Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 06:16:38
EL11 NSB sound file door GerardH
Vandaag om 02:53:29
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:11:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door bask185
Vandaag om 00:39:31
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 00:03:02
booster vraag door AP3737
09 August 2025, 23:59:48
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
09 August 2025, 23:49:50
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 August 2025, 23:29:13
Edelweisz in model door odaoda
09 August 2025, 23:07:44
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
09 August 2025, 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
Raadplaatje door GerardvV
09 August 2025, 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
09 August 2025, 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
09 August 2025, 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
09 August 2025, 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
09 August 2025, 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
09 August 2025, 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 August 2025, 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
09 August 2025, 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 August 2025, 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
09 August 2025, 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
09 August 2025, 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
09 August 2025, 14:19:41

Auteur Topic: Bloksturing (analoog) of digitaal?  (gelezen 3961 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Bloksturing (analoog) of digitaal?
« Reactie #15 Gepost op: 18 January 2014, 23:23:30 »
Tot mijn verhaal over de sleper bedoel ik gelijkspanning. Dat valt tevens op te maken uit: 'Die kortsluiting ontstaat doordat het ene deel van de loc op 10 V is aangesloten en het andere deel op 6 V.' Daarmee bedoel ik de wielen.
Nou, dat maakte ik er niet uit op. Maar dan klopt je verhaal niet. Bij gelijkspanning kan je geen kortsluiting krijgen door spanningsverschil. Je krijgt wel kortsluiting door tegengestelde polariteit, maar dat had Sander ook al verteld.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #16 Gepost op: 18 January 2014, 23:40:19 »
Op dit moment is op N-spoor gebied Dinamo erg in trek, zeker na de lancering van het Plug and Play systeem waarmee je voor net aan 300,- al redelijk kan beginnen. Voordelen van Dinamo zijn in mijn ogen:

- Gemixt digitaal rijden met zowel analoge locs als digitale locs. De analoge locs zijn bijna niet meer te onderscheiden van DCC (Nieuwere locomotieven)
- aansturen via pc
- GEEN last van kortsluitingen en gefrituurde decoders
- GEEN Keerlusproblematiek, keerlussen hoef je absoluut niks aan te doen

Zeker in N is de vraag vaak groot of je er wel een decoder in moet willen bouwen. De meeste locs zijn uitstekend te digitaliseren waarbij locs van de afgelopen vijf jaar uitstekende rijkwaliteiten hebben. Maar niet alle locs worden beter met een decoder.

En natuurlijk fijn dat je eerst kan rijden en later pas hoeft in te bouwen.

Maar wil je absoluut niet computer gestuurd rijden, ga dan voor een Profi-boss of een Multimaus.

Zover mijn opinie :) succes met je keuze (y)

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 19 January 2014, 10:24:49 »
Aan het eind van die opmerking staat: waardebehoud.
Waardebehoud door analoge loks te voorzien van een decoder die naast  DCC ook Selectrix kan? Kun je dat uitleggen?

henk

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 19 January 2014, 11:16:55 »
Zal wel zijn omdat de zuivere Selectrix rijders dan ook nog geïnteresseerd kunnen zijn, maar ik vraag me af of dat nog veel doet voor de prijs. Ik vraag me ook af of je je daar nu druk over moet maken.

Als je nu begint, volgens mij altijd digitaal gaan. Echte onafhankelijke treinbesturing maakt veel dingen gemakkelijker en biedt meer mogelijkheden, zowel bij met de hand rijden als bij automatisering.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • N-spoorder van Nederlands materieel
« Reactie #19 Gepost op: 27 January 2014, 01:00:15 »
Hallo, bedankt voor de reacties.

Op de hoofdvraag heb ik mijzelf inmiddels van een antwoord kunnen verschaffen en dat is dat ik gekozen heb om toch over
te gaan op een digitaal systeem. Ook hierover heb ik al het een en ander gevraagd en onderzocht (bij de winkelier, internet) en ik ga binnenkort nog bij iemand in de buurt kijken die veel over elektronica en digitaal modelspoor weet. Zoals ik al heb gezien is er een redelijk aanbod aan centrales waarbij ik eigenlijk tussen twee twijfel. Dat zijn de multimaus (Roco of Fleishmann) en de mobile station van Trix. Ik heb zelf twee locs van Minitrix en een mat54 van Piko. De dekoders die ik ga inbouwen zullen zeer waarschijnlijk DCC zijn. Verder informatie over mijn baan is dat ik voorlopig geen wissels wil digitaliseren (maar wellicht wel over zoveel jaar als deze baan af is en ik over wil gaan naar een grote baan). Dan is mijn vraag wat jullie ervaringen zijn met één van deze centrales en wat de voor en nadelen zijn. Ik heb in de encyclopedie ook al informatie gevonden maar snap niet altijd wat ze bedoelen met maximaal aantal adressen op te slaan en te bedienen. Het aantal te bedienen adressen staat vaak heel hoog terwijl het aantal dat kan worden opgeslagen veel lager is. (Kortom wat heb je aan de bedienbaarheid van zoveel adressen als je maar een beperkt aantal kan opslaan?).

PS: Mochten jullie enthousiast zijn over een andere centrale dan die bovengenoemde dan mogen jullie daar natuurlijk ook informatie over verschaffen  ;D.

M.v.g. Stefan

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 27 January 2014, 12:15:04 »
Aantal aan te sturen adressen is het bereik van adressen en/of het aantal dat je tegelijk kunt aansturen (laten rijden/functies). Het aantal op te slaan adressen is hoeveel je in de centrale kunt opslaan met een naampje. Bijvoorbeeld je Sik met adres 281 opslaan onder "Sik".

Nadeel van de MultiMaus is dat je wissels alleen als adres kunt sturen, iets wat ik niet echt handig vind. Maarja, zolang je niet met de computer stuurt vind ik digitale wissels niet zo'n grote meerwaarde hebben. Voordeel is dat de MultiMaus goedkoop is. (Seinen kan een ander verhaal zijn, de vele mogelijkheden wat betreft seinbeelden en overgangen op moderne decoders kan een reden zijn om ze toch digitaal aan te sturen.)

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • N-spoorder van Nederlands materieel
« Reactie #21 Gepost op: 27 January 2014, 12:55:00 »
Beste Timo,

Bedankt. Ik wil mijn baan niet enkel automatisch via de computer aansturen. Wel heb ik gezien dat je geloof ik een combi van directe digitale aansturing via de centrale of computergestuurd kan doen wanneer je de multimausPro koopt. Wat anderzijds geen meerwaarde waarschijnlijk heeft als ik wissels nog analoog houd. Weet ook niet of er redelijk goedkope decoders voor minitrix wissels beschikbaar zijn, en/of kun je deze aansluiten op een soort van box? Om even terug te komen op jouw verhaal: kan de multimaus wel seinen besturen?

M.v.g. Stefan

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 27 January 2014, 13:58:11 »
Yep, seinen en wissels zijn voor een centrale eignelijk hetzelfde. Ze gebruiken dezelfde adressen. Vandaar dat het eigenlijk ook accessoire adres. Ook het aansturen van licht is bijvoorbeeld mogelijk.

Decoders zijn er legio, zolang ze maar hetzelfde sproken als de centrale. Dus bij de MultiMaus DCC.

Ook voor de MultiMaus is een module beschikbaar om deze aan de computer te handen. Maar mijn inziens heeft de computer weinig meerwaarde als je simpel handmatig wilt rijden. Net als het digitaal schakelen van wissels. Het scheelt wel draden maar decoders kosten geld en een bord met schakelaartjes is goedkoper en in mijn ogen net zo duidelijk (of duidelijker) dan het op een scherm hebben. Maar dat is natuurlijk mijn mening.

Wil je echter dat de computer automatisch gaat rijden of de beveiliging op zich gaat namen (seinen en eventueel ingrijpen bij mogelijk botsen) ontkom je er niet aan de wissels digitaal te maken zodat de computer ze om kan zetten en de stand weet. Het is maar net wat je wilt.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox