Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 23:14:52
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door Frank 123
Vandaag om 23:04:22
Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 22:59:01
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:20:50
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:17:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 22:11:54
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door spoorzeven
Vandaag om 22:09:38
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:07:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:49:14
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Peter Kleton
Vandaag om 21:38:55
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:30:46
365 "Het is weekend foto's" door basjuh1981
Vandaag om 21:15:31
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Wim1969
Vandaag om 21:11:33
Uhlenbrock Intellibox 3 door Olav
Vandaag om 21:02:03
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MarcoK1999
Vandaag om 20:58:09
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door bigboynl
Vandaag om 20:57:09
US diorama in H0 door Vroeger
Vandaag om 20:24:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:36:34
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:17:31
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:53:43
Roco BR 93 stroomafname door AP3737
Vandaag om 16:30:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 16:26:24
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 16:13:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:52:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:36:24
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 15:34:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:22:27
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
Vandaag om 15:13:44
Faszination Modellbahn door GertW
Vandaag om 15:07:54

Auteur Topic: 2 aparte banen met elkaar verbinden?  (gelezen 4860 keer)

Manx

• Offline Offline
2 aparte banen met elkaar verbinden?
« Gepost op: 10 December 2014, 22:34:52 »
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kom er als onwetende beginner niet uit.

Is het mogelijk om 2 aparte analoge gelijkstroom banen (elk met een trafo) met elkaar te verbinden? Op baan 1 trafo 1 gebruiken en op baan 2 trafo 2. Op baan 1 de loc in het rangeerstation zetten en dan de loc uit baan 2 naar baan 1 sturen. Kan zoiets?
« Laatst bewerkt op: 10 December 2014, 22:41:13 door Manx »
Gert

Reinier Z.

• Offline Offline
Re: 2 aparte banen met elkaar verbinden?
« Reactie #1 Gepost op: 10 December 2014, 22:45:49 »
Ja, dat kan. Wel de banen elektrisch van elkaar scheiden (met bijvoorbeeld kunststof isolatierailverbinders op de scheiding) en zorgen dat  de rijrichting op beide banen hetzelfde is op 't moment dat de trein van het ene naar het andere gebied rijdt.
Reinier

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 10 December 2014, 22:53:06 »
Ja hoor, zo heb ik vroeger ook gereden. (Niet echt met twee banen, maar met twee ovalen binnen elkaar)
Er is alleen een gevaar waar je goed rekening mee moet houden: houd de twee banen goed geisoleerd en voorkom dat de twee trafos tegen elkaar in werken (bijvoorbeeld wanneer een trein contact maakt met beide banen en daardoor er 1 elektrisch circuit van maak).

Het veiligst maak je je rangeer spoor lang genoeg dat je trein er in het geheel in kan en geisoleerd is van beide banen.
Vervolgens neem je een dubbele wisselschakelaar en verbind je dit spoor met een baan tegelijk.

Je kunt de verbinding tussen twee banen ook zien als een variant op het keerlus probleem. Daar zijn diverse automatische schakelingen voor die je kunt gebruiken.

Manx

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 10 December 2014, 23:25:13 »
Bedankt Reinier & Jeroen

(...)Vervolgens neem je een dubbele wisselschakelaar en verbind je dit spoor met een baan tegelijk(...)

Sorry, dit begrijp ik niet. Hoe ziet dit er dan uit?
Gert

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 11 December 2014, 02:00:30 »
Ik bedoel een schakelaar waarmee je beide rangeer spoorstaven tegelijk schakeld. Of beiden naar baan 1 of beiden naar baan 2.
Als je zeker weet dat je trafos netjes gescheiden zijn (zijn ze meestal wel, maar pas op dat je nergens per ongeluk een mooie lus via aarde maakt) kun je ook met een enkele schakelaar werken en maar 1 railstaaf onderbreken.

Hans Grasmaijer

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 11 December 2014, 04:52:03 »
Dag Manx,

Ik heb zo'n schakeling op mn huidige analoge baan toegepast. De rangeersporen zijn volledig geïsoleerd van de hoofdbaan en worden met trafo 2 aangestuurd. Ik heb daarbij als extra optie 2 gewone lichtschakelaars tussen gezet waarmee ik naar keuze trafo 1 of trafo 2 het rangeerterrein kan aansturen. Het komt wel eens voor dat een trein het station niet via het hoofspoor kan passeren en moet uitwijken naar de route via het rangeerterrein. In dat geval schakel ik de aansturing met de lichtschakelaars om van trafo 2 naar trafo 1.

In de foto zie je tussen de trafo's de lichtschakelaars zitten. Tis een oplossing van een betonboer, maar t werkt...

Tschuss Genossen

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 11 December 2014, 06:57:56 »
Jongens, niet zo moeilijk! Dat zijn al met geavanceerde oplossingen. Het is maar gelijkspanning. Gewoon trafo 1 aan baan 1 en trafo 2 aan baan 2. Op de grens tussen de twee banen moet je er voor zorgen dat de twee banen gescheiden zijn. Makkelijk dat dit met geïsoleerde railschoentjes. Wel je van de ene van naar de ander zet nu in beide delen de rijregelaar ongeveer gelijk en gaan. Blijft de loc staan op het moment dat deze over de scheiding gaat zien de draden van een trafo omgedraaid, deze wisselen.

Dit is echt de basis die ook in de verschillende boekjes van de verschillende fabrikanten wordt uitgelegd. Kamer dat hiervan niets in de encyclopedie staat.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 11 December 2014, 10:35:50 »
Op onze clubbaan doen we dit al jaren. Bloksysteem met vaste spanning op de hoofdbaan en binnen de stations en rangeerterreinen een eigen trafo.
Zorgen dat de rijrichting gelijk staat, en gaan met die banaan.

Je kunt alleen problemen krijgen met sommige locs met diagonale stroomafname. B.v. Lima locs, die nemen stroom af linksvoor en rechts achter. Als dan het voorste draaistel op de ene trafo staat en het achterse op de andere, dan is er geen gesloten circuit meer en valt de loc stil.
De botte oplossing is: zo hard rijden dat hij over de stroomloze situatie heen schiet.
De elegante oplossing: aan één zijde de spoorstaven niet isoleren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Manx

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 11 December 2014, 23:24:27 »
Bedankt voor jullie reacties. Het is me duidelijk.
Gert

Petertrein81

• Offline Offline
  • Taurus en Vectron fan!!
« Reactie #9 Gepost op: 12 December 2014, 09:35:31 »
Ik heb tussen mijn 2 omlopen de overloopwissels en de sporen richting het rangeerterrein voorzien van isolerende lassen. Daardoor is het voor mij zelfs mogelijk om de binnenste omloop, die tussen de buitenomloop en het rangeerterrein zit, digitaal te laten rijden terwijl de buitenomloop en het rangeerterrein analoog rijden.

Kwestie van de binnenomloop omschakelen van aansturing door de trafo naar aansturing via de Multimaus.
Uiteraard wel zorgen dat het park rijdend materieel om de binnenomloop digitaal kan rijden en alleen de (dure dubbele drieweg) schakelaar omzetten als de stroom naar trafo's en Multimaus uitgeschakeld is dmv de hoofdschakelaar/noodstop. En uiteraard opletten dat de wissels niet naar de overloopsporen leiden.

Groet Peter,

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 12 December 2014, 09:46:11 »
Mijn oude analoge baan bestond uit drie banen en een rangeer terrein. Die waren gewoon gescheiden door kunststof raillassen op de overgangen. Vaak zelfs tussen de twee wissels in. Je kon zo op elke baan twee treinen laten lopen en nog rangeren. De treinen liet je dan in het station stoppen door de rail daar ter plekke met een schakelaar te onderbreken, de kon de tweede trein (snellere) via het inhaalspoor passeren en kon het zo weer een aantal rondjes door kachelen (y). Verder kon je tussendoor op je "gemak" rangeren ;D. Ging altijd prima (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).