Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 22:08:01
Programmeren cv door maartenvdb
Vandaag om 22:06:35
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 22:05:18
booster vraag door maartenvdb
Vandaag om 21:54:08
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
Vandaag om 21:41:52
Tams app door reinderlf
Vandaag om 21:41:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:40:15
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 21:36:06
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
Vandaag om 21:35:29
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:15:29
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 20:36:15
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 20:35:21
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
Vandaag om 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
Vandaag om 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
Vandaag om 18:37:10
Modelbaan Beltheim. door mass am see
Vandaag om 18:10:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:52:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 17:16:33
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:00:42
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 16:10:59
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
  

Auteur Topic: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding  (gelezen 3204 keer)

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #15 Gepost op: 10 February 2014, 01:39:22 »
Dan zou je voor het station (meest eenvoudige oplossing) met handmatig inschakelbare secties kunnen werken. Stel je een treinpad in voor een drierailloc, dan schakel je de spanning uit. Wel moet de spoorstaaf met de massa altijd zijn ingeschakeld en moet de massa van de tweerail ook zijn verbonden met de centrale van drierail.

Groeten Simon

Verstuurd vanaf mijn LG-P710 met Tapatalk

Heußenstein : HO, DB 1957

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #16 Gepost op: 03 March 2014, 18:06:58 »
Ik neem aan dat de vragensteller voldoende antwoorden heeft gehad.
Want dit draadje ligt al weer een tijdje stil.

Twee niet genoemde alternatieven (waarbij je de loks in plaats van de rails moet aanpassen):
-Je kunt alle loks op gelijkstroom laat rijden ongeacht 2- of 3-rail afname.
-Je kunt alle loks op gelijkstroom laat rijden  en de bovenleiding resp puntjesleiding als plus, en beide spoorstaven als massa.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Henkietrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
    • website Henkietrein
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #17 Gepost op: 09 March 2014, 16:04:23 »
Volgens mij wil men het materiaal (2 en 3-rail) door elkaar laten rijden. Dus ergens op de baan een loc met 2-rail en ergens anders een 3-rail. Volgens mij is er dan het probleem dat in een 3-rail loc beide wielen op een as doorverbonden zijn. Je sluit dus de 2-rails kort.
Dus gelijktijdig mogen er geen 2-rail en 3-rail locs op de baan staan.

groetjes
Henk

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 490
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #18 Gepost op: 09 March 2014, 16:49:50 »
Er zijn printjes te bouwen via een schema, dat Aswin Krol heeft gemaakt, die automatisch per blok omschakelen van 2-rail naar 3-rail. Je moet er alleen voor zorgen, dat er geen twee verschillende typen tegelijkertijd in 1 blok zijn.

Groetjes,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #19 Gepost op: 01 April 2014, 16:39:34 »
http://www.aswinkrol.nl/elektronica/digitaal/rail_ombouw.php
werkt voor digitale aansturing, per blok.

Analoog zul je ook met andere detectiemiddelen moeten werken om blokgestuurd treinen toe te staan. Of, als je toch met stroomdetectie wil werken, zul je moeten zorgen dat treinen stil kunnen staan, terwijl er wel een stroompje loopt (dus diode en/of weerstandje in iedere loc).
Zelf heb ik gekozen voor reedcontacten, in plaats van stroomdetectie.

Hoe dan ook, de enige manier om beide soorten voertuigen over dezelfde rails te sturen, is blokbeveiliging, waarbij het volgende blok door de trein in het huidige blok wordt geschakeld op 2-rail of 3-rail (wissels en kruisingen liggen dan dus altijd in een blok).  De blok-logica wordt iets complexer, dat wel.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail