Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 14:30:37
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 14:03:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:43:45
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
PPM kranen van Strukton door odaoda
Vandaag om 12:42:45
Re: Bentheimer Eisenbahn vraagje door Eric B
Vandaag om 12:39:49
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Die Bahn
Vandaag om 12:06:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:57:28
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:19
BR290 tandwielkast openen door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:17:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:26:30
Rangeren met een pec door Eric B
Vandaag om 10:04:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:35:38
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:44:53
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 07:42:19
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 02:55:26
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 01:49:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:38:22
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:33:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
29 October 2025, 22:52:03
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
29 October 2025, 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
29 October 2025, 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
29 October 2025, 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
29 October 2025, 20:52:52
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
29 October 2025, 19:58:28

Auteur Topic: Slijtage keramische condensator  (gelezen 4564 keer)

ivanzon

• Offline Offline
Slijtage keramische condensator
« Gepost op: 19 June 2015, 19:32:29 »
Is het mogelijk dat de ontstorende werking van die keramische condensator staafjes minder wordt als ze ouder worden? Of komt dat omdat digitale tv op een frequentie zit die vroeger nooit gebruikt werd, aangezien dit probleem zich vooral voordoet bij oude locs?

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Slijtage keramische condensator
« Reactie #1 Gepost op: 19 June 2015, 19:38:23 »
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat keramische condensatoren verouderen. Maar hoe constateer je dat eigenlijk?
TV storing had je vroeger toen de signalen nog via de ether gingen, maar nu loopt alles via de kabel, en die is praktisch ongevoelig voor stoorsignalen van buiten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 19 June 2015, 20:05:04 »
Problemen met stootsignalen bestaan nog steeds hoor, alleen ligt het eraan waar je woont. Ik heb de pech dat hier in de buurt een steunzender staat voor digitenne, en door dat ding zijn bepaalde digitale frequenties totaal onbruikbaar.
Het probleem is dat sommige oude locs blokjes storingen geven als ze in de buurt van de tv rijden.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 19 June 2015, 20:11:46 »
Zo ver ik weet willen ceramische C's nog wel eens met de temperatuur op en neer schommelen maar slijten .....
Van de andere kant, ze kosten ook zo goed als niks. Moet je alleen de waarde zien te achterhalen, of juist eens
een beetje spelen met die waarde zodat je storing mogelijk af neemt.
Je coax kabels nog eens langs lopen kan mogelijk ook geen kwaad ?
Groet, Ronald.

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #4 Gepost op: 19 June 2015, 22:31:57 »
Alle soorten condensatoren verliezen capaciteit in de loop der jaren, maar keramische horen wel onder de "die hards" wat dat betreft.

Wat coaxkabels betreft heb je eigenlijk maar één echt goede keuze en dat is de Hirschmann KoKa 9TS, of de iets mindere KoKa 799.
Deze kabel, samen met juist gemonteerde F, Kokwi en Koswi connectoren, geeft de beste bescherming voor invloeden van buitenaf.
Gebruik voor de F connectoren echter alleen "crimp" (speciale tang voor nodig) of "push on" exemplaren, het schroeftype is de achterdeur uit.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 19 June 2015, 23:33:09 »
Dat schijnt een misvatting te zijn.
Die met de tang bevallen volgens bepaalde tests juist heel slecht (en da's best logisch) en de push on is ook vaak juist matig.
Menig installatie bedrijf op dit vlak adviseert juist de opschroef versie. Het is de enige die echt strak zit.
Groet, Ronald.

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #6 Gepost op: 20 June 2015, 09:54:06 »
Mijn praktijkervaringen zijn daarin toch heel anders Calimero.
Probleem is dat veel bedrijven niet willen investeren in het juiste gereedschap van een goede kwaliteit.
Door het hieruit volgende pruts-/broddelwerk wordt inderdaad de bijna 100% afscherming die bereikt kan worden met de crimp en push-on typen teniet gedaan.
Bij het schroeftype blijft er altijd een signaalweg voor stoorsignalen in stand, doordat niet alle draadjes van de afscherming goed contact maken.
« Laatst bewerkt op: 20 June 2015, 09:56:49 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

• Online Online
« Reactie #7 Gepost op: 20 June 2015, 09:56:17 »
En wat schroeven we nou in de lok van Ivanzon?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #8 Gepost op: 20 June 2015, 15:11:29 »
Is het mogelijk dat de ontstorende werking van die keramische condensator staafjes minder wordt als ze ouder worden? Of komt dat omdat digitale tv op een frequentie zit die vroeger nooit gebruikt werd, aangezien dit probleem zich vooral voordoet bij oude locs?
Allereerst ken ik amper keramische condensators in staafvorm. Sibatit's, ja, maar die zijn nogal pittig geprijsd voor het werk dat ze 'maar' hoeven te doen in een gemiddelde modeltrein. Weet je zeker dat je niet in de war bent met spoeltjes?

@ Eric B: ik wou het nog gaan zeggen ;)
Die schroefconnector is naar mijn mening slecht omdat de draden van de afscherming nogal de neiging hebben af te breken bij het opschroeven van de connector.

@ Ivanzon: in de buurt van de TV is natuurlijk ook relatief. Een fabrikant kan tegen veel storing een goed ontwerp gebruiken, maar eens houdt het wel op wat je nog tegen kunt houden of in je verwachting van stoorbronnen mee kunt nemen.

Een modeltrein die op een meter afstand van een TV of decoder (de signaaldecoder, niet je modeltreindecoder) of zo langsrijdt, valt in de categorie bronnen die niet verwacht hoeft te worden.

Zo heb ik zelf ooit een opname gemaakt van een vertrekkende koploper. Met de videocamera dicht bij de kast met de electronica in de buurt gaan zitten en met een verlengkabel met een microfoon eraan zo dicht mogelijk bij de trein gehouden. Nou, het beeld in m'n zoeker klapte bij het inkomen van het motor-relais eerst omhoog en begon daarna prachtig heen en weer te zwabberen naarmate de snelheid (en daarmee de frequentie) van de aansturingselektronica toenam. Daar kun je enorm over klagen, maar het is wel een vorm van interferentie waar waarschijnlijk weinig tegen te doen is. Daarnaast hoeft er ook niets aan gedaan te worden, want de kans dat er een of andere treinhobbyist zo dichtbij een onderdeel van een trein gaat staan filmen, is nihil.

Ik begrijp echter dat je TV kijkt via Digitenne? Dat systeem is berucht om de uiterst belabberde signaalkwaliteit. Mijn grootouders in Amsterdam hebben de antenne in de vensterbank staan en wonen op 2 of 3 hoog. Desondanks is een langsrijdende brommer beneden soms genoeg om het beeld even te bevriezen. Ook de trams die er door de straat rijden gooien soms roet in het eten.

Fransx

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 20 June 2015, 21:11:39 »
Het laatste over digitene is toch wel een beetje of topic, ik heb geen enkel probleem met digitale ontvangst zelfs mijn antenne is opgesteld tegen een muur midden in de woon kamer. Trouwens even lezen, schrijver schrijft dat hij dichtbij een steun zender woont en inderdaad, kan heel vervelend zijn, dat is eigenlijk met meerdere digitale systemen zo, zelfs je eigen mobieltje kan behoorlijk storen als deze een burst verstuurd en als je elektronica niet goed afgeschermd is ,hoor je nog op analoge radio die pruttel toontjes en kan behoorlijk wat problemen veroorzaken, mits je deze te dicht bij de elektronica gebruikt.
Alles is afhankelijk van waar de zender staat en hoe de omgeving is, een tram kan behoorlijke magnetische inductie rondstralen en ik kan ook een schotel plaatsen maar geen signaal hebben omdat er een gebouw of boom tussen de sataliet en mijn schotel staat, is sataliet televisie dan ook belabberd??
Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 20 June 2015, 21:13:38 door Fransx »

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 20 June 2015, 22:01:15 »
Buisvormige, keramische condensatoren zijn al heel oud en worden/werden ook in h0 locs tussen de koolborstels ingebouwd. (Fleischmann meen ik).

Storing werkt twee kanten op; storing veroorzaken en zelf gestoord worden. De Europese EN normen definiëren de mate van toegelaten uitgestraalde en geleide storing, geven echter geen algemene informatie over de HF storingsgevoeligheid van de eigen apparatuur.
De starter van dit topic vermoedt dat vooral oudere locomotieven storing veroorzaken. Hij heeft het hierbij bij het rechte eind omdat a) de normen destijds anders waren en b) slijdage in de collector/ koolborstel contacten meer storing veroorzaken die door de condensator (en eventuele spoelen) niet voldoende onderdrukt worden.

Groet,
Silvolde

Fransx

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 22 June 2015, 17:38:56 »
Vreemd, als je digitaal rijd dan moet je toch alle andere componenten verwijderen, dus alleen de motor schoon op je decoder of heb ik het mis.

Dan is alles over verstoringen door slijtage van een keramische condensator geen item want deze behoort daar niet meer aanwezig te zijn.

Als je dan alsnog echt wilt ontstoren, dan om je decoder aluminium folie uiteraard isoleren en aan de min van de rail, maar dan weer een nieuw probleem, de koeling.

Gr. Frans

henk

• Online Online
« Reactie #12 Gepost op: 22 June 2015, 18:21:05 »
Nee, in de regel kan je die condensator laten zitten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 22 June 2015, 20:49:09 »
Ter info: de loc waar het om gaat is een analoge Fleischmann loc in originele staat. Het vreemde is dat deze meer storing verorrzaakt dan het oudste exemplaar dat ik heb rijden (een V60 van de allereerste productie)

En voor het tv verhaal: ik heb digitale tv over de kabel, maar het is een bekend probleem in de regio dat een paar frequentie blokken niet bruikbaar zijn door inteerferentie met het digitenne signaal.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #14 Gepost op: 22 June 2015, 21:14:35 »
Is die condensator nog wel heel? Als zo'n buisje breekt is het plotseling geen condensator meer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.