Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 00:38:33
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Ronald Halma
Vandaag om 00:27:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 00:15:53
Aachenau West door ceuleer
23 July 2025, 23:55:03
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
23 July 2025, 23:41:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 July 2025, 23:40:21
Intellibox probleem door BenPluim
23 July 2025, 23:34:08
Mijn geweatherde modellen door Tedo
23 July 2025, 23:28:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
23 July 2025, 23:23:58
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
23 July 2025, 23:19:22
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
23 July 2025, 23:08:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
23 July 2025, 23:05:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
23 July 2025, 22:18:48
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
23 July 2025, 21:29:29
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
23 July 2025, 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 July 2025, 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
23 July 2025, 20:55:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
23 July 2025, 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 July 2025, 20:29:42
Gewoon wat busfoto's door RikM
23 July 2025, 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
23 July 2025, 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
23 July 2025, 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
23 July 2025, 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
23 July 2025, 16:40:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
23 July 2025, 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
23 July 2025, 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
23 July 2025, 15:41:04
Frans loodsje et cetera door Huup
23 July 2025, 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
23 July 2025, 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
23 July 2025, 12:08:08
  

Auteur Topic: Aansluiting engelswissel SLE390F  (gelezen 1918 keer)

Wikky

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Aansluiting engelswissel SLE390F
« Gepost op: 07 November 2013, 10:14:21 »
Hallo mede treinen liefhebbers,

Ik ben splikspinter nieuw op dit forum, maar durf toch mijn eerste vraag stellen.

Ik werk met Peco code 55 railmateriaal, heb onder meer vijf maal een Peco SLE390F kruiswissel, bemerk echter dat de wisseltongen af en toe geen contact met de buitenrail maken.

Bij de gewone wissels heb ik de tongen met een stroomdraadje rechtstreeks verbonden met het puntstuk, echter bij de Engelsman is dit zo ontzettend dicht op elkaar dat ik er niet met een soldeerbout tussen kom.

Misschien iemand ervaring met dit probleempje?

Bedankt vast,

Wikky
« Laatst bewerkt op: 07 November 2013, 11:04:01 door guest7823. Reden: Titel aangepast »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17831
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kruiswissel
« Reactie #1 Gepost op: 07 November 2013, 10:55:51 »
Hoi Wikky,

Welkom op het forum. Het wissel waar jij het over hebt is geen kruiswissel maar een engels wissel. Om die goed te voeden is de volgende site misschien een goeie voor jou:

- http://www.wiringfordcc.com/

En dan kijken bij:

- http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm

Helemaal onderaan over "double slip switches". Wat daar staat is:

Except for adding bonds, which you would do to improve reliability whether DCC or not, Dale is basically saying that you don't need to do anything special to use the Peco Electrofrog Double-slip with DCC. Just follow the instructions that come with the turnout. - Allan

Je moet eigenlijk hewoon de instructies volgen die bij het wissel zelf zitten. Peco levert er altijd een blaadje bij waar op staat wat te doen en hoe aan te sluiten. Ik zal eens kijken of ik die hier nog heb liggen ;)
« Laatst bewerkt op: 07 November 2013, 10:58:16 door Ronald Halma »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26645
    • Pagina van klaas
Re: Aansluiting engelswissel SLE390F
« Reactie #2 Gepost op: 07 November 2013, 11:09:57 »
Ronald, het verhaal op de site wiringfordcc gaat over H0 wissels.
Maar Wikky heeft een N wissel, en daar is alles net even wat kleiner.

Ik weet ook niet hoe je dat makkelijk op kan lossen. Misschien is het een optie om een wisselaandrijving te monteren die de tongen wat steviger aandrukt.
Anders is het misschien mogelijk om een draadje tegen de onderkant van de tong te solderen, tussen de dwarsliggers door. Maar ook daar wordt het waarschijnlijk knoeien op de vierkante millimeter.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17831
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Aansluiting engelswissel SLE390F
« Reactie #3 Gepost op: 07 November 2013, 11:28:11 »
Oke, kwestie van niet goed lezen ;D Denk dat een aandrijving die echt aandrukt een goeie is zoals Klaas al aangeeft. Een Tortoise misschien, die blijft de tongen aandrukken als deze omgelegd is.

Wikky

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Aansluiting engelswissel SLE390F
« Reactie #4 Gepost op: 07 November 2013, 12:01:55 »
Dank voor uw reacties, het probleem schijnt niet zo zeer in het aandrukken van de tongen te zitten, maar meer bij het schanierpuntje waar de tong bij het hartstuk vast zit.
Daaronder zit een vierkant stukje metaal wat de verbinding met de tong moet maken?, blijkbaar komt daar aanslag/corrosie/slijtage? tussen en dan is het gebeurd met de verbinding.
Ik hoop dat het me lukt om de gemaakte foto mee te zenden, om mijn tekst te verduidelijken.
Ik heb met plaatje uploaden de foto verzonden (dkw-tong), maar geloof dat ik dat niet zo had moeten doen, alles moet je leren, dus misschien kan iemand me vertellen hoe ik dat plaatje hier wel moet toevoegen?
Waarschijnlijk ben ik helemaal abuis en wordt de elektrische verzorging van de tong alleen maar verzorgd door de aandrukkracht en contact met de buiten rail?
Vandaar mijn vragen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17831
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Aansluiting engelswissel SLE390F
« Reactie #5 Gepost op: 07 November 2013, 12:30:15 »
Links in het menu van deze site; plaatje uploaden, en handleiding plaatje uploaden :)

Wikky

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Aansluiting engelswissel SLE390F
« Reactie #6 Gepost op: 07 November 2013, 12:55:05 »
Dank voor de reactie, moet echt naar mijn werk, zal binnenkort weer gaan stoeien met dit forum.
O ja, ik heb nog even gemeten bij het engelse wissel, maar ook die tongen die NIET aanliggen geven een doorverbinding, dus de aandrukkracht van de tongen heeft geen invloed op de verbinding, die komt dus echt van het schanierpunt af.

Hopelijk kan iemand met een geweldig idee.....