Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door henk
Vandaag om 15:49:58
Module vliegveld Jan van Mourik door Ronald Halma
Vandaag om 15:44:04
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:42:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:19:33
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:49:33
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:54:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
  

Auteur Topic: zwaailichten 2200/2300  (gelezen 3019 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8988
  • Hengelooo 1:160
zwaailichten 2200/2300
« Gepost op: 17 October 2007, 09:45:02 »
Wie weet wanneer de zwaailichten op de serie 2200/2300 zijn aangebracht? In "andere locomotieven van de nederlandse spoorwegen" van de bekende auteur NJVWJ wordt alleen melding gemaakt van de 2271-2293 v.a. 1967. Het boek waar het ècht in had moeten staan, "Diesellocomotieven in Nederland" van CvG, weet het onderwerp op fantastische wijze te negeren  >:(. Het moet ergens halverwege jaren zeventig zijn gebeurd, maar wanneer is men daar precies mee begonnen?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Biels

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: zwaailichten 2200/2300
« Reactie #1 Gepost op: 17 October 2007, 10:23:21 »
Van de 2200/2300 niet zo snel kunnen vinden, maar hier moet je toch een eind mee kunnen komen.

Volgens Wapedia - NS-locserie 500 - 600 - 700:
In 1963 kregen alle locs een blauw zwaailicht om voor het kruisende wegverkeer beter zichtbaar te zijn. In 1984 werd dit vervangen door een
rood zwaailicht.

In spoor en Trein editie 3:
In het begin van de jaren zeventig kregen de 2400én net als de andere diesellocomotieen.
Citaat:
"waarvan het blauwe glas 10 jaar later werd vervangen door een rood glas, teneinde verwarring met politie- en brandweervoertuigen te voorkomen."


RobertvM

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: zwaailichten 2200/2300
« Reactie #2 Gepost op: 17 October 2007, 10:55:29 »
Gevonden op Google...

"Aan het einde van de jaren zestig werden voor rangeerbewegingen en bij kruisingen met wegverkeer nieuwe regels betreffende de voorrang en de zichtbaarheid van kracht. Voortaan moesten rangeer 
locomotieven en diesellocomotieven voorzien zijn van een zwaailicht. Aanvankelijk gebeurde dit alleen met de radiografisch bestuurbare en de van mobilofoon voorziene locomotieven, vanaf 1972 bij alle machines. Vanaf 1985 werd in alle zwaailichten het blauwe glas vervangen door rode exemplaren om verwarring met hulpdiensten als politie, brandweer en ambulance te voorkomen."

Te vinden op: http://www.smmr.nl/html_code_nl/historie_1.html

Groet,
Robert

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8988
  • Hengelooo 1:160
Re: zwaailichten 2200/2300
« Reactie #3 Gepost op: 17 October 2007, 12:06:50 »
Vanaf '72 dus.....  Misschien maar eens wat HOV's uit die tijd doornemen, wellicht dat daar de locnummers apart vermeld staan. Biels en Robert bedankt voor de info.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2179
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: zwaailichten 2200/2300
« Reactie #4 Gepost op: 17 October 2007, 13:56:53 »
Volgens mij waren de door jou aangehaalde "mobilofoonloc's" eerder dan 1972 voorzien van zwaailampen,
zoals bv. deze 2283 in 1969:
Grtz!
Tedo

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8988
  • Hengelooo 1:160
Re: zwaailichten 2200/2300
« Reactie #5 Gepost op: 17 October 2007, 14:04:04 »
Zal wel een verband tussen zitten. Alleen spreekt NJVWJ over de 2271-2288, 2301-2304 als mobilofoonlocs.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re: zwaailichten 2200/2300
« Reactie #6 Gepost op: 20 October 2007, 11:34:31 »
Eind jaren zestig is een groep Watergraafmeerse 2200-en voorzien,uit mijn hoofd 2271-2293 (dus niet alleen de mobilofoonlocs).
Begin jaren zeventig verschenen ze op alle 2200-en. Op de 2400-en zouden ze ook komen, maar vanwege problemen met de inbouw duurde dit wat langer. Tegen 1975 waren alle locs voorzien.
Het glas werd blauw vanaf een CW in 1984 n.a.v. overheidseisen en het verwisselen duurde tot 1986 (NS kreeg tot dan uitstel).
Dit is uit mijn hoofd, thuis heb ik alles preciezer op schrift staan voor het te verschijnen boek :-)

groeten Sicco

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8988
  • Hengelooo 1:160
Re: zwaailichten 2200/2300
« Reactie #7 Gepost op: 20 October 2007, 13:48:21 »
In "andere locomotieven van de nederlandse spoorwegen" van de bekende auteur NJVWJ wordt alleen melding gemaakt van de 2271-2293 v.a. 1967.
Dat van die 2271-2293 had je dus goed. ;) Ik had  al het idee dat de 2200'en eerder aan de beurt waren dan de 2400'en, gezien veel foto's uit de eerste helft van de jaren zeventig. In het boekje van NJVWJ staat nog wel een foto van de bruine 2226 op 11-11-1973 zonder zwaailicht.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.