Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 20:04:05
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 19:57:35
De (3d) knutsels van Ronald. door Sven
Vandaag om 19:55:30
Roco 2025 door Ben
Vandaag om 19:52:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:44:51
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door puntenglijder
Vandaag om 19:24:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 18:46:54
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Hendrik Jan
Vandaag om 18:27:48
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 18:10:24
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Wim1969
Vandaag om 17:25:22
ratelende 1300 van Electrotren door phdirk
Vandaag om 17:16:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door André82
Vandaag om 17:11:06
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door tothebeach
Vandaag om 16:57:00
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door tijgernootje
Vandaag om 16:38:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
Vandaag om 16:21:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:21:01
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
Vandaag om 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
Vandaag om 15:18:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:35:20
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
Vandaag om 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
Vandaag om 12:35:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:35:54
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door rhberk
Vandaag om 10:44:29
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Jelmer
Vandaag om 10:14:10
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 08:55:20
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:32:31
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
  

Auteur Topic: De start van 2 Nederlandse perrons  (gelezen 6034 keer)

Walther

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
De start van 2 Nederlandse perrons
« Gepost op: 19 September 2013, 09:24:52 »
Hallo allemaal,
Ik had mij reeds al voorgesteld in dit topic: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,53985.0.html

Ik ben begonnen met 2 plankjes lindehout, dit is uitstekend te bewerken.

Eerst beplakt met troitoirpapier ( zelfklevend)



Vervolgens trappen geplaatst, moest ik eerst nog iets versmallen..



Met gietgips perronwanden gemaakt..



Tot op heden..



Nu ga ik verder met het bouwen van Faller moderne liften.

Met vriendelijke groet, Walther

Hollandspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: De start van 2 Nederlandse perrons
« Reactie #1 Gepost op: 19 September 2013, 12:03:47 »
Ben erg benieuwd waar dat zelfklevend troitoirpapier verkrijbaar is.

Mvgr,
Frans.
Soms spoor ik, soms niet

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: De start van 2 Nederlandse perrons
« Reactie #2 Gepost op: 19 September 2013, 12:19:33 »
Zal waarschijnlijk een rol van Busch of Faller zijn.

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Walther

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: De start van 2 Nederlandse perrons
« Reactie #3 Gepost op: 19 September 2013, 13:13:23 »

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: De start van 2 Nederlandse perrons
« Reactie #4 Gepost op: 19 September 2013, 13:17:47 »
Jammer dat je de perrons zo smal hebt, dit komt niet natuurgetouw over.
Je preisertjes zullen ook wel enige problemen hebben om gebruik te maken van de trappen als ze op de verkeerde helft van het perron uit stappen.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Walther

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: De start van 2 Nederlandse perrons
« Reactie #5 Gepost op: 19 September 2013, 13:45:17 »
Klopt, het is wel aan de smalle kant.
Er is slechts 4 cm ruimte tussen de rails dus veel opties zijn er niet ;)

Walther

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: De start van 2 Nederlandse perrons
« Reactie #6 Gepost op: 15 October 2013, 09:01:10 »
Tot op heden....
Nog lang niet klaar, maar toch even een foto





cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: De start van 2 Nederlandse perrons
« Reactie #7 Gepost op: 15 October 2013, 18:37:10 »
Ik ben zelf ook met Nederlandse perrons bezig ,maar geheel uit styreen





Cor

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3464
    • Mijn van-alles website
Re: De start van 2 Nederlandse perrons
« Reactie #8 Gepost op: 15 October 2013, 22:46:53 »
Jammer dat je de perrons zo smal hebt, dit komt niet natuurgetouw over.
Maar het scheelt ongeveer een centimeter/anderhalve centimeter met het smalste perron wat ik ken, dat van Obdam.
Dat is, als ik het me goed herinner, zo'n 15 tegels breed op het breedste punt, meer niet. In H0 zit je dan net over de 5 centimeter.

@ Walther: wat jammer dat die perronwand zo'n ongelijke bovenrand heeft! Is daar iets misgegaan bij het gieten?

Zelf ben ik hier overigens ook al wel eens mee bezig geweest, maar ik kan zo snel geen foto's vinden, dus dat komt morgen.

Walther

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: De start van 2 Nederlandse perrons
« Reactie #9 Gepost op: 16 October 2013, 08:58:45 »
@ Cor, ziet er goed uit.
Ik vind het leuk als je hier nog wat foto`s plaatst :)

@ Menno, de perronwanden zijn wel iets ongelijk, maar op de foto lijkt het erger door lichtval :)

Ik heb er voor gekozen om geen stationsgebouw te plaatsen maar een ingang met 2 trappen en 1 lift aan de straat zijde te plaatsen.
Hier komen later nog dingen bij zoals een telefooncel, kaartautomaat etc.

De trappen heb ik door laten lopen naar beneden, tot onder straat niveau.



De lift is ook verzonken tot onder straat niveau:




SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: De start van 2 Nederlandse perrons
« Reactie #10 Gepost op: 16 October 2013, 19:44:38 »
Ziet er goed uit! Smalle perrons, maar soms moet je concessies maken... Wat zijn jouw treinen mooi vervuild, heel natuurgetrouw.
Heußenstein : HO, DB 1957

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3464
    • Mijn van-alles website
Re: De start van 2 Nederlandse perrons
« Reactie #11 Gepost op: 16 October 2013, 20:13:59 »
@ Walther: ik bedoelde vooral het bovenste richeltje van de perronwand op onderstaande afbeelding, de verspringing van de richels ten opzichte van die van de 'wand'. Niets ten nadele van jouw natuurlijk, als jij dit prima vind, wie ben ik om te vertellen dat het fout is, maar zelf zou ik het geen gezicht vinden ;)
Met gietgips perronwanden gemaakt..


Ik heb die van mij ook weer teruggevonden: perron rand van station Laagdreef, op de Baan Die Nooit Afgemaakt Is.
Het stukje giethars stoep wat je ziet liggen was slechts een test en was nog niet vastgelijmd.

Ik maakt de perronrand met Evergreen styreenplaat 'Sidewalk'.
Ik sneed er precies 1 rij 'tegels' van.
Daarna tekende ik stuk voor stuk op een stripje 1,5 x 1,5 mm styreen staf (vierkant dus) de richeltjes van de 'sidewalk' af en ging die vervolgens stuk voor stuk uitvijlen in het stripje vierkante staf.

Vervolgens lijmde ik de 'sidewalk' en het stripje met de richels ingevijld op een dun strookje styreen (0,25 mm dik of zo) zodat het 1 geheel werd.

Ik heb er toen een mal van gemaakt om er via giethars replica's van te maken, maar echt geweldig is de mal niet geworden.
Misschien dat ik met een kraspen betere richels kan maken, maar zo ver was ik toen nog niet (de foto is meer dan 5 jaar oud)

Ik vond het resultaat wel aardig, al was de hoogte van de strook 'sidewalk' net iets te weinig om er betrouwbaar ballast bij het perron te strooien: eigenlijk zou de strook wat langer moeten, maar dan zit je met een extra richel in het styreen. (maar dat kan ook weer dichtgeplamuurd worden natuurlijk, voor alles een oplossing)

Walther

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: De start van 2 Nederlandse perrons
« Reactie #12 Gepost op: 17 October 2013, 08:54:43 »
@ Simon, dank je wel :)

@ Menno, je hebt gelijk, die richels lopen niet mooi door in 1 lijn.
Ik heb geen idee waarom die mal zo is gemaakt.
maargoed, ik laat het zo maar even ;)

Die van jouw zien er netjes uit :)