Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Stoppen en starten in railspiraal  (gelezen 1920 keer)

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Stoppen en starten in railspiraal
« Gepost op: 05 August 2007, 22:26:15 »
Hallo,

Even mischien vreemd vraagje maar ik heb in mijn baan een railspiraal zitten.Ik rij nu nog analoog, de spiraal omhoog is nu 1 blok omdat ik niet wil dat de ( analoge treinen ) stoppen in de spiraal ( alleen omhoog ) i.v.m.
doorbranden van de motoren van de lok met een zware trein erachter met optrekken vooral ( dus dat de trein niet opgang komt terwijl er wel spanning op de motor staat).

Ik ga binnenkort digitaal rijden kan ik dan wel gewoon treinen laten stoppen en optrekken in de spiraal ( omhoog ) ?
Volgens mij kan dit nu wel ivm. de cruise control enz.

Wat is jullie mening hierover?
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re: Stoppen en starten in railspiraal
« Reactie #1 Gepost op: 05 August 2007, 23:51:00 »
Wat zou de cruise-control voor verschil maken?
Als je digitaal rijdt, dan zorgt de cruise control ervoor dat de motor volle spanning krijgt als hij niet wil gaan draaien. Als de motor bij analoog bedrijf niet los wil komen krijgt hij uiteindelijk ook volle spanning. Dus wat is precies het verschil?
Er is wel een overeenkomst: in beide gevallen is de trein te zwaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Stoppen en starten in railspiraal
« Reactie #2 Gepost op: 06 August 2007, 03:11:20 »
Of de spiraal te stijl  ;)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Stoppen en starten in railspiraal
« Reactie #3 Gepost op: 06 August 2007, 07:31:10 »
Wat mij betreft moet een loc een trein in een spiraal kunnen wegtrekken. Het is niet meer dan een trein op een helling, alleen zit er een boog in.

Als het niet lukt, is je trein te zwaar, de loc te licht of de helling inderdaad te steil. Je zult dan iets moeten aanpassen, maar digitaalbedrijf gaat je daar niet bij helpen...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Stoppen en starten in railspiraal
« Reactie #4 Gepost op: 06 August 2007, 09:15:34 »
Marco, als je analoog rijdend al een probleem met je spiraal hebt, zit het probleem dus letterlijk in de spiraal. Wat is je hellinghoek, wat voor bochten zitten erin? Als jij te steil door bochten met een radius van 350mm moet gaan aanzetten zal elke lok zeggen "dank je wel, doe het zelf maar".
Dus: spiraal aanpassen: ofwel ruimere bochten ofwel minder steile helling of een combi van beiden.
Alternatief: 100 onbeschilderde Preiser männchen kopen en in de spiraal parkeren zodat ze mee kunnen douwen als het weer zover is  :D
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

cbx

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Stoppen en starten in railspiraal
« Reactie #5 Gepost op: 06 August 2007, 14:23:00 »
Tenzij-tenzij je twee of nog meer locs er voor zet dat gaat digitaal wél natuurlijk tot vier locs toe. ;D

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Stoppen en starten in railspiraal
« Reactie #6 Gepost op: 06 August 2007, 17:08:53 »
Of geen stopsectie maken in spiraal. Goederentreinen mogen ook niet stoppen in de tunnels van Nedereland omdat het opgang komen dan moeilijk is of niet gaat.
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re: Stoppen en starten in railspiraal
« Reactie #7 Gepost op: 06 August 2007, 18:26:55 »
bedankt voor de reacties allemaal.
ik heb nu geen problemen met mijn spiraal uiteraard alle treinen rijden goed omhoog maar de spiraal ( omhoog ) is nu 1 blok.dus ze rijden in 1 keer omhoog zonder te stoppen.Het liefste verdeel ik de spiraal ( omhoog ) in 2 of 3 blokken zodat ik meer treinen kan laten rijden op de gehele baan.

Nu denk ik ( vraag me niet waarom ) dat een digitale trein beter opstart op een helling dan een analoge trein.

maar goed ik zal het maar eens gaan testen dan.

N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re: Stoppen en starten in railspiraal
« Reactie #8 Gepost op: 06 August 2007, 19:44:12 »
Nu denk ik ( vraag me niet waarom ) dat een digitale trein beter opstart op een helling dan een analoge trein.

Ik denk dat je idee in het voorgaande afdoende is weerlegd.
En als je nog steeds denkt dat een digitale trein dit beter kan, dan vraag ik je toch maar naar het waarom. Gewoon uit nieuwsgierigheid.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re: Stoppen en starten in railspiraal
« Reactie #9 Gepost op: 06 August 2007, 22:55:27 »
@klaas

ik denk dat de decoder van een digitale lok veel meer vernuft heeft dan een analoge loc die alleen maar de motor laat draaien met die stroomt die hij opneemt van de rails.Terwijl een decoder volgens mij constant het toerental meet van de motor ( cruise control ) onder andere.Met andere woorden de decoders van tegenwoordig ( oa zimo,s ) hebben zoveel techniek in zich , vandaar mijn gedachtengang hierover.

Wel een beetje vaag verhaal misschien maarja ::)
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re: Stoppen en starten in railspiraal
« Reactie #10 Gepost op: 06 August 2007, 23:04:14 »
Marco, ik snap je gedachtengang. Een decoder met cruise-control houdt op een helling inderdaad de snelheid min of meer constant, maar binnen zekere grenzen.
Als je probeert een loc tegen een helling van 45 graden op te laten rijden zal dat niet lukken. En als je hem langs diezelfde helling naar beneden wilt laten rijden, met een lage snelheid, dan zal dat ook niet lukken, hij valt dan bijna naar beneden.

De decoder kan wel veel vernuft herbergen, maar uiteindelijk zal het motortje het waar moeten maken. Het enige wat de decoder doet is meer "gas" geven als hij ziet dat de motor niet wil draaien. Maar als de motor het niet trekt, dan is zelfs de intelligentste decoder machteloos, en dan maakt het echt niet meer uit of de spanning nou uit een decoder komt of uit een analoge regelaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.