Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 17:22:19
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:02:44
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:10
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44

Auteur Topic: Stromberg 380 x 180  (gelezen 1685 keer)

Nebu

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Stromberg 380 x 180
« Gepost op: 11 August 2014, 01:06:41 »
Hallo allemaal,

De laatste tijd is het weer gaan kriebelen om dan toch eens een mooie baan te gaan bouwen.
Ik wou het in ieder geval allemaal op 1 niveau houden geen klimspiralen. Al mijn plannen met klimspiralen werden nogal gecompliceerd.
Ik denk dat dat voornamelijk ook komt omdat ik de baan wil bouwen op mijn zolder en daardoor erg beperkt ben in de hoogte vanwege een schuin dak.
1 compromis wat ik daarvoor al heb moeten maken is dat de baan koffietafel hoogte komt te liggen, omdat ik anders heel veel oppervlakte zou moeten inleveren.
Misschien dat ik hem later nog eens kan verhuizen naar een andere plek.

Dit is wat ik bedacht heb:

Ik kan de baan van voren, links en van achteren goed benaderen, van rechts niet.
Het 'schaduw station', boven in het baanplaan, zal uiteindelijk niet zichtbaar zijn. Ik ben van plan daar een bergachtige omgeving te bouwen.

Ik rij digitaal met een multimaus, gebruik rocoline rails zonder bedding, en ga de wissels aansturen met servo's via de ondervloer, daarom wil ik ook snel de rails vastlijmen.
Ik zou uiteindelijk heel graag e.e.a. automatisch willen laten rijden, maar daar heb ik nog helemaal geen kaas van gegeten.
Ik wil er in ieder geval wel alvast rekening mee houden door alvast op de juiste plaatsen isolatoren te gaan plaatsen, zodat ik later met bezetmelders kan gaan werken.
Ik zou het bijzonder vervelend vinden als ik stukken weer los moet gaan breken om later de isolatoren in te gaan bouwen, maar aangezien ik hiermee geen ervaring heb, ben ik bang dat ik daar wat over het hoofd zie.
In het baanplan heb ik door middel van secties een opzet gemaakt waar ik de isolatoren zou willen gaan plaatsen, maar ik ben zeer benieuwd of ik dat anders zou moeten doen.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties, helemaal of mijn veronderstellingen over geautomatiseerd rijden en het plaatsen van isolatoren een beetje hout snijden.

M.v.g.
Wim

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Stromberg 380 x 180
« Reactie #1 Gepost op: 11 August 2014, 07:51:16 »
Hallo Wim
Ik wil er in ieder geval wel alvast rekening mee houden door alvast op de juiste plaatsen isolatoren te gaan plaatsen, zodat ik later met bezetmelders kan gaan werken.

Verstandig om nu al rekening mee te houden. Het principe ziet er goed uit. Je moet nog wel goed kijken naar de indeling. Als ik aanneem dat de verschillende kleuren "blokken" zijn, dan zie ik wissels binnen de blokken. Wissels altijd buiten de blokken plaatsen.

Binnen de blokken moet je nog rekening houden met 2 of 3 secties. Dat wil zeggen: bij twee secties: een rem-/inmeldsectie en een stopsectie en bij drie secties: een vrije baan, een inmeld-/remsectie en een stopsectie. De lengte van de secties voor de stopsectie zou ik minimaal 1 rechte raillengte (230mm) aan houden. Waar je perronsporen gaat maken zou ik meer dan 3 secties maken minimaal 6 of zo. Dat kan nog wel eens handig zijn :) Je kan dan namelijk altijd nog het lange perronspoor opdelen in meerdere blokken. Dan kan je twee treinen achter elkaar langs het spoor zetten.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!