Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Met welke tang knip je verenstaal? door Ronald69
Vandaag om 17:08:18
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 16:54:01
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
  

Auteur Topic: Peco-wissels met Turtoise wisselmotoren  (gelezen 8091 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: Peco-wissels met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #30 Gepost op: 17 September 2007, 23:41:05 »
.... en draait de motor de ene kant op als ik de knop naar rechts draai en de andere kant op als ik naar links draai ??? ???
Ja, zo simpel is het. In de Tortoise zit een gelijkstroommotortje, en dat draait de ene of de andere kant op, afhankelijk van de plaats van plus en min.

Bij digitaal is de meest overzichtelijke oplossing om een z.g. schakeldecoder te nemen, of een wisseldecoder met een bistabiel relais er achter.
Met de contacten van dat relais schakel je dan plus-min of min-plus op de motor, op dezelfde manier als in het eerste aansluitvoorbeeld is aangegeven met de DPDT-schakelaars.

Let wel op dat er bij de Tortoise spanning op de motor moet blijven staan, ook als hij al is omgelopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Peco-wissels met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #31 Gepost op: 20 September 2007, 21:35:04 »
@ Hannes

Tortoise kan je aansturen met LTD M-DEC (ook verkrijgbaar bij conrad best nr 210482 - 89  en 240005 - 89 )

Succes

(deze combi heb ik ook)
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re: Peco-wissels met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #32 Gepost op: 20 September 2007, 21:40:59 »
Het aansturen gaat ook perfect met de LS150 van Lenz.
Je hebt dan extra 2 diodes nodig en je moet dan wisselstroom gebruiken.

Het voordeel van de LS150 is dat je kan instellen hoelang de motor bekrachtigd moet worden.

Als de motor eenmaal omgezet is is het onnodig of onzinnig om stroom op de motor te laten staan.

Dammtor

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Peco-wissels met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #33 Gepost op: 20 September 2007, 22:16:14 »
Wim
Het is wel verstandig om de spanning op een turtoise te laten staan.
Ten eerste verbruiken ze maar heel weinig als ze omgelopen zijn en ten tweede willen ze nog wel eens iets 'teruglopen'.
Dan ligt je wisseltong dus niet helemaal om.

Groetjes, John

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Peco-wissels met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #34 Gepost op: 20 September 2007, 22:33:56 »
Als de motor eenmaal omgezet is is het onnodig of onzinnig om stroom op de motor te laten staan.

Heb je het al geprobeerd? Want deze opmerking komt op mij over alsof je de tortoise niet kent...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re: Peco-wissels met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #35 Gepost op: 20 September 2007, 22:37:13 »
Ik heb maar 60 van die apparaten onder mijn baan.

Ik stuur ze via de LS110 en LS150 gedurende 2 seconden aan en heb al ca. 7 jaar geen last dat ze terug lopen.

Is dat voldoende om ze te kennen  ???
« Laatst bewerkt op: 20 September 2007, 22:39:25 door Wim Romijn »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Peco-wissels met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #36 Gepost op: 20 September 2007, 22:38:29 »
Ok, neem me niet kwalijk.

Wat heb jij gedaan dat ze niet terug lopen dan?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re: Peco-wissels met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #37 Gepost op: 20 September 2007, 22:42:16 »
Vermoedelijk stuur ik ze iets langer aan dan nodig is.

Ik heb een tijdje geexpirimenteerd en 2 seconden was de beste tijd.
Dat is het voordeel van de LS110 en LS150 je kan deze decoder op een tijd instellen en dan regelt de decoder deze tijd. Als bijvoorbeeld de IB een puls geeft van 0.1 sec. dan regelt de decoder de rest en kan de IB weer wat anders gaan doen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Peco-wissels met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #38 Gepost op: 20 September 2007, 22:48:09 »
Wat ik bedoel is hoe houd je de wisseltongen dan tegen de rail aan? Ik neem aan dat je niet het veertje in de peco wissel hebt laten zitten?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re: Peco-wissels met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #39 Gepost op: 20 September 2007, 23:07:06 »
Als de motor eenmaal omgezet is dan loopt hij niet meer terug.

Stuur je ze net niet lang genoeg aan dan kaatst hij als het ware iets terug.
Doordat ik iets langer aanstuur dan komt hij eerst tot rust en dan is de stroom niet meer nodig.

In geval van nood kan je de veerkracht van de tortoise regelen.
Dit laatste moet je niet overdrijven want dan drukt hij de wissel van zijn plaats.

Probeer maar eens met de hand een motor om te zetten dan zie je ook het verschijnsel dat hij terug kaatst.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: Peco-wissels met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #40 Gepost op: 20 September 2007, 23:32:08 »
Wim,

in de handleiding die bij de Tortoise wordt geleverd staat uitdrukkelijk dat de motor onder spanning moet blijven staan. Jaren geleden heb ik in RailMagazine een recensie geschreven over de Tortoise, en bij het testen daarvoor heb ik ook gemerkt dat de aandrijving soms terugloopt als je de spanning uitschakelt.
Dat het bij jou altijd goed gaat kan te maken hebben met een andere (hogere) positie van het draaipunt, waardoor er minder tegenkracht op de veerdraad staat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re: Peco-wissels met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #41 Gepost op: 21 September 2007, 13:33:09 »
Klaas,

Blijkbaar de handleiding niet helemaal gelezen.

Als het inderdaad mogelijk is om de stroom er continue op te laten staan komt eigenlijk beter uit.
Nu stel in mijn decoders in voor een bekrachtiging van 2 seconden en dat heeft het nadeel dat een decoder de volgende uitgang pas uitvoert nadat de vorige klaar is en dat kan bij een wisselstraat weleens lang duren. Bij continue aansturing heb je daar geen last van en gaan ze allemaal snel na elkaar om.

De LS150 kan ik dan alleen niet meer gebruiken omdat deze een maximale tijd heeft van ik meen 25 seconden. De oude LS110 heeft dat niet (is uit productie) en de LS100, met terugmelding vindt ik te duur voor wissels en seinen omdat je dat eigenlijk nooit gebruikt.