Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 00:03:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:15
booster vraag door AP3737
09 August 2025, 23:59:48
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
09 August 2025, 23:49:50
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 August 2025, 23:29:13
Edelweisz in model door odaoda
09 August 2025, 23:07:44
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door 1200blauw
09 August 2025, 22:50:45
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
09 August 2025, 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
Raadplaatje door GerardvV
09 August 2025, 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
09 August 2025, 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
09 August 2025, 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
09 August 2025, 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
09 August 2025, 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
09 August 2025, 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 August 2025, 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
09 August 2025, 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 August 2025, 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
09 August 2025, 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
09 August 2025, 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
09 August 2025, 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
09 August 2025, 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
09 August 2025, 13:58:47

Auteur Topic: Tips gevraagd, aanleg stopcontacten in hobbyruimte.  (gelezen 6554 keer)

henk

• Offline Offline
Re: Tips gevraagd, aanleg stopcontacten in hobbyruimte.
« Reactie #30 Gepost op: 17 January 2014, 18:05:28 »
Het is simpel Menno. Ik maak op zolder nooit iets mee dat in de rest van het huis ook niet kan gebeuren Er reageert hoogst zelden een automaat en het hele huis gaat al helemaal niet in het donker. Als het anders is, dan deugt de huisinstallatie niet en moet je geen lapmiddelen laten aanleggen.

Het ontgaat mij echt waarom de electrische installatie op een hobbyzolder anders zou moeten zijn dan in de rest van het huis. Tenzij je er geld voor over hebt om één keer in de vijf jaar niet van zolder naar beneden te hoeven lopen om een schakelaar terug te zetten/zekering te vervangen.
« Laatst bewerkt op: 17 January 2014, 19:35:34 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #31 Gepost op: 17 January 2014, 19:22:38 »
Helemaal met Henk eens... brak gereedschap moet je niet kopen, simple as that.

Heb in heel wat jaren prutsen hier nog nooit een zekering / automaat er uit laten springen (aardlek is er helaas niet)... als je zo'n voorziening regelmatig 'nodig hebt' misschien eerder eens bij jezelf te rade gaan of het wel verstandig is waar je mee bezig bent  ::)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #32 Gepost op: 17 January 2014, 19:57:36 »
Het is simpel Menno. Ik maak op zolder nooit iets mee dat in de rest van het huis ook niet kan gebeuren. Er reageert hoogst zelden een automaat en het hele huis gaat al helemaal niet in het donker. Als het anders is, dan deugt de huisinstallatie niet en moet je geen lapmiddelen laten aanleggen.
Dit huis waar ik al 25 jaar woon dateert uit 1980, toen 1 aardlekschakelaar voldoende was. Een aardlek ergens in het huis (slechts enkele groepen zijn er niet door beveiligd) zet hier dus het totale huis in het donker. Dan kan jij zeggen dat de installatie niet deugd, maar die is toendertijd gewoon volgens de normen aangelegd. Tegenwoordig moeten het er 2 zijn, maar veel nieuwe kasten krijgen toch al aardlek-automaten, zekering-automaat en aardlekbeveiliging in 1.
Het ontgaat mij echt waarom de electrische installatie op een hobbyzolder anders zou moeten zijn dan in de rest van het huis. Tenzij je er geld voor over hebt om één keer in de vijf jaar niet van zolder naar beneden te hoeven lopen om een schakelaar terug te zetten/zekering te vervangen.
Ik kan me zo indenken dat een groot deel van de gebruikers hier al een aantal jaren op de teller heeft staan. Dan kan 1 of 2 trappen af en op moeten al een flinke domper op de feestvreugde zijn. Dan kan ik me goed voorstellen dat je dat liever binnen handbereik hebt.

Het is daarnaast ook helemaal niet zo'n forse investering als de meeste mensen denken.

Persoonlijk zie ik ook niets in zo'n centrale schakelaar: wandcontactdozen die onder spanning blijven zijn niet gevaarlijk (tenzij degene die het aangelegd heeft niet weet wat 'ie deed) en de meeste gewone inbouwschakelaars vinden het niet leuk om een aantal TL balken, andere voedingen en dergelijke in 1 keer in te schakelen.

@ JAB van Ree: dat jij nog nooit exploderende accu-laders van handgereedschap meegemaakt hebt is jou zaak, maar het was een gerenommeerd merk (Makita) waarbij de boel letterlijk in vlammen op ging.
Als jij dat brak gereedschap noemt weet ik het ook niet meer.

Om een iets andere reden trek ik de lader van de tablet van m'n moeder constant uit het stopcontact als die onbeheerd ligt te laden: ik vertrouw de adapter voor geen cent en heb gezien wat er mee kan gebeuren.

Ik heb hier een 6 Ampère automaatje wat ik regelmatig gebruik: als electronicahobbyist doe je gewoon wel eens wat fout, en ja, zelfs ik als gediplomeerd elektromonteur zie wel eens iets over het hoofd wat een knal oplevert... Dan is het fijn dat je niet de rest van de groep tot last bent maar alleen jou stopcontact uitschakelt.

Ik stop er nu mee, want de meningen zijn overduidelijk erg verdeeld.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #33 Gepost op: 17 January 2014, 19:59:56 »
Zeg Klaas, hoe zinnig is het eigenlijk om groepen zekeringen te gaan plaatsen achter de groepenkast?
Volgens mij is dat niet erg zinnig. Je zegt het eigenlijk zelf al in een eerdere reactie:

Mij ontgaat eigenlijk wat er zo bijzonder is aan een hobbyzolder dat er compleet aparte zekeringskasten moeten komen.

Op elke andere locatie in huis waar je aan het klussen bent heb je een net zo grote kans dat je de boel in het donker zet. En als zoiets vaak gebeurt, dan moet je toch eens aan jezelf vragen wat er mis is met je gedrag. Als die 230V installatie eenmaal is aangelegd, dan hoef je daar niet meer aan te zitten, en is de kans op zekeringuitval minimaal.

Wil je toch een apart groepenkastje op zolder, dan moet je daar selectief gaan zekeren, zoals al eerder door iemand is gezegd. Praktisch betekent dat dat je niet hoger mag gaan dan 6A per subgroep.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #34 Gepost op: 17 January 2014, 22:06:33 »
Maak de keuze van wcd's (wandcontactdoos) zelf maar niet achteraan tegen de muur, zelf plaats ik m'n wcd's aan de onderzijde van de modelbaan aan de zijde waar ik het makkelijkste een steker in kan steken. Wat je doet, is je eigen beslissing. Wij kunnen alleen maar adviseren. In plaats van zekeringen kan je ook kiezen voor zekeringautomaten, ook wel stots genoemd.
Suc6 gewenst (van een elektro technicus).
« Laatst bewerkt op: 17 January 2014, 22:09:41 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

opa-bullcat

• De maat doet er wel degelijk toe.
  • Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 17 January 2014, 22:21:27 »
Hallo Richard het worden ook wel automaten , hele huis heb ik al laten aanpassen een paar jaar geleden de bedrading ook, is huisje van voor 1900 dus dan hoef ik je niet te vertellen waar de draadjes doorheen liepen en waar ze uit bestonden na 100 jaar :)

ik zit zelf ook nog te dubben of die stopcontacten op 30 cm wel zin hebben ik wil op de vloer met LGB gaan rijden dus wat onbereikbaar dan daar.

misschien toch maar zelf afmonteren en iets in de vloer nemen met randaarde.

@mmenno, ja ook ik ken het effect van ontploffende batterijen van draadloze apparaten, en heb wel meer materiaal voor hobby liggen zoals kolomboortje en afkortzaag etc etc en die ga ik echt niet telkens uit stocontact halen om er wat anders in te doen.

Mijn besluit staat dus min of meer al vast alleen op de vloer of tegen de muur nog niet, mss zet ik wel een stopcontactzuil in het midden :D

Hans
Hans is op 12 april 2017 overleden.

Vriendelijke groet,

Hans

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 8 webcams op 1 pagina. :D

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #36 Gepost op: 17 January 2014, 23:00:23 »
@ JAB van Ree: dat jij nog nooit exploderende accu-laders van handgereedschap meegemaakt hebt is jou zaak, maar het was een gerenommeerd merk (Makita) waarbij de boel letterlijk in vlammen op ging. Als jij dat brak gereedschap noemt weet ik het ook niet meer.

Een lader die ontploft lijkt mij duidelijk vallen onder 'brak gereedschap'
Een merk zegt niets meer tegenwoordig... net als "blauwe Bosch" wat vroeger garantie was voor kwaliteit komen bij vrijwel alle gerenommeerde merken de onderste modellen meestal gewoon van de Chinese ontwerptafel, met alle gevolgen van dien. Enige waar je nog een beetje op af kunt gaan is hoe zwaar het is en hoe solide het aanvoelt... als dat al fout is, weet je genoeg. Maar goed, accu gereedschap bezit ik sowieso niet... heb nog nooit ervaren dat een snoer een probleem was.

Ik heb hier een 6 Ampère automaatje wat ik regelmatig gebruik: als electronicahobbyist doe je gewoon wel eens wat fout, en ja, zelfs ik als gediplomeerd elektromonteur zie wel eens iets over het hoofd wat een knal oplevert...

Sja... ik sleutel veel, van modelbaan via huisinstallaties tot grote vermogenselektro, maar zulke dingen zijn mij tot nu toe nog niet gebeurd. Maar ik ben dan ook niet gediplomeerd :P
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 18 January 2014, 07:32:05 »
Ik heb hier een 6 Ampère automaatje wat ik regelmatig gebruik: als electronicahobbyist doe je gewoon wel eens wat fout, en ja, zelfs ik als gediplomeerd elektromonteur zie wel eens iets over het hoofd wat een knal oplevert... Dan is het fijn dat je niet de rest van de groep tot last bent maar alleen jou stopcontact uitschakelt.

Dan lijkt me dit het essentiële punt. De meeste modelspoorhobbyïsten doen dat niet. Die steken alleen fabrieksstekkers in het stopcontact en laten de 230 volt installatie verder met rust. Precies als ze doen in de rest van het huis.
En bij een brandende acculader is uiterst zeldzaam. Gelukkig maar, want dan lijkt me de zekering vervangen nog het minste probleem. Ook net als in de rest van het huis trouwens.

Hans, ieder zijn lol, maar als je huis een moderne installatie heeft en je bent niet van plan voortdurend met 230 volt te gaan experimenteren, dan is een extra groep in je meterkast meer dan genoeg en dan nog alleen omdat er toch een nieuwe verdieping komt. Maar ieder zijn lol dus.

Het begon allemaal met het plaatsen van stopcontacten en misschien moet je daar ook niet te ingewikkeld over doen. De trafo's voor een modelbaan sluit je meestal toch niet aan op meerdere stopcontacten. Een meervoudige verdeeldoos naast de trafo's is een stuk gemakkelijker. Kortom, ook wat dat betreft eist een modelbaan eigenlijk niet zoveel bijzonders. Wel leuk natuurlijk, zuiltjes. Alleen zal je zien dat bij de eerste de beste serieuze verandering over een paar jaar die zuiltjes altijd net verkeerd staan.  ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.