Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door FritsT
Vandaag om 10:35:48
Pendel module door Frank 123
Vandaag om 10:29:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:26:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 10:25:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 10:22:57
NS 3502 van zwart naar groen door klusser
Vandaag om 09:59:30
Wat doen jullie als het koud wordt? door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:47
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:28:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 09:10:11
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:41:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 September 2025, 22:31:00
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
20 September 2025, 22:28:41
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
20 September 2025, 22:24:17
Da's Daz 2 door NS264
20 September 2025, 22:06:28
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
20 September 2025, 21:37:11
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
20 September 2025, 20:56:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
20 September 2025, 20:47:16
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door defender
20 September 2025, 20:28:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frans van Meerwijk
20 September 2025, 19:58:09
Piko 2025 door Jan-Peter
20 September 2025, 19:17:06
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
20 September 2025, 17:44:28
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door piksov
20 September 2025, 17:20:20
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
20 September 2025, 16:22:59
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Ben
20 September 2025, 14:36:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
20 September 2025, 14:30:09
Veevervoer ss/ ns door klusser
20 September 2025, 14:02:22
Een nieuw begin door dreezy
20 September 2025, 13:27:39
Aachenau West door Ronald Halma
20 September 2025, 11:43:09
Welke wielreiniger door Ronald Halma
20 September 2025, 11:33:18
Welke decoder is dit? door Remunj
20 September 2025, 10:21:22
  

Auteur Topic: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'  (gelezen 20436 keer)

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 517
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #60 Gepost op: 23 December 2014, 15:15:55 »
Bij 2 x 15 steken je bielzen 1 mm over maar je gaat ook nog ballasten.
Als je dit toch te smal vindt dan zou ik gaan voor 2 x 18 x 3.
Het hangt ook van de situatie af, als je ook nog een inspectiepad wil hebben dan kun je nog breder gaan.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 551
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #61 Gepost op: 24 December 2014, 09:02:21 »
Hans je kan ook 15x3 en 18x3 doen dan steekt het amper uit.

Henk.
Mvg Henk.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #62 Gepost op: 24 December 2014, 12:00:28 »
Hans, leg eens uit wat je met je vraag bedoelt, m.a.w. wat maakt de beslissing zo moeilijk?

Leen.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6551
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #63 Gepost op: 24 December 2014, 13:09:51 »
@Leen,

Wij gaan als onderbouw gebruik maken van hardschuimplaten. De voordelen daarvan zijn op dit forum meer dan eens besproken.
Toch hebben deze platen een nadeel, ze kunnen gaan werken als klankkast.
Dat is op te lossen door tussen de bleizen en de onderbouw een isolatielaag aan te brengen van schuim of rubber.
Karst Drenth heeft een rubberband gevonden. In de Ency staat echter een artikel over bedding & ballast, waarbij gebruik gemaakt wordt van stroken blauwe ondervloer van de Gamma. Inmiddels hebben we de schuim of rubberbandopties bekeken op prijs- en kwaliteit.
Een dergelijke rubberband is via de webshops in China in ieder geval goedkoper te krijgen.

De discussie was nog wel even hoe breed moeten we de stroken maken? Huib Maaskant zegt in zijn artikel voor H0: 2x2cmx3mm.
Nu zijn de Britse OO bielzen met 32mm iets langer dan de H0 varianten. Dus was eigenlijk mijn vraag, van welke maat kan ik het beste uitgaan.
Inmiddels is mijn vraag naar de bandbreedte achterhaald. Rolph heeft gisteren een alternatief gekocht bij Hornbach: Selitac 3mm schuimplaten.
Deze worden in opgevouwen brede stroken geleverd.



Ik denk dat ik voor de breedte van de stroken gewoon gebruik maak van de eerder door jou aangeleverde profieltekening:



Hier zijn de bielzen zelfs nog 1mm breder. Maar als ik de tekening goed interpreteer, is 2x2cmx3mm voldoende.

Grzz, Hans
« Laatst bewerkt op: 24 December 2014, 13:19:37 door Hans van de Burgt »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #64 Gepost op: 24 December 2014, 13:32:18 »
3mm dik is toch een mooie dikte voor een ballastbed in de stoomtijd?
Ik leg mijn rails op een stuk grijs laminaatschuimrubber van 3mm dik van B&Q (soort Hornbach) en iets breder dan de lengte van mijn bielzen. Dat schuimrubber lijkt een beetje op neopreen, maar is iets zachter. Ik probeer een beetje schuine kanten te krijgen bij het afsnijden ervan en dan heb ik gelijk een ballastbed. En als ik geen ballastbed hoef te hebben, zoals op de goods yard of de fiddle yard, dan leg ik het gewoon over de hele breedte van de yard en plak daarna de rails erop.

Tegenwoordig zijn de ballastbedden veel hoger dan vroeger, dus >4 mm is sowieso veel te hoog.
Dus zoals ik het nu begrijp zou ik zeggen: maak het ballastbed 36mm breed, 2 x 18mm dus.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 December 2014, 13:34:32 door St00mboy »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7166
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #65 Gepost op: 26 December 2014, 12:00:59 »
ik gebruikte stroken 1mm karton. Werkt voor mij ook prima en scheelde weer een paar stuivers.  ;)

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6551
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #66 Gepost op: 29 December 2014, 16:37:35 »
Omdat we besloten hebben dat Beltring & Branbridges Halt wordt uitgevoerd met tracks in Bullhead code 75 van C&L, leek het ons toch verstandig om niet de halte, maar een ander deel van de modelspoorbaan uit te werken als BNLS-module.
Even ten noorden van BB&H ligt de Stoneham Lock Railway Bridge. Deze ligt in een water- en bosrijke omgeving.
In model komt de brug voor de kamerdeur te liggen. Dat deel beslaat 95cm in totaal.

We zijn van plan het zo maken, dat het ingepast kan worden in een standaard BNLS-module van 1,2m en de standaard diepte.
Ook zullen we hier gebruik maken van code 100 tracks.

Van de brug in kwestie zijn slechts enkele foto's te vinden op het internet. Het vaststellen van de maatvoering is dus een beetje een gok.
Het bovenaanzicht via Google maps, gaf een bekende maat. De afstand van track-op-track is in schaal OO 5cm.
Een tweede standaardmaat is de hoogte bovenzijde rails tot onderzijde dwarsverbindingen. Die moet 6cm zijn.
Vandaar uit heb ik de andere maten min of meer vastgesteld.





Met Autocad heb ik de maten omgezet om een gevoel te krijgen van de verhoudingen.
Breedte brug: 133,5mm
Lengte brug: 412,5mm
Hoogte brug (Tussen bovenzijde rail en onderzijde dwarsverbinding): 60mm
Hoogte boven 'water' 44mm



Over de kleur ben ik nog niet uit. De foto's suggereren een vaalblauwe kleur. Op een foto is de brug echter wit.
Wellicht dat die witte kleur mooier is, die steekt mooi af bij de beoogde lommerrijke omgeving.

Grzz, Hans


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #67 Gepost op: 29 December 2014, 16:41:34 »
In welke periode wil je de brug weergeven?
Denk je dat hij altijd wit geweest is?

Leen.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6551
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #68 Gepost op: 29 December 2014, 16:44:08 »
@Leen,

'Onze' periode is 1945-1960. Dus pré-derde rail.
Geen idee welke kleur de brug had, of heeft gehad.
Jij wel?

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #69 Gepost op: 29 December 2014, 18:56:14 »
Ik denk grijs.

Leen.

Tjalling

  • Online Online
  • Berichten: 3484
    • modulebaan.nl
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #70 Gepost op: 29 December 2014, 19:28:50 »
Is dat de kleur die te zien is op bekende foto's van die brug uit die tijd  ;D  ???  ;D

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl