewaakte+spoorwegovergang&tbm=isch

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #8 Gepost op: 15 March 2015, 08:12:06 »
Citaat
Onbewaakte overweg is een overweg zonder bomen en/of bellen.

In correcte termen: een openbare niet-actief beveiligde overweg  ;) Een overweg zonder bomen en bellen kan tenslotte wel goed worden beveiligd met een rode vlag of een verkeerslicht (bij lokaalspoorlijnen).

Verder noemt jan-en-alleman zo'n overweg natuurlijk gewoon onbewaakt en gebruiken ook instanties als Rijkswaterstaat en ProRail deze term voor een overweg zonder bomen en bellen.

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #9 Gepost op: 15 March 2015, 09:20:46 »


Is dit dan een half bewaakte overweg ?

Landsee

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #10 Gepost op: 15 March 2015, 13:00:53 »
Simon,

Hierin moet ik je toch echt ongelijk geven.

ProRail gebruikt de termen:

Niet actief beveiligde overwegen en actief beveiligde overwegen.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #11 Gepost op: 15 March 2015, 14:51:22 »
In dat geval gebruikt Pro rail de termen naast elkaar. Op de site ben ik alleen maar bewaakt en onbewaakt tegengekomen.
Heußenstein : HO, DB 1957