Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 23:41:23
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 23:05:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:53:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
Vandaag om 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
Vandaag om 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
  

Auteur Topic: Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?  (gelezen 2972 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4026
Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
« Gepost op: 03 June 2014, 21:36:02 »
Hallo,
 Weet iemand hier waarvoor de kabel of kabelllus dient ,die voor een sein, in de hartlijn van het spoor ligt en ongeveer 20 m lang is ?
 Ze liggen niet alleen in perronsporen ,maar ook in perronloze sporen, b.v. in Leiden spoor 6 rijrichting noord.In Leiden is men ze nog aan het aansluiten/installeren,
ook in Leeuwarden zag ik er een in een zijspoor.
 Op de vrije baan liggen ze ,zover ik kon zien ,niet.
 Heeft dus niets met ATB -VV of ERTMS te maken.
 Vr Gr ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

guest7823

  • Gast
Re: Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
« Reactie #1 Gepost op: 03 June 2014, 21:37:57 »
Plaatje?

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re: Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
« Reactie #2 Gepost op: 03 June 2014, 21:53:44 »
Dat is de lus van de ATB Vv.
vr gr. Mark7758

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
« Reactie #3 Gepost op: 03 June 2014, 22:00:53 »
Inderdaad, en om wat meer toe te lichten;

De kabels liggen als lus om te zorgen dat het buiten de 3 vaste bakens van de Vv ook dataoverdracht mogelijk is om het signaal door te geven dat het sein veilig is.

Als de lus er niet is, dan kan de treininstallatie niet op de hoogte zijn dat het sein uit de stand stop is gekomen totdat je een baken voorbij gereden bent. Al die tijd daarvoor gaat de Vv installatie er nog vanuit dat het sein stop toont en laat geen snelheid hoger dan 10 km/u toe.
Door de lus krijgt de Vv installatie die seinverandering wél door, valt de remcurve van de Vv weg en kun je gewoon met normale vertrekken.

Omdat treinen op de hoofdbaan vaak minder tot stilstand komen is er daar niet altijd voor een lus gekozen in tegenstelling tot op stations waar er veel meer gestopt wordt.

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
« Reactie #4 Gepost op: 03 June 2014, 22:15:03 »
Bijna correct Thom. Een remopdracht van ATB-Vv kan op twee manieren worden weggenomen: wanneer informatie van een ATB Vv-baken of een ATB Vv-lus wordt ontvangen waaruit blijkt dat het sein uit de stand stop gekomen is of wanneer ATB-EG-code voor een snelheid hoger dan 40 km/h wordt ontvangen. Dit is de reden dat dwergseinen meestal voorafgegaan worden door lussen (de maximale snelheid voor het sein is immers 40 km/h en dus is een lus nodig om aan te geven dat het sein veilig is gekomen) en hoge seinen meestal niet. Als een hoog sein uit de stand stop kan staan zonder ATB-code voor het sein (bijvoorbeeld bij een seinbeeldopvolging Geel-Geel) wordt in de regel een lus gelegd.
Lussen hebben normaal gesproken de maximaal toegestane lengte van 55 meter. Korter komt ook voor.

Overigens Peter: als het goed is liggen de door jou genoemde lussen tussen ATB-Vv-bakens ("gele planken"). Als dat niet het geval is, gaat het niet om ATB-Vv.

Groeten,
Peter

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4026
Re: Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
« Reactie #5 Gepost op: 04 June 2014, 10:56:41 »
Hallo,
 Bedankt voor je informatie.
Ik wist niet dat ATB VV,  net als de ERTMS  , ook Infill loops gebruikte, vandaar mijn vraag.
 De lussen die ik in Leiden zag, liggen inderdaad in sporen met de "planken". b.v. spoor 5A?B meteen vana het perron boven de stationstunnel te zien.
 Die lus die ik in Leeuwarden zag spoor 6 of 7  had geen "planken ", maar dat is een spoortje dat mss door Arriva wordt gebruikt ,en niet voor ATB -VV.

Peter
« Laatst bewerkt op: 04 June 2014, 14:21:49 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
« Reactie #6 Gepost op: 04 June 2014, 22:01:26 »
Er is nog een klein verschil tussen de lus van ATBvv en ATB-NG. Bij ATBvv is de zichtbare draad precies in het midden van het spoor de retourleiding. Het gedeelte van de draad waar het signaal uit wordt opgepikt wordt, loopt langs de rechter spoorstaaf. Bij ATB-NG is de draad die in het spoor loop (iets uit het midden naar links in rijrichting gezien) hetgeen waar het signaal uit komt voor seinbeeldverbetering en loopt deze draad nergens langs een spoorstaaf. Een ATB-NG signaal moet namelijk door de NG-antenne onder de trein worden opgepikt en het ATBvv-signaal door de rechter ATB-spoel. Zo blijven deze signalen fysiek ook nog eens gescheiden van elkaar.
Groetjes,
Emiel

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4026
Re: Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
« Reactie #7 Gepost op: 04 June 2014, 22:38:24 »
Hallo Emiel,
 Toevallig stond ik in Leiden aan spoor 5 op het perron, de lus geldt daar voor treinen die naar rechts rijden ,dus de  kabel  langs  de voet van  de rechter spoorstaaf kon ik niet zien.
  Wel zag ik de beide einden van de lus in het midden van de luskabel onder de railstaven door naar een aansluiting lopen (Dat was dan een railpotje ) .
 Dat de signalen voor de rechter oppikspoel van de trein bestemd zijn wist ik wel, maar kon niet zien hoe dat dan liep.
 Maar nu is -alles - duidelijk . :D
 Vr gr,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen