Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bollenwagen, diverse vragen door gtw6016
Vandaag om 05:20:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door roadster36
Vandaag om 01:53:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
  

Auteur Topic: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding  (gelezen 3276 keer)

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #15 Gepost op: 10 February 2014, 01:39:22 »
Dan zou je voor het station (meest eenvoudige oplossing) met handmatig inschakelbare secties kunnen werken. Stel je een treinpad in voor een drierailloc, dan schakel je de spanning uit. Wel moet de spoorstaaf met de massa altijd zijn ingeschakeld en moet de massa van de tweerail ook zijn verbonden met de centrale van drierail.

Groeten Simon

Verstuurd vanaf mijn LG-P710 met Tapatalk

Heußenstein : HO, DB 1957

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1008
  • Metrop-Märklin
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #16 Gepost op: 03 March 2014, 18:06:58 »
Ik neem aan dat de vragensteller voldoende antwoorden heeft gehad.
Want dit draadje ligt al weer een tijdje stil.

Twee niet genoemde alternatieven (waarbij je de loks in plaats van de rails moet aanpassen):
-Je kunt alle loks op gelijkstroom laat rijden ongeacht 2- of 3-rail afname.
-Je kunt alle loks op gelijkstroom laat rijden  en de bovenleiding resp puntjesleiding als plus, en beide spoorstaven als massa.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Henkietrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
    • website Henkietrein
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #17 Gepost op: 09 March 2014, 16:04:23 »
Volgens mij wil men het materiaal (2 en 3-rail) door elkaar laten rijden. Dus ergens op de baan een loc met 2-rail en ergens anders een 3-rail. Volgens mij is er dan het probleem dat in een 3-rail loc beide wielen op een as doorverbonden zijn. Je sluit dus de 2-rails kort.
Dus gelijktijdig mogen er geen 2-rail en 3-rail locs op de baan staan.

groetjes
Henk

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #18 Gepost op: 09 March 2014, 16:49:50 »
Er zijn printjes te bouwen via een schema, dat Aswin Krol heeft gemaakt, die automatisch per blok omschakelen van 2-rail naar 3-rail. Je moet er alleen voor zorgen, dat er geen twee verschillende typen tegelijkertijd in 1 blok zijn.

Groetjes,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1008
  • Metrop-Märklin
Re: 2-rail en 3-rail op een baan en 3-rail via Bovenleiding
« Reactie #19 Gepost op: 01 April 2014, 16:39:34 »
http://www.aswinkrol.nl/elektronica/digitaal/rail_ombouw.php
werkt voor digitale aansturing, per blok.

Analoog zul je ook met andere detectiemiddelen moeten werken om blokgestuurd treinen toe te staan. Of, als je toch met stroomdetectie wil werken, zul je moeten zorgen dat treinen stil kunnen staan, terwijl er wel een stroompje loopt (dus diode en/of weerstandje in iedere loc).
Zelf heb ik gekozen voor reedcontacten, in plaats van stroomdetectie.

Hoe dan ook, de enige manier om beide soorten voertuigen over dezelfde rails te sturen, is blokbeveiliging, waarbij het volgende blok door de trein in het huidige blok wordt geschakeld op 2-rail of 3-rail (wissels en kruisingen liggen dan dus altijd in een blok).  De blok-logica wordt iets complexer, dat wel.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail