Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yamorc:loconet goes loco door Karst Drenth
Vandaag om 16:53:10
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 16:47:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 16:43:29
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:41:52
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Wat was jullie allereerste loc? door MOVisser
Vandaag om 14:14:26
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
  

Auteur Topic: Loading gauge verschil NEM en NMRA?  (gelezen 586 keer)

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Loading gauge verschil NEM en NMRA?
« Gepost op: 16 May 2014, 14:35:41 »
In mijn favoriete modeltrein winkel staat naast het gebruikelijke Europese materieel ook een kleine selectie Amerikaans spul. Nu lijken die Amerikaanse locomotieven een stuk groter dan de Europese (iets hoger en langer).
Passen deze locs nog steeds door Europese (NEM) tunnels, of gaat dat problemen geven.

En hoe zit dat bij bijvoorbeeld Russisch materieel van de kleine fabrikanten, zijn die op 1:87 met smallere spoorbreedte, of zijn die omgerekend naar de HO spoorbreedte (dus kleinere schaal)

Kan ik aannemen dat voor het materieel op de volgende pagina speciaal gebouwde tunnels nodig zijn?
http://www.marklin-users.net/forum/yaf_postst25305_Soviet-railroads.aspx#post378241

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Loading gauge verschil NEM en NMRA?
« Reactie #1 Gepost op: 16 May 2014, 14:40:44 »
Uit ervaring kan ik je melden dat een Bigboy van Athearn niet door ons Fallerportaaltje gaat. Zolang het op een recht stuk spoor is valt het nog wel mee, maar zodra je een tunnel ingang/uitgang ineen bocht hebt mislukt het.
Ik heb geen Russische ervaring.

Mooi topic trouwens, De dichtstbijzijnde Russische lok staat in Binz ( Rugen)
http://tiny.cc/1pdyfx

Bezoekje zeker de moeite waard ook al omdat het grootste gebouw Prora daar staat.

« Laatst bewerkt op: 16 May 2014, 14:46:40 door Han Zijlstra »
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Loading gauge verschil NEM en NMRA?
« Reactie #2 Gepost op: 16 May 2014, 14:55:11 »
Het verschil tussen normaalspoor en het Russische breedspoor is in het echt 89 mm, in H0 is dat 1,023 mm. Waarschijnlijk wordt dat in model gewoon verwaarloosd.
Daarnaast is het Russische omgrenzingsprofiel wel een flink stuk ruimer dan het Europese omgrenzingsprofiel.

Ook leuk zijn de spoorwegen op Sachalin, destijds aangelegd door de Japanners in Kaapspoor, maar thans door de Russen geëxploiteerd met Russische breedspoorrijtuigen op kaapspoordraaistellen.  :D (y)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Loading gauge verschil NEM en NMRA?
« Reactie #3 Gepost op: 16 May 2014, 15:33:53 »
Dat die 'Ketelwagen op wannentender' oliestoker niet door een standaard HO tunneltje gaat passen lijkt me wel logisch. Ze mogen tot maximaal 5,30 meter gaan voor Russisch profiel

Ook leuk om te vergelijken met Europese maten: specificaties van een Stadler KISS voor Russisch profiel  http://www.stadlerrail.com/media/uploads/KISSAE0513_E.pdf