Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 19:27:41
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door puntenglijder
Vandaag om 19:26:00
verlichting op mijn draaischijf zeten door Joz
Vandaag om 19:05:22
The Summer of 69 door Forever Rocofan
Vandaag om 18:41:17
Stofvrij houden van mijn treinbaan door R1954
Vandaag om 18:26:48
Viesmann 5214 pendelautomaat door R1954
Vandaag om 18:13:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 17:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 17:54:41
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:38:35
IiTrain akties op tijd aanmaken. door JohnH
Vandaag om 17:02:12
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:54:14
De winkel van weleer door Besselspoor
Vandaag om 15:44:18
Bietschtalbrücke h0 door AlbertG
Vandaag om 15:37:03
Van 2D afbeelding naar 3D model door Bert55
Vandaag om 15:17:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Bertje B
Vandaag om 15:12:08
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 14:49:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:35:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Ellerman
Vandaag om 13:48:13
Een nieuw baantje op Micromodules door MacArthur
Vandaag om 13:47:42
Line-up foto's van modellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:46:43
18 & 19 oktober Najaarsstoomdagen MBS door Seinhuis
Vandaag om 13:26:17
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
Vandaag om 12:56:44
Kleinspoor NS450 kitje door Edsko Hekman
Vandaag om 12:37:57
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 12:28:23
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 12:06:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:44:53
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 10:18:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 08:29:08
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 08:05:25
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 07:52:51
  

Auteur Topic: Helling naar beneden  (gelezen 2040 keer)

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Helling naar beneden
« Gepost op: 14 March 2015, 15:21:07 »
Bij een oplopende helling lezen we allemaal dat deze het liefst niet meer dan 3% dient te bedragen. Prima, zal ik ook toepassen.

Maar hoe zit het dan met het winnen van een 'laagte' / 'lager niveau'? Het lijkt me overbodig dan namelijk om de 3%-regel toe te passen, aangezien de lokomotief naar beneden rijdt met zijn diverse rijtuigen als last, en dus door de zwaartekracht alleen maar voordelen ervaart.

Op die manier kun je toch snel en over een korter stuk baantraject een lager niveau bereiken over een korter stuk?!

Welk percentage passen jullie toe naar beneden!

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Helling naar beneden
« Reactie #1 Gepost op: 14 March 2015, 15:23:42 »
Ook max 3%; ik maakte er geen achtbaan van.

Groet, Karel.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Mark D.

  • Online Online
  • Berichten: 1209
Re: Helling naar beneden
« Reactie #2 Gepost op: 14 March 2015, 17:28:56 »
niet meer dan 6 graden naar beneden

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Helling naar beneden
« Reactie #3 Gepost op: 15 March 2015, 12:57:02 »
Zeker niet de bedoeling om er een achtbaan van te maken  ;D , maar met een klein beetje extra hellingsgraad naar beneden win je toch wel extra ruimte in het schaduwstation om 'snel' opstelsporen te leggen. En vanaf daar dan rustig met 3% weer omhoog te gaan, terug naar niveau 0, de open baan.

keesv1

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
Re: Helling naar beneden
« Reactie #4 Gepost op: 15 March 2015, 14:28:07 »
Als je bij de afrit een steilere hoek neemt ben je wel verplicht dan deze altijd als afrit te gebruiken. Bij 6 graden (= 6,7%) wordt een oprit erg moeilijk. Het voordeel is wel dat je afrit 2,5x korter kan worden. Ook in overweging moet worden genomen of er nog wel een snelheidshandhaving kan plaatsvinden en de treinen niet naar beneden roetsjen.
Gr,
Kees
H0 IB Basic, I train, Sprog 2,  Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Helling naar beneden
« Reactie #5 Gepost op: 15 March 2015, 16:41:54 »
Houdt er ook even rekening mee dat je wagons aardig kunnen gaan drukken.
Dus even goed testen met je langste trein en lichtste wagons, of deze niet uit het spoor worden gedrukt.

Tinus.