Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:55:40
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 22:47:09
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Eric B
Vandaag om 22:44:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 22:41:19
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door BrightonBelle
Vandaag om 22:34:35
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 22:12:59
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
Vandaag om 22:06:39
3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:48:57
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
Vandaag om 21:43:24
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 21:24:16
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
Vandaag om 21:17:05
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 21:10:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hendrik Jan
Vandaag om 21:09:22
upload deleten door René 4312
Vandaag om 20:53:30
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
Vandaag om 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 18:24:54
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:18:35
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:32:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 15:58:47
Sankt Georgen. door AndrevdG
Vandaag om 15:42:43
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:35
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 15:01:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 14:32:52
Booster voor de Marklin CS 1 (60212) door KNed
Vandaag om 13:05:27
  

Auteur Topic: Welke kortkoppeling?  (gelezen 13222 keer)

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #30 Gepost op: 01 August 2007, 16:22:35 »
....... Märklin wagens zijn vrijwel nooit echt buffer aan buffer te koppelen. Maar gebruik je de Märklin koppeling op materieel van andere merken, dan wordt de koppelafstand te klein voor deze niet volledig starre koppeling.......

Dit zou ook de wat grotere afstand bij de goederenwagens verklaren.
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

kruimel

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #31 Gepost op: 02 August 2007, 11:59:11 »
klopt het dan, als ik alles hierboven goed begrepen heb, dat roco wagens-en locs (in mijn geval D-tjes en de 1150) standaard zijn uitgerus met een beugelkoppeling, maar dat daar ook een kk versie van bestaat? En dan vraag twee, door beperkte ruimte komen er op de door mij nog te bouwen baan straks krappe bochten te liggen (de kortste in Fleischmann profi rails). Kunnen zulke lange wagens als de D-tjes daar wel kortgekoppeld door?

groeten,

Lourens

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #32 Gepost op: 02 August 2007, 12:02:42 »
Ik heb geen plan D's, maar wel andere rijtuigen die nòg langer zijn (303mm) en die gaan zowel met de profi- als met de roco kortkoppeling zonder problemen door R1.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #33 Gepost op: 02 August 2007, 12:29:03 »
klopt het dan, als ik alles hierboven goed begrepen heb, dat roco wagens-en locs (in mijn geval D-tjes en de 1150) standaard zijn uitgerus met een beugelkoppeling, maar dat daar ook een kk versie van bestaat?

Roco heeft de zogenaamde universeelkoppeling. Die kan koppelen met een gewone beugelkopeling, maar is ook een korter koppelende koppeling. Ik zeg met opzet korter, omdat het een milimetertje scheelt met de echte kortkoppeling van Roco of de profi van Fleischmann. De reden heb ik al uitgelegd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

kruimel

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #34 Gepost op: 02 August 2007, 13:03:04 »
Hartelijk dank. zal dan maar eens gaan overwegen om te gaan kortkoppelen. ziet er wel een stuk leuker uit.

groeten,

Lourens

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #35 Gepost op: 02 August 2007, 18:20:41 »
Ik heb me ook wel eens vergist met kk. Sommige wagons/rijtuigen zitten wel een NEM schacht onder, maar geen kortkoppel mechanisme. Zonder kortkoppelmechanisme is kort koppelen niet leuk.

Succes
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #36 Gepost op: 02 August 2007, 23:48:46 »
Een NEM schacht op zich wil ook niet zeggen dat je kunt kortkoppelen, dit geeft de mogelijkheid om makkelijk van koppeling te kunnen wisselen.
Om echt te kunnen kortkoppelen moet er een kortkoppelmechaniek aanwezig zijn. Dit werkt dan alleen echt als je de juiste (starkoppelende) koppelingen gebruikt.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #37 Gepost op: 03 August 2007, 00:18:57 »
Daar kwam ik dus ook achter. Heb laatst van iemand die op mp bakken met koppelingen ed aanbied een lading roco kortkoppelingen en mechanismes over kunnen nemen, met een soort veer. Met sommige wagonnen is het wel even knoeien maar meestal is het een makkelijk klusje.

Aspelix

  • Gast
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #38 Gepost op: 16 September 2007, 02:14:34 »
Ja, maar Kadee's zijn geen kortkoppelingen.

Ho ho,
Ook Kadee is goed bruikbaar als kortkoppeling, sterker nog: kan zelfs naar keuze worden aangebracht, al naar gelang van de toegepaste boogstralen. Kadee nr 17 is ongeveer 1,6 mm korter dan nummer 18, die weer ca 1,6 mm korter is dan nummer 19.
Vervanging van de kortkopeling van Piko op de "NS"-couperijtuigen door 2 stuks Kadee nr. 18 leverde een winstop van ca 5 mm tussen beide bakken. 2 X Nr. 17 is voor de meeste bogen te kort. Een kombinatie van nr 17/18 tussen 2 bakken scheelt weer 1,6 mm, maar dan moet wel gelet worden op welk kopeinde nr 17 geplaatst is en waar nr. 18.
En dat valt helaas wat minder mee. Maar mooi is het wel......
Ik zal in de (hopelijk nabije) toekomst foto's plaatsen van de bakken met Pikokoppelingen en met 2x Kadee nr. 18. (De foto's zijn er, moeten nog ingescand worden!)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #39 Gepost op: 16 September 2007, 03:39:47 »
@Kruimel: heb plan D's met roco kortkoppelingen. Gaan zonder problemen door een R1 boog, is natuurlijk geen gezicht maar toch.

@Ruurd: heb wel vaker iets gehoord over kadee koppelingen, maar ik dacht altijd dat dit speciaal voor modellen naar Amerikaans ontwerp was? Heb er nog nooit één gezien, ben dus nieuwschierig naar je foto's.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #40 Gepost op: 16 September 2007, 09:45:43 »
Kadee's zijn geen starre koppeling en laten een kortkoppelmechanisme dus niet goed werken. Het lijkt me sterk dat je ermee buffer aan buffer kunt rijden.
Voor Amerikaans materieel is dat ook helemaal niet van belang. Die hebben geen buffers.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.