Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 15:37:17
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door tijgernootje
Vandaag om 15:30:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 15:27:46
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 15:23:22
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 14:59:53
Molenbaan (werktitel) door tijgernootje
Vandaag om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Artitec vierdeurs stalen D door spoorzeven
Vandaag om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
  

Auteur Topic: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~  (gelezen 4198 keer)

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
« Gepost op: 19 October 2014, 16:54:00 »
Ik zat naar dit filmpje te kijken en bij 18:35 zie je de locomotief de HSL-Zuid oprijden. Ik vroeg me af hoe de omschakeling van de 1500V= naar de 25kV~ precies werkt. Laat de machinist eerst de "laagspanning"pantograaf zakken en dan de hoogspanning pantograaf omhoog? Hoe weet hij waar dat moet? Gaat dat volautomatisch? Hoe is één en ander beveiligd? Jullie horen het al, ik heb vele vragen. Er zijn hier vast mensen die dat kunnen vertellen. Ik kijk uit naar de antwoorden. Alvast bedankt.

gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 19 October 2014, 16:56:22 door Fritsprt »
Groet Frits

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
« Reactie #1 Gepost op: 19 October 2014, 17:13:18 »
Je krijgt eerst de aankondiging tractie uitschakkelen,

Gevolgt door Stroom afnemer laten zakken

en het punt waar de mcn de 1,5Kv stroomafnemer omlaag moet zijn.

Tussen deze punten schakelt de mcn de Hoofdschakelaar uit en laat de Stroomafnemer zakken.
Vervolgens schakelt hij middels de computer de systemen om van 1,5Kv naar 25Kv  dit duurt +/- 15 a 30 sec.
In de tussentijd is men al een aantal borden gepasseerd die aangeven dat je 1,5Kv gebied verlaat en 25Kv gebied inrijdt.

(3000 is dan 25Kv)
Hier volgt het bord stroom afnemer opzetten, waarop de mcn de stroomafnemer weer opzet. De computer weet automatisch welke stra hij moet hebben.

Vervolgens wacht hij tot hij ziet dat hij weer spanning heeft en vervolgens schakelt hij de hoofdschakelaar weer in.
Waarna hij weer tractie kan geven.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
« Reactie #2 Gepost op: 19 October 2014, 17:14:22 »
Mooie vraag voor: "vraag een machinist het hemd van zijn lijf"

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
« Reactie #3 Gepost op: 19 October 2014, 17:22:54 »
Hallo Arjen, Ik had geen duidelijker antwoord kunnen krijgen. Dank je. Dan zal ik nog eens naar het filmpje kijken want ik heb die borden niet gezien.
Groet Frits

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
« Reactie #4 Gepost op: 19 October 2014, 17:49:07 »
Mooie vraag voor: "vraag een machinist het hemd van zijn lijf"
mag die inmiddels wel flink afgestoft worden  ;D

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
« Reactie #5 Gepost op: 19 October 2014, 19:18:23 »
Nog eens aandachtig naar het filmpje gekeken en inderdaad staan de bordjes er. Op de foto (geheel bovenin) is volgens mij ook duidelijk de isolator tussen de 1.500 en 25.000V zichtbaar.
Groet Frits

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26707
    • Pagina van klaas
Re: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
« Reactie #6 Gepost op: 19 October 2014, 19:56:06 »
Zit die isolator direct tussen de 1500V en de 25kV? Ik dacht dat er ook nog een dood stuk tussen zat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
« Reactie #7 Gepost op: 19 October 2014, 20:02:12 »
Ik heb mijn universeelmeter er niet aangehangen.......... ;D
Op de foto is er overigens maar één isolator zichtbaar maar als je het filmpje bekijkt zie je dat er twee zitten. Daar tussenin zit een stuk van een paar meter. Ik kan me voorstellen dat dat stuk spanningsloos is.
Groet Frits

US modeller

  • Offline Offline
  • Berichten: 356
Re: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
« Reactie #8 Gepost op: 19 October 2014, 20:48:10 »
Zal ik maar vertellen hoe het echt zit! :-) Ten eerste zijn alle spanningssluizen om de HSL op te rijden in ETCS gebied geplaatst. Dat betekent dat deze ook bewaakt wordt door ETCS. Het betekent ook dat je formeel niet rijdt op signalisatie buiten, dus ook niet op de vermelde borden. Mcn krijgt op zijn ETCS scherm een geel symbool "panto neer" als voormelding om panto te laten zakken. Als locatie alwaar panto neer moet zijn de panto nog opstaat wordt deze alsnog neer gelaten met een rood vast brandend symbool als gevolg. Doet hij het op de voorgeschreven wijze zal bij dit punt het symbool vast geel blijven branden. Hij kan daar dus aan beantwoorden en zo freewheelend de spanningssluis door tot achter de spanningloze secties (meer dan één dus) een andere spanning kiezen. Bij TRAXX via het beeldscherm z'n keuze maken en Thalys met een spanningskeuzeschakelaar. ETCS moet ook het opzetten van de panto toelaten door het doven van het symbool "panto neer". TRAXX moet initialiseren hetgeen langer duurt als de vermelde 30.sec. Thalys is vrijwel tijdloos, klein verschil in tijd tussen PBA en PBKA (iets langer).

Borden staan er alleen voor het rijden in bijv. SR modus (Staff Responsible), is op zicht en geen MA(movement Authority), is zeg maar geen rijweg signalisatie met 30km/h. Nu is mcn geheel verantwoordelijk voor het neerlaten panto's, plus nog meer. (responsible!)

Spanningssluis bestaat uit drie delen; eerste deel is gelegen aan de 1,5kV= zijde en is 400 mtr lang en is geaard aan de rail (geen absolute 0 ), dan volgt de 'spinnenkop' zoals te zien is op de screenshot van "Fritsprt" en deze ligt aan aarde (absolute 0 ), dan volgt er weer een 400mtr lang deel zoals de eerste, maar dan grenzend aan 25kV~.
Als je stilvalt door wat voor reden ook, kan je de spanning laten schakelen op die 400 mtr. lange stukken, maar niet op beide tegelijkertijd. De afgebeelde 'spinnenkop' zal dus nooit de 1,5kV= en de 25kV~ gescheiden houden, alleen extra beveiliging/zekerheid!
« Laatst bewerkt op: 20 October 2014, 21:23:58 door Joshua »
Regards Joshua
Het spoor kent geen 'bochten', wel bogen.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
« Reactie #9 Gepost op: 19 October 2014, 20:55:23 »
Dank  (y) (y) (y)
Groet Frits

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Hoe werkt de omschakeling tussen 1500V= naar 25kV~
« Reactie #10 Gepost op: 19 October 2014, 22:56:52 »
In het filmpje zie je vanaf 19:17 bij de afspanning een andere type rijdraad boven het spoor komt te hangen (van de dubbele NS-rijdraad naar een enkele HSL-rijdraad).
Dat zal wel het moment zijn vanaf waar er 25kV opstaat?