Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 12:06:21
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 11:56:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:36:48
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 11:19:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 10:27:28
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 10:03:11
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 09:30:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door RikM
Vandaag om 08:53:39
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 01:22:32
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16

Auteur Topic: Station Eibergen - Zijspoor  (gelezen 4496 keer)

De Stoker

• Offline Offline
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Station Eibergen - Zijspoor
« Gepost op: 05 September 2014, 11:56:34 »
Hallo Iedereen,

Doordat mijn eigen baan is opgebroken en het ook nog wel even zo zal blijven maar ik per gelegenheid toch nog wat dingen wil doen aan de trein baan:
- Inbouwen decoders
- testen met andere koppelingen
- Open source software op een open source computer
- Programmeren PIC voor DCC

Daar voor is het handig om een testtrack te hebben. Daarvoor heb ik de vensterbank in gebruik genomen iets meer als 2 meter lang en twee sporen breed. met een overloop aan wissels

Doordat ik twee DR4018 melders heb (32 ingangen), heb ik alle delen aangesloten op gedetecteerd, dus blokken met een begin-, midden- en eindmelder.
Behalve blok 5 die heeft er maar 1 melder.
Het zijn leuke overzichtelijke blokken om mee te experimenteren.

De bovenste spoorstaaf van de blokken 1, 2 en 3 en de onderste staaf van spoor 4, 5 en 6 wordt de "min". De beide binnenste staven worden de melders. Ik heb waar de wissels aan elkaar zitten beide staven geïsoleerd en ook de zit er een isolatie tussen de binnenrail 1e melders en de wissel. Ook de wissels wil ik gaan detecteren en worden ook aangesloten op de DR4018. Nu heb ik daar geen kortsluiting maar hoe zit dat als ik er met een trein over heen rijd want dan zitten de staven verkeert gepoold aan elkaar ik heb het idee dat dat niet gaat, Is dit zo ja een probleem, en hoe kan ik dat oplossen. Of is de module hier tegen beveiligd

BM01.1 = BezetMelder Blok 1 toegang
BM02.1 = BezetMelder Blok 2 toegang
BM04.1 = BezetMelder Blok 4 toegang
BM05.1 = BezetMelder Blok 5 (maar 1 melder in dit blok)
BMW1 = BezetMelder Wissel 1
BMW2 = BezetMelder Wissel 2
De isolaties zijn met de rode strepen aangegeven, het gaat dus om het punt tussen W01 en W02, dus de Bezetmelders BMW1 en BMW2. Het punt speelt ook bij de andere twee wissel maar dat spreekt voor zich.

Doordat het toch een test baan is wil ik ook gaan experimenteren met het ballasten. Doordat het uiteindelijke periode ergens tussen de jaren dertig en vijftig moet worden en ik op archief foto's daar geen ballast maar zand heb zien liggen wil ik ook met zand gaan experimenteren, of is dat al te grof, en zijn daar ervaringen mee en welke materialen zou ik volgens jullie het beste daarvoor kunnen gebruiken?

- Inbouwen decoders
  Een BR80 inmiddels (plug en play) voorzien van een decoder
  Een oude BR50 zonder geisoleerd motorscherm moet worden geisoleerd en voor zien van een decoder (lokpilot 4)
- testen met andere koppelingen
  Kadee koppelingen aangeschaft, de flm profi met flm ontkoppel rail kreeg ik niet foutloos (of nihil met fouten) aan de gang (1 op de 10 15 keer ontkoppelen ging goed)
- Open source software op een open source computer
  LinuxMint13 met Rocrail, JMRI, Koploper via wine (op dit moment draait alleen JMRI (Java based) nog maar op deze computer.
- Programmeren PIC voor DCC
  Ik ben voorzichtig in de signalering gedoken en voor 3 lamp seinen heb ik al twee uitgangen van de DR4088 nodig, door slim om te gaan met uitgangen moet ik met een PIC16F628A naar vijf signalen per PIC kunnen. In de jaren dertig werd geloof ik nog gebruik gemaakt van armseinen, deze kunnen ook makkelijk met een PIC worden aan gestuurd.

« Laatst bewerkt op: 05 September 2014, 12:25:19 door De Stoker »

De Stoker

• Offline Offline
Re: Station Eibergen - Zijspoor
« Reactie #1 Gepost op: 08 September 2014, 08:48:31 »
De bovenste spoorstaaf van de blokken 1, 2 en 3 en de onderste staaf van spoor 4, 5 en 6 wordt de "min". De beide binnenste staven worden de melders. Ik heb waar de wissels aan elkaar zitten beide staven geïsoleerd en ook de zit er een isolatie tussen de binnenrail 1e melders en de wissel. Ook de wissels wil ik gaan detecteren en worden ook aangesloten op de DR4018. Nu heb ik daar geen kortsluiting maar hoe zit dat als ik er met een trein over heen rijd want dan zitten de staven verkeert gepoold aan elkaar ik heb het idee dat dat niet gaat, Is dit zo ja een probleem, en hoe kan ik dat oplossen. Of is de module hier tegen beveiligd

Soms doe je dingen die niet zo handig zijn, Ondanks dat het mijn tweede baan is heb ik hier toch niet goed over nagedacht. De loc NS2427 heeft inmiddels een rondje gedraaid en zo als verwacht: kortsluiting.

Oplossing is simpel en achteraf wist ik het ook eigenlijk wel. Beide sporen moet op dezelfde manier gepoold worden de blokken 4, 5 en 6 krijgen de bezet melders op de andere staaf dus aan de onderkant en niet aan de boven kant.

De NS2427 en een Roco kar zijn van een kadee koppeling voorzien nu. In Blok 5 zit de benodigde magneet, het ontkoppelen gaat vrij aardig. Alle keren wilde hij netjes ontkoppelen. Het is alleen nog even oefenen met het vooruit achteruit manoeuvreren.

Deze week de draden maar eens om wisselen.

mrinsane

• Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • NS 1300 - NS 1100
« Reactie #2 Gepost op: 10 September 2014, 23:47:48 »
... ik schrok al bij het lezen van de openingspost! Dat je kortsluiting kreeg was idd onvermijdelijk. Okee, nu lijkt het net of ik er ECHT een expert in ben .....  :P ;D maar niet heus....

Ik ben ook aan het rommelen met een teststukkie om tussen 3 blokken, met 1 tussenliggend wissel, te pendelen. Vrijwel alles is geautomatiseerd, maar t wil nog net ff niet.

Wat zijn de verdere plannen met dit zijspoortje? Rijdt/werkt 't al ?

Suc6 iig.!
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #3 Gepost op: 11 September 2014, 08:17:31 »
Als elektro-leek snap ik de clou niet dat je moet gaan polariseren. Het zou toch probleemloos moeten werken als je gewoon analoog aansluit?

???
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

De Stoker

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 15 September 2014, 14:16:00 »
De bedoeling met dit stukkie is om wat locs heen en weer te kunnen laten rijden.

Ik heb de onderste rail om gedraaid qua stroom. Dit gaat nu goed.
Ik had alleen waar de wissels aan elkaar zitten een dubbele isolatie tussen gedaan maar toen bleek er een dood stuk in te zitten van de "min" rail de isolatie las weg gehaald en gewoon gekoppeld en dat gaat nu ook goed. nog even de rails en de loks goed schoonmaken want het happert hier en daar nog.

Door dat op de echte baan het ontkoppelen niet wilde ben ik op zoek naar alternatieven.
Ik gebruikte flm profi koppelingen met een flm profi ontkoppel rail maar kreeg gemiddeld van de 10 keer hem 10 keer niet ontkoppelt. Voor automatisch rijden is dit niet makkelijk. Ga nu de kadee koppelingen uitproberen. Een wagon ROCO en de NS2412 voorzien van deze koppelingen en in blok 5 ligt de ontkoppel magneet. De eerste ontkoppelingen gaan goed. Ik moet alleen even een wagen uit het magazijn pakken die gedetecteerd worden. Dan even met koploper stoeien om een wagen af en aan te koppelen. Ik weet al hoe het zou moeten werken dus dat lijkt me niet het punt het is alleen nog even fijn afstellen om dat je voor deze koppelingen even voorr en achteruit moet rijden. Koploper heeft hier de functie kadee voor en dat werkt goed.

Tevens ben ik bezig om mijn BR80's van kadee koppelingen te voorzien. Probleem is echter dat voor de BR80 geen NEM schacht heeft omdat ze schijnbaar veel in start setjes zijn geleverd en goedkope loc's zijn is niet alle ondersteuning aanwezig.
Maar de Kadee koppeling #158 voor onderbouw onder wagens heeft een vergelijkbaar oog met wat er nu aan koppeling onder zit. Dit gat gat ik iets groter maken en het onderste deel van de gearbox van de koppeling gebruiken en dan denk ik dat hij er onder kan. Hij hangt er dan iets te laag onder tov van de afstel mal maar ik denk wel dat het gaat lukken. Dat deel van de gearbox is nodig om ruimte op te vangen en om de koppeling te centreren.

Baan op zich ga ik niet zo veel mee doen denk ik. Misschien nog wat bezanden/balasten oid en als ik mijn PIC decoder aan de gang krijg dan wil ik dat stuk ook gebruiken voor seinen en dergelijk uit te proberen.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #5 Gepost op: 15 September 2014, 15:47:20 »
Veel van wat ik lees,snap ik voor geen meter,maar dat maakt niet uit.
Er is voortgang in wat je wil proberen en daar gaat t om  (y)
(ben niet zo van automatiseren en dat soort zaken,dat verklaart wel waarom ik er weinig van snap  ;) )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

mrinsane

• Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • NS 1300 - NS 1100
« Reactie #6 Gepost op: 25 September 2014, 21:19:20 »
Floris....
d8 dat jij ook aan 't Koploperen was? Of heb ik het mis?
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #7 Gepost op: 26 September 2014, 08:30:25 »
Ik aan t koploperen ?
Neuh dat gaat hier niet gebeuren hoor,wil zelf rijden,en dus niet een pc het laten doen voor me.
Schakelbordje maken met aandrijvingen wissel en sein bedienen thats it,verder ga ik niet  8)

Maar hoe gaat het in dit draadje met testen en bouwen ?
Het is stilletjes hier.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

De Stoker

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 26 September 2014, 10:20:07 »
Het zijspoortje ligt in de vesnterbank,
In koploper wordt het baantje aangestuurd met automatisch rijden, geeft met twee a drie locs wel een leuk beeld.
Ben nog met een BR80 van Kadee koppelingen aan het voorzien. De eerste poging om er een Kadee #158 onder te zetten is nog niet helemaal goed, de koppeling zit te laag (2mm) daardoor pakt hij de wagen niet goed genoeg.
Dus volgende poging is on met een #18 een soort van NEM schacht te maken. Deze heb ik bedacht van styreen te maken en daarvoor een huisje te slopen dat ik toch niet ga gebruiken.

Het probleem wordt dan de lengte.

Nog wat aan het prutsen met de ondergrond. want ik wilde wat aan rail bekleding uit proberen maar de rails ligt inmiddels en alle draden ook en dat zijn er nogal wat, zelfs voor dit kleine stukkie.
Ik heb inmiddels video's bekeken over rangeren, daar heb ik namelijk absoluut geen idee van, en welke consequenties en voorwaarden die hebben voor de rails.

En ik ben nog aan het proberen met JMRI (java based) aansturing van het zijspoor. Deze werkt inmiddels op een oude computer met Linux Mint. Dat werkt toch weer heel anders als Koploper.
Daar is bijvoorbeeld niks voor geprogrameerd, terwijl koploper veel zaken al heeft voorbereid en toch wel veel plug en play is.
Bij JMRI moet je veel meer na denken over zaken als: wat onder welke condities moet worden aangestuurd.
Daarin tegen maakt het het wel overzichtelijker met fouten zoeken, je hebt het immers zelf geprogrameerd. Maar in JMRI is het net als in koploper erg simpel om de besturing van de baan handmatig te gebruiken. Treinen laten rijden en wissels sturen

mrinsane

• Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • NS 1300 - NS 1100
« Reactie #9 Gepost op: 26 September 2014, 14:37:20 »
Ik aan t koploperen ?
Neuh dat gaat hier niet gebeuren hoor,wil zelf rijden,en dus niet een pc het laten doen voor me.
Schakelbordje maken met aandrijvingen wissel en sein bedienen thats it,verder ga ik niet  8)

Maar hoe gaat het in dit draadje met testen en bouwen ?
Het is stilletjes hier.

Aah, nee, dan heb ik me ff vergist. Je hebt gelijk, kom het woord Koploper vrij weinig tegen in je draadje  :D
Maar, zelf rijden is overigens ook goed mogelijk met KL (as in, met de Multimaus) maargoed, dan moet je dat gedoe met KL net weer leuk genoeg vinden om er niet geheel tureluurrrrrrs van te worden..... en da's exact wat er zo heel af en toe (ahum) bij mij wel gebeurt  :-X
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg

De Stoker

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 03 October 2014, 13:10:15 »
JMRI topic gestart
Link

De Stoker

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 11 May 2015, 18:38:48 »
Het zijspoor wordt wel een wild zijspoor met van alles en nog wat.
Afgelopen half jaar niet veel gedaan aan het modelspoor en al helemaal niet aan het updaten, moet op zoek naar ander werk wegens reorganisatie en dat had nog al wat voeten in de aarde. maar dat terzijde.

Ondanks alles toch wel wat gedaan.

Allereerst de Arduino. Al een tijdje bezig met het programeren van microcontrollers. De overstap gemaakt van PIC naar Arduino. In China een handje vol Uno's gekocht en daar druk mee aan het experimenteren.
Waarom de overstap,
prijs
De Uno is te programeren zonder apart kastje maar rechtstreeks met de USB via de computer en de kosten van een komplete Uno (chinees) zijn maar een euro of drie vier. Je moet alleen even geduld hebben qua levertijd
Open source.
De programmatuur is gratis en er zijn een onvoorstelbare hoop mensen die al heel wat dingen hebben uitgevonden, deze programma's mag je vrij gebruiken, alleen niet voor commerciele doeleinden geloof ik.

Via een aantal youtube filmpjes van Ruud Boer en de website www.mynabay.com heb ik de DCC monitor inmiddels aan het werk dus de koppeling Twincenter en Arduino is gemaakt. Binnenkort zal de Arduino hergeprogrameerd worden naar een accessoires decoder om een servo te testen.

Linux computer draait en een Win 7, met JMRI en koploper ook testen met een tablet als draadloos rijbediening. Ook komt eerdaags de tafel hopelijk weer vrij, daar ook een opzet voor gemaakt.
Voor de koppeling met Itrain en Rocrail moet ik de TC updaten naar een bios versie 2.x ipv 1.1 Dat moet ik nog bekijken of ik dat wil.

Kortom veel woorden weing beeld maar het heeft onderhuids nog steeds progressie, lezen doe ik mondjesmaat ook nog, waar anderen mee bezig zijn.