Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing
door
MOVisser
Vandaag
om 00:14:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Remco vM
Vandaag
om 00:11:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
17 September 2025, 23:27:19
Aachenau West
door
Wim Vink
17 September 2025, 23:06:36
Beilhack xrotm: rijrichting
door
Dennis1984
17 September 2025, 22:59:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Sikko
17 September 2025, 22:12:36
Railhobby artikel bouw SJ G8 (1979)
door
Eelco Storm
17 September 2025, 22:02:16
Problemen met digitale koppeling Roco
door
phdirk
17 September 2025, 20:46:24
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie
door
MOVisser
17 September 2025, 20:42:38
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september
door
modelbouwer_V
17 September 2025, 20:37:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
ruudns
17 September 2025, 20:14:05
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Peter Kleton
17 September 2025, 19:16:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
741230
17 September 2025, 18:54:07
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd?
door
MOVisser
17 September 2025, 18:25:23
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Miniature Holland
17 September 2025, 18:18:41
Roco 290 digtaliseren
door
Herb73
17 September 2025, 17:59:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Herb73
17 September 2025, 17:46:45
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
17 September 2025, 17:42:34
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
17 September 2025, 17:25:25
4 ledjes op één voorweerstand?
door
Herb73
17 September 2025, 17:11:11
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald69
17 September 2025, 16:49:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
17 September 2025, 16:47:20
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
17 September 2025, 16:23:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
17 September 2025, 16:20:08
Rheinburg, TP V/VI
door
Bram S
17 September 2025, 16:06:09
Albert's fantasie in schaal 0e
door
spoorijzer
17 September 2025, 13:37:10
Digitale kraan Roco 46801
door
VAM65
17 September 2025, 13:23:41
Piko 2025
door
spoorzeven
17 September 2025, 13:06:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
17 September 2025, 13:02:43
Da's Daz 2
door
Keska
17 September 2025, 12:57:24
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Atlas autorail X5500
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Atlas autorail X5500 (gelezen 8643 keer)
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8899
low-budget modelbouwer
Re: Atlas autorail X5500
«
Reactie #15 Gepost op:
20 October 2014, 10:11:16 »
Gisteren te moe om me te buigen over dit treinstel. Alleen maar draadjes gesoldeerd aan de baan, zodat er iets te rijden valt. Antwoord gekregen van Paul, wieltjes zijn besteld en waarschijnlijk binnenkort onderweg. Misschien eens kijken of ik een oude kettingpost kan molesteren tot werktuig voor de modelbaan. En anders gewoon met een tangetje en bankschroefje.
Groet,
michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8899
low-budget modelbouwer
Re: Atlas autorail X5500
«
Reactie #16 Gepost op:
22 October 2014, 13:24:29 »
De wielen zijn binnen, en de assen. En wat een verrassing, de wielen zijn los van de assen. Daar is dus geen gepriegel nodig.
En voor de goede teller, jawel het is 1 setje teveel. Ik vond dat ik wel wat ruimte mocht hebben om het een en andere te kunnen verprutsen
Groet,
michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re: Atlas autorail X5500
«
Reactie #17 Gepost op:
22 October 2014, 14:37:26 »
heel verstandig!
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Simplex
Offline
Berichten: 7276
Re: Atlas autorail X5500
«
Reactie #18 Gepost op:
22 October 2014, 20:54:39 »
Beter mee verlegen, dan om verlegen
Gelogd
Mvh Steef
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8899
low-budget modelbouwer
Re: Atlas autorail X5500
«
Reactie #19 Gepost op:
27 October 2014, 12:09:23 »
“Mann hat gesagt, du kannst mir helfen”
Peter is naar 'Pimp your Vehikel' gegaan. Deze zit in een oude loods, ergens weggestopt op het industrieterrein.
“Ik kan alles, dus het is logisch dat je hier komt”: was het bescheiden antwoord.
“Nu heb ik het volgende, deze heb ik net aangekocht, maar ik vind um nogal saai. Veel budget heb ik niet, maar ik zou um wel spectaculair willen veranderen. Stoerder maken, dat is het eigenlijk. Kan jij dat?”
“Bij dit ontwerp? We kunnen um verlagen, spoilertje hier, accentje daar. Maar het is bij dit model ook mogelijk wat grotere wielen aan te brengen. Wel stoerder, niet sneller. Maar dat zijn deze machines toch ook niet. Eventueel kleuren?”
“Nou, liever heb ik dat je de technische snufjes doet. Kleuren zou ik later zelf nog wel kunnen. Maar van die techniek heb ik geen kaas gegeten. Dus grotere wielen, sportievere uitlaat, dat soort dingen staan me wel aan. Het ding komt eigenlijk alleen nog maar op particulier terrein, dus je kunt je gang gaan.”
Een weekje of wat later:
De telefoon gaat.
“Met Peter”
“...................”
“Het basis idee is af?”
“..................”
“Staat wat hoger op de pootjes? Hoe veel hoger precies?”
“..................”
“Man!!!! Dat lijkt me cool om te zien. Kan die even naar buiten? Dan kom ik eraan!”
“..................”
“Grotere wielen was ik mee accoord gegaan, maar de breedte veranderd? Oh, dat kan misschien een probleem worden. Weet je, ik kom er nu aan, dan kan ik er ook over oordelen”
Nieuwsgierig geworden door het telefoontje vertrekt Peter naar de loods. Daar aangekomen slaat hij stijl achterover van verbazing.
“Ik moet zeggen, wat een hoogte! Het is wel knap dat je dat je dit kunt. Gafe wielen, mooi stoer uiterlijk. Zet de rest er ook maar op, we gaan knallen met dat ding!”
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Huup
Offline
Berichten: 8704
May your coffee kick in before reality does.
Re: Atlas autorail X5500
«
Reactie #20 Gepost op:
27 October 2014, 12:13:42 »
Dubbel
Gelogd
Duin aanZee II
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8899
low-budget modelbouwer
Re: Atlas autorail X5500
«
Reactie #21 Gepost op:
27 October 2014, 12:16:56 »
Met andere woorden, de eerste fase is gelukt. De N-spoor asjes lieten zich vrij gemakkelijk ontdoen van een wieltje en tandwieltje. Even wat prutsen met een twee tangetjes en ze waren vrij. Ook het monteren van de wieltjes en tandwieltjes ging eenvoudig. Binnen een halfuurtje (en ik geloof zelfs nog sneller) was het N-onderstel getransformeerd tot een H0-onderstel.
Het volgende wat ik eerst ga doen is de stroomvoorziening. Want beide draaistellen zou ik willen gebruiken voor de autorail. Misschien kan ik gebruik maken van de huidige aansluiting, alleen moet ik die transformeren tot H0 formaat. Ook moet ik eens gaan nadenken over de bevestiging van de draaistellen aan het onderstel.
Misschien wel slim om het treinstel eens open te maken
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re: Atlas autorail X5500
«
Reactie #22 Gepost op:
27 October 2014, 12:29:02 »
als je het je niet te moeilijk wilt maken zou ik dus gewoon het bestaande N-frame in de bodemplaat inbouwen en achter de motor afzagen. Het uitstekende motorasje kun je afzagen of er een vliegwiel op knallen als je dat nog hebt liggen. Hangt een beetje af van je afweging rijeigenschappen/meer interieur overhouden.
Eventueel stroomafnemertjes lospeuteren van het draaistel, klontje styreen op t draaistel lijmen en stroomafnemers daar weer op, draadjes eraan, en gaan. (die sleperconstructie met contactplaatje op t frame zou ik niet meer gebruiken, geeft weer aanleiding tot slecht contact)
Andere draaistel kun je wel gebruiken maar dan zou ik niet helemaal moeilijk gaan doen om daar ook aandrijving heen te krijgen, dit hobbel krijg je prima weg met aandrijving op 2 assen. Tandwielen eruit dus en gewoon onder de bodemklonteren, ook weer even de stroomafnemers met een klontje styreen ertussen verbreden.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Atlas autorail X5500
«
Reactie #23 Gepost op:
27 October 2014, 12:32:29 »
Gewoon de kap eroverheen? Hoe ziet dat eruit?
Groet,
Gerard van der Sel.
PS. Die nu weet hoe hij terug kan naar H0
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8899
low-budget modelbouwer
Re: Atlas autorail X5500
«
Reactie #24 Gepost op:
27 October 2014, 12:45:18 »
@ Floris: het hergebruik van de stroomafnemers had ik nog niet overwogen. Goeie tip! Verder leek het me ook te moeilijk om alle assen aan te drijven. Ik heb het wel even overwogen, maar afgewezen. Het probleem lijkt tot nu toe te zitten in de bevestiging van het motordraaistel aan het frame van de autorail. En natuurlijk op de juiste hoogte. Maar daarvoor moet eerst de autorail open. En dat heb ik nog niet gedaan.
En voor het andere draaistel moet ik eerst eens kijken hoe deze vast zit aan het N-onderstel. Je hoort en ziet nog van mij!
@ Gerard: Ik heb een Lima kap op het Piccolo onderstel geplaatst. En dat past niet. Voor deze plaatjes heb ik de omloop gebruikt die jij had meegeleverd, de motor verwijderd en heel voorzichtig de Limakap er opgedrukt. Verder dan dit gaat ie niet, althans niet zonder geweld en het risico dat de kap splijt of er niet meer zonder geweld vanaf kan. Dus helaas, tenzij er iemand in omgeving Ede even langs wil komen met zo'n kap, gewoon om even een plaatje te schieten
Citaat van: gvandersel op 27 October 2014, 12:32:29
Die nu weet hoe hij terug kan naar H0
Zo moeilijk is dat niet
Groet,
michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Atlas autorail X5500
«
Reactie #25 Gepost op:
27 October 2014, 12:50:50 »
Michel,
Ik bedoel de kap van de X5500. Hoe een N V100/BR212 eruit ziet weet ik wel. Deze versie die een beetje gepimpt is is schitterend. De foto staat inmiddels op de hardeschijf.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8899
low-budget modelbouwer
Re: Atlas autorail X5500
«
Reactie #26 Gepost op:
27 October 2014, 13:09:49 »
De combinatie X5500 met de V100 draaistellen:
Staat nog te hoog op de poten, dat komt door de aansluiting van de plastic draaistellen van Atlas. Mij trof een eenvoudige, maar slimme verbinding van de piccolo draaistellen.
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re: Atlas autorail X5500
«
Reactie #27 Gepost op:
27 October 2014, 13:38:17 »
oogt los van de hoogte aardig in verhouding zo he!
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8899
low-budget modelbouwer
Re: Atlas autorail X5500
«
Reactie #28 Gepost op:
27 October 2014, 18:15:04 »
idd. er is hoop
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Atlas autorail X5500