Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:34:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:27:53
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:24:46
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 19:12:18
Trix DXI van DC naar AC door Ben
Vandaag om 18:58:23
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 18:42:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 18:31:55
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:29:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:19:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:12:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:52:29
Roco 2025 door hmmglaser
Vandaag om 17:30:38
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 16:45:50
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Josephes
Vandaag om 16:45:31
Dönsdorfer Bauberichte door wob
Vandaag om 16:45:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:53:09
RTM in 0m door Sven
Vandaag om 15:48:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 15:36:13
Veevervoer ss/ ns door AB 7216
Vandaag om 15:05:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door 1795
Vandaag om 14:36:25
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
Wat spoor 1 brouwsels door Jelmer
Vandaag om 13:42:25
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 13:10:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 12:00:46
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:40:46
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
  

Auteur Topic: Bouw van een rolbasculebrug  (gelezen 4232 keer)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Bouw van een rolbasculebrug
« Gepost op: 15 March 2015, 17:49:59 »

Foto: Wikipedia
De Scherzerbrug of wiegbrug is een basculebrug waarbij het vaste draaipunt is vervangen door een kwart cirkelsegment, die over een rolbaan loopt. Voordeel van de rolbasculebrug is dat deze sneller en verder open kan dan de overige typen basculebrug. De Amerikaan William Scherzer kreeg in 1894 patent op dit brugtype.
Leek me al een tijd leuk om deze brug te bouwen. Gelukkig is dit type brug in het verleden door verschillende fabrikanten uitgebracht en via Marktplaats heb ik er eentje weten te scoren.




Het bouwpakket heeft niet zo heel erg veel om het lijf: het is een enkelsporige brug en er zit een aandrijving bij met een tandwielkastje.


Dat grote wiel moet via een soort heveltje de brug open rollen.
Er is alleen één klein dingetje: ik wil er geen enkelsporige brug van maken maar een brug voor het wegverkeer met twee rijbanen en die twee rijbanen worden bereden met Faller Car System.
Toevallig had ik al een bruggenhoofd gemaakt voor een statische brug, maar deze brug vind ik mooier.


Aan de linkerzijde het bestaande bruggenhoofd en rechts de breedte van de spoorbrug. Voordat die spoorbrug twee rijstroken kan bevatten, moet-ie dus een stuk breder worden.


Ik ben dus maar eens begonnen met het doorzagen van de brugdelen.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Bouw van een rolbasculebrug
« Reactie #1 Gepost op: 17 March 2015, 22:05:06 »
Nog één kleine update:


Als ik twee rijstroken wil maken én nog een beetje ruimte voor de voetgangers, dan moet de brug heel wat breder worden. Het bruggenhoofd dat ik al had is eigenlijk wat te smal, dus die zal ik opnieuw moeten maken, maar dan nog wat breder... veel breder.


Enfin, de brug heb ik over de volle lengte doorgezaagd. Onder het rijdek zitten twee stroken magneetband. En omdat de onderkant ook in het zicht komt als de brug openstaat, heb ik er een plaat styreen overheen geplakt.


Het rijdek zijn (houten)platen van Auhagen.


Beetje voor de beeldvorming de zijkanten er even tegenaan gezet. Volgens mij kloppen de verhoudingen van de brug (lengte vs. breedte) wel een beetje.


De onderkant begint ook aardig op te schieten.
Voorlopig laat ik het hier even bij.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7605
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Bouw van een rolbasculebrug
« Reactie #2 Gepost op: 17 March 2015, 22:16:19 »
Ik krijg hier een "Pegasus" gevoel bij :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Bouw van een rolbasculebrug
« Reactie #3 Gepost op: 17 March 2015, 23:53:19 »
Ja, de Bénouville-brug werkt volgens hetzelfde pricipe, maar heeft wel wat meer historie dan mijn exemplaar.


Bron: Wikipedia
Inmiddels alweer een update:


Aanvankelijk wilde ik wafelplaat gebruiken als trottoir, maar ik bedacht dat hout misschien  wat meer passend is. Van hetzelfde Auhagen plaat heb ik stroken gesneden en in een soort wildverband samengevoegd. Omdat het rijdek nog in de verf moet, zitten de zijkanten van de brug er nog los tegenaan.
Ooit heb ik (extreem voordelig) Station Baden-Baden op de kop getikt. Niet dat ik dat station ooit een plek zou geven, maar veel onderdelen zijn wel erg bruikbaar voor mijn bruggenhoofden.


Daar ben ik dus maar vast mee begonnen.


Dit is dus het deel waar de brug In gesloten toestand op rust.


Misschien best wel jammer van het station maar dat Duitse stijltje past echt niet in mijn Nederlandse scenery. Ik moet oppassen dat ik niet teveel versierselen ga gebruiken, anders wordt het tóch nog een Duits bruggenhoofd.


Onder het wegdek zitten magneetstrips voor het FCS-wegverkeer.


Voor het binnenwerk gebruik ik de stokken die aan vuurpijlen vastzitten. Eens per jaar komen die gratis en voor niks uit de lucht vallen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing