Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
Vandaag om 10:14:11
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 10:12:44
Ik ben aan het opruimen. door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:12:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Huup
Vandaag om 10:04:44
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door LMX
Vandaag om 10:04:34
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door grossraumwagen
Vandaag om 09:59:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 09:15:46
wat is het merk van deze bochtwissel door henk
Vandaag om 08:13:56
mitropa rijtuig door Tomasso
Vandaag om 08:06:17
Spoorhumor door Tomasso
Vandaag om 07:50:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 07:08:22
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 06:58:31
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 05:21:25
Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
29 July 2025, 23:22:40
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
29 July 2025, 23:13:57
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
29 July 2025, 22:50:52
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
29 July 2025, 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
29 July 2025, 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
29 July 2025, 20:14:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
29 July 2025, 19:49:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
29 July 2025, 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
29 July 2025, 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
29 July 2025, 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
29 July 2025, 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
29 July 2025, 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
29 July 2025, 17:46:55

Auteur Topic: Beginner vraagt goede voorbereidingstips!  (gelezen 2006 keer)

Yskonyn

• Offline Offline
Beginner vraagt goede voorbereidingstips!
« Gepost op: 01 December 2013, 21:26:50 »
Hallo allemaal!

Het lijkt nog zo kort geleden, maar het is alweer bijna 5(!) jaar geleden dat ik hier mijn account aanmaakte met de grootse plannen om aan mijn baan te beginnen. Ik kan jullie met toch wel wat teleurstelling en een tikkie schaamte vertellen dat er nog geen centimeter gemaakt is.  ::)
Na onze verhuizing toch wat te enthousiast een Roco NS2200 starterset gekocht met Multimaus digitale aansturing. Ik had verwacht de zolder voor mezelf te krijgen maar we hadden toch veel meer spul dan voorzien was... en dat moet toch echt een plekkie krijgen, althans wel direct na de verhuizing. :P
Nu inmiddels een zoontje erbij van een jaar en papa heeft nu toch echt zijn zinnen gezet op de zolder. We krijgen weer wat adem ruimte en dus kan mijn plannetje nu weer doorgang krijgen.
Ik heb vakantie de komende tijd, dus dat lijkt me een goed moment om te beginnen met de zolder klaar te maken. Het bouwen van de baan is nog niet van toepassing, maar ik wilde in ieder geval alvast weer de motivatiemotor opstarten en in deze gebruikersgroep neuzen!

Zijn er zaken die jullie willen delen in de trant van 'Oh had iemand mij dit maar verteld toen ik net begon!' ;) ?

Met het bouwen van een baan met scenery heb ik nagenoeg geen ervaring. Wel heb ik technisch inzicht en kan best een stukje klussen dus alles wat ik niet weer kan ik leren, daar ben ik van overtuigd.
Maar zoals bij al het leren zal ik ook fouten maken en om die zo goed mogelijk te proberen te voorkomen hoopte ik op jullie input.

Is er leesmateriaal aan te raden omtrent deze hobby?
Tips voor gereedschappen die je sowieso moet hebben?
Welke materialen zijn aan te raden om te gebruiken voor een beginnende bouwer?

Etc. Alles wat jullie denken te willen delen sta ik graag voor open. Uiteraard heb ik de Encyclopedie al gespot op deze site en ik verwacht natuurlijk niet dat jullie de moeite nemen om alles voor te kouwen wat ik zelf kan zoeken. Maar een vinger in de juiste richting wordt gewaardeerd! :)

(y)
Groeten,
Robin

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Beginner vraagt goede voorbereidingstips!
« Reactie #1 Gepost op: 01 December 2013, 21:36:41 »
Hoi,

Welkom hier op het forum. Wat je al zelf zegt, je kan hier veel zelf vinden maar natuurlijk altijd nog vragen stellen over hoe en wat als je eenmaal begonnen bent. Neem vooral de tijd om eens in een modelbouwwinkel de bouwmaterialen te bekijken en wat voor gereedschappen er zijn.
Bezoek eens een modelspoorbeurs voor inspiratie en de verkoopmarkt die er meestal bij zit. Zie dat je uit midden des lands komt dus van Houten zal je al eens gehoord hebben.

Wat leesbladen betreft is persoonlijk, het is maar net welke je voorkeur heeft, koop ze eerst los of lees ze online.

Veel plezier hier.

Groeten van Koen.
« Laatst bewerkt op: 01 December 2013, 21:42:22 door KoenF. Reden: tekst »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #2 Gepost op: 01 December 2013, 21:41:06 »
Voor de scenery bouw kan ik Bauen wie Brandl deel 1 en 2 aanraden...

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #3 Gepost op: 01 December 2013, 22:18:05 »
En voor info en tips over bouwen van banen en ander aanverwant geneuzel zou ik hier is op t forum en in de encyclopedie kijken.
Dan ben je tot volgend jaar kerst wel even zoet met leren en lezen  ;D
(wat dan overigens precies in je straatje past als t gaat om dingen willen weten en leren  ;) )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #4 Gepost op: 01 December 2013, 22:27:11 »
Kistje bier
A)om op te zitten als je de problemen wil overzien.
B) om je klem te zuipen als je het daarna echt niet meer ziet zitten.

basM

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 01 December 2013, 22:40:09 »
En als je de encyclopedie en het forum hier uitgelezen hebt dan is http://www.nproject.org/ ook nog leuk om te lezen. Veel nuttige tips voor goedkope/doe het zelf oplossingen/technieken.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 01 December 2013, 23:14:44 »
Naast alle goede tips nog een advies: bekijk je ruimte eens en bedenk waar je allemaal niet meer bij kan als de spoorbaan eenmaal staat.
M.a.w.: eerst wanden en plafond afwerken en verlichting aanbrengen. En die zolder isoleren als dat nog niet is gebeurd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #7 Gepost op: 01 December 2013, 23:46:28 »
Had iemand me maar verteld hoeveel tijd erin ging zitten voor men een redelijk aantrekjelijk gehewl geeft wat goed rijdt, oftewel; don't bite off more than you can chew!

Kijk bv. maar eens hoeveel (te) grote projecten, waarvan op internet melding wordt gemaakt, het einddoel bereikt. Systematisch en gedisciplineerd werken brengt uiteindelijk een hoop (meer) vreugde.

Succes!

ps: ben jaloers, had ik maar een zolder oid om zelf een mooie grote baan te bouwen. Ik had het wel geweten!
« Laatst bewerkt op: 01 December 2013, 23:52:16 door Mudhen »
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Yskonyn

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 02 December 2013, 08:43:42 »
Bedankt voor alle reacties tot dusver! Het is leuk om weer te lezen en mee te praten over allerlei zaken; dat doet de motivatie goed!

De zolder is niet geheel beschikbaar voor de treinbaan; aan de tuinzijde komt een bureau met de computer en aan de buur- en straatzijde is dan plek voor de baan in een L of U vorm.

Ik moet goed nadenken over de modules van de tafel, want hij moet een verhuizing kunnen overleven. Hebben jullie nog goede tips / tutorials over hoe je het beste een tafel in modulaire delen kunt bouwen?

Mijn oom had vroeger de dubbele plaat aan de muur. Als hij hem niet gebruikte dan klapte hij hem op tegen de muur. Het was een boven plaat met scenery en een onderplaat met schaduwstation in N schaal.
Ik heb nog even overwogen ook zoiets te doen, maar dat is vrijwel onmogelijk met H0 vanwege het formaat. Daarnaast wordt modulair bouwen zo ook een lastige klus.

Mijn idee is om een tijdperk IV - VI baan te bouwen met daarbij een museum lijn die gebaseerd is op Apeldoorn - Dieren.
Dat geeft me veel flexibiliteit in het bouwen en zo kan ik naar hartelust zowel oud als nieuw materieel laten rijden.
Ik bezit reeds de NS2200 en DB V100 als ik het goed heb. Beiden digitaal.
Het zou mooi zijn als ik een stadse of dorpse kant van de tafel heb en een industrie kant met rangeer sporen, laden en lossen van goederen etc.
Misschien denk ik te groot maar we kunnen dromen, nietwaar ? ;)
« Laatst bewerkt op: 02 December 2013, 13:44:49 door Yskonyn »
Groeten,
Robin

Carel Richters

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 02 December 2013, 12:18:40 »
Hallo Robin,
Misschien mag ik je ook als al weer enige jaren geleden gestarte herbeginner een tip geven. Je hebt al een idee, wat je wilt uitbeelden. Dat is al een belangrijk uitgangspunt. Wat je nog niet weet is hoeveel ruimte, dat idee in beslag gaat nemen. Wat je wel weet is hoeveel ruimte je ter beschikking hebt. Dan is het misschien niet zo'n slecht idee om een ontwerpprogramma aan te schaffen. Op deze site vind je hier voldoende materiaal over om een keus te maken. Je kunt dan naar hartelust experimenteren tot je een ontwerp hebt, dat voldoet qua ruimte en ideeën, die je hebt. Je zult ongetwijfeld ontdekken, dat je consessies zult moeten doen. Want ruimte kom je altijd tekort hoeveel ruimte je ook hebt. Je kunt je scenery er ook in ontwerpen en zeker zo belangrijk je tafels/modules , waarop je je baan wilt aanleggen. Begin daarmee en je zult ontdekken, dat zo'n programma ook een geweldige bron van inspiratie is, al is het alleen maar, omdat het je met beide benen op de grond zet voor het geval je te wilde ideeën hebt. Het is net als met vakantie: aan de voorpret kun je al heel veel plezier beleven.

Hopelijk,heb je hier wat aan. Ik wens je in ieder geval veel plezier met de voorbereidingen voor je baan

Mvrgr
Carel

Yskonyn

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 02 December 2013, 13:46:24 »
Hartelijk dank voor je reactie, Carel.
Het lijkt me inderdaad een goed idee. Er is echter aardig wat keuze op het gebied van deze programma's, maar ik krijg de indruk dat AnyRail hier toch wel de meest populaire is?
Groeten,
Robin

a.moonen

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 02 December 2013, 13:54:18 »
Goedenmiddag Robin,

Ook ik ben begonnen met anyrail en kreeg daardoor goed de indruk wat wel en niet mogelijk was in de beschikbare ruimte.

Als je een baanplan hebt (getekend of via een computerprogramma) zet hem online en de goed tips stromen binnen.

Zet ook eens wat foto's online van de ruimte waar je wilt gaan bouwen. Zo krijgen de mensen een beeld wat er mogelijk is.

Voor de rest zou ik gewoon zeggen BEGINNEN en al doende leert men. Zorg in ieder geval voor een goede ondergrond en gebruik kurk of kunststof isolatieplaten als ondergrond.

Ik ga je draadje volgen.  (y)

mvg
Arnold
« Laatst bewerkt op: 02 December 2013, 14:02:23 door a.moonen »

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #12 Gepost op: 02 December 2013, 14:28:03 »
Hallo Robin,
Ik ben zelf ook nog starter :) Ik heb erg veel gehad aan de encyclopedie van Beneluxspoor en in mindere mate van 3rail. Het al genoemde Nproject is zeker een aanrader. Vaak net even een andere invalshoek, en zeker als je voor lowbudgetoplossingen gaat, barstensvol handigheidjes.
Na het lezen kom je er wel achter wat voor jou handig is en wat je aanspreekt (bijvoorbeeld voor gebruik van materialen).

Ik heb ook een mooi boek, Praktische Handboek Modeltreinen. Ietwat gedateerd, maar met veel mooie voorbeelden en heel helder uitgelegd. Jammer van dat boek is dat steeds maar één methode toe wordt gelicht: die de auteur het beste vindt, en tegelijkertijd wordt dan vaak erbij gezegd dat elke andere methode fout is.
De methode van de auteur, is vaak wel de dure en moeilijke methode. Ik heb het boek voor een prikkie op de kop getikt op Marktplaats.

Aan tijdschriften, ben ik niet gecharmeerd van het alom verkrijgbare Railmagazine of Railhobby (maar dat is mijn mening). Liever lees ik Modelspormagazine, wat duurder en minder goed verkrijgbaar. Ook van twee Duitse bladen (Modelleisenbahner en Modelleisenbah Report) zijn wat mij betreft aanraders (zeker als je kijkt naar de prijs-kwaliteit verhouding).

Succes, maar vooral veel plezier, met de voorbereidingen!

groet Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #13 Gepost op: 02 December 2013, 18:45:33 »
Ook ik ben begonnen met anyrail en kreeg daardoor goed de indruk wat wel en niet mogelijk was in de beschikbare ruimte.

Als je een baanplan hebt (getekend of via een computerprogramma) zet hem online en de goed tips stromen binnen.

Zet ook eens wat foto's online van de ruimte waar je wilt gaan bouwen. Zo krijgen de mensen een beeld wat er mogelijk is.

Anyrail is idd een "goed" programma,waaromstaat goed dan tussen " " vraag je je af,welnu dit heeft te maken met de mening van mensen.
De 1 vind spruiten lekker en de ander moet r niet aan denken,dat is met mening over software onderling of enkel tekenen en geen software gebruiken voor een baanplan niet anders  ;D
Als je t.z.t. zover bent en je hebt op welke manier dan ook een plan,mik t hier is neer en men zal er vast wel naar kijken om te zien wat kan of niet.
De tip voor foto's van de gereserveerde ruimte kan ook handig zijn voor t inbeeldings vermogen.
Dan nog een tip/hint/idee/enz enz van mijn kant.
Miss is een baan opbouwen met modules wel iets voor jouw,omdat er staat het moet een verhuizing kunnen overleven.
Wat een module baan is en inhoud kan je o.a. in de encyclopedie vinden,dat het redelijk makkelijk is uit te bouwen en evt te demonteren is voor zoiets als verhuizen in elk geval duidelijk ;D
Suc6 met keuzes maken en een baanplan opstellen.
Gaandeweg zal je hier wel merken dat je best hulp kan krijgen en dat je sommige dingen anders zal moeten doen dan dat je 1st had gewild,maargoed je leert in elk geval aardig snel hier als je eenmaal bent gaan lezen,vragen en bouwen  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0