Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door g-j
Vandaag om 16:37:38
Modelwensen 2026 door IJmc
Vandaag om 16:27:45
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door NS264
Vandaag om 16:17:33
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 16:09:06
Ontraxs 2026 door Eric B
Vandaag om 16:02:21
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 16:00:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:41:31
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:38:30
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
Vandaag om 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 15:30:26
Yamorc 7001 dood door Dirk
Vandaag om 15:30:15
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
Vandaag om 15:28:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 15:21:18
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
Vandaag om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
Goede wensen voor 2026 door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:26:42
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Bierwagen
Vandaag om 12:49:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:31:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:06:54
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door Met een sik
Vandaag om 12:05:08
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door grossraumwagen
Vandaag om 11:28:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 11:27:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:24:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:19:24
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronaldk
Vandaag om 10:48:10
Layne, Somewhere South. door Reeks77
Vandaag om 10:15:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Pauldg
Vandaag om 09:32:07
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 02:45:23
  

Auteur Topic: Plan V cabine  (gelezen 7870 keer)

Eljakim

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
    • www.eljakimburger.nl
Re: Plan V cabine
« Reactie #15 Gepost op: 21 September 2013, 13:16:13 »
Hoi Emiel,

Bedankt voor je reactie, maar dat wist ik al.
Ik was de remkraan aan het schilderen,  daarom even snel in elkaar gezet. Ik ben al achter een kogelknop aan voor de rijrichtingskruk. De stuurstroomsleutel is van mat54, maar staat prima. Een originele is natuurlijk ook leuk, als iemand er nog 1 heeft liggen :)
« Laatst bewerkt op: 21 September 2013, 13:18:35 door Eljakim »
Volg binnenkort de voortgang van de bouw van mijn treincabine op www.eljakimburger.nl/treincabine/

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
Re: Plan V cabine
« Reactie #16 Gepost op: 21 September 2013, 22:23:06 »
Tip van een meester: die remkraan-hendel zit niet goed. Die moet lager zitten, strak op die ronde schijf eronder. Nu werkt de remkraan-vergrendeling niet. Ter illustratie wat ik bedoel, zie deze afbeelding:

http://i775.photobucket.com/albums/yy37/Opeenshadikhet/Op%20stap%20met%20Joop/IMG_3360.jpg
Komt die 'kier' niet omdat de remkraan ergens richting snelrem staat?
Volgens mij komt het bovendeel steeds verder omhoog, naar gelang je de kraan in een hogere remstand zet.

Iig is dat zo bij FV4 en FV6 kranen die ik ken, en misschien bij deze ookwel?

Citaat
Verder mist er op de rijrichtingskruk nog een ronde knop (daarom zit er schroefdraad) en de stuurstroomsleutel is volgens mij eentje van Plan U. Wellicht dat deze foto wat extra info verschaft:

http://www.archiefedwardbary.nl/images/fotos/nederland/ns/electreinstellen/mat64/EB20110729-00000%20Heezik%20(Bk%20cabine%20van%20stel%20953%20te%20Zwolle).JPG

Voor de rest ziet het er netjes uit.
Groetjes,
Emiel
Het leuke van de stuurstroomsleutel van plan U is juist dat deze hetzelfde is als een sleutel van mat'64, alleen met een extra uitsparing erin, maar het uiterlijk is hetzelfde.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re: Plan V cabine
« Reactie #17 Gepost op: 21 September 2013, 23:34:40 »
 :-X volgens mij gaf hij zelf reeds het antwoord!
Lag uit elkaar vanwege verven en nee de hendel komt niet verder omhoog naarmate je harder remt.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Plan V cabine
« Reactie #18 Gepost op: 22 September 2013, 00:23:30 »
Komt die 'kier' niet omdat de remkraan ergens richting snelrem staat?
Volgens mij komt het bovendeel steeds verder omhoog, naar gelang je de kraan in een hogere remstand zet.

Iig is dat zo bij FV4 en FV6 kranen die ik ken, en misschien bij deze ookwel?
Het leuke van de stuurstroomsleutel van plan U is juist dat deze hetzelfde is als een sleutel van mat'64, alleen met een extra uitsparing erin, maar het uiterlijk is hetzelfde.
Nee, die kier hoort niet zo. De remhendel gaat bij het verdraaien ook niet omhoog of omlaag, zoals bij de FV4 of FV6. De FV4 en FV6 zijn manometrische remkranen, de remkraan van Mat'64 is dat niet. Het grootste deel van de draaislag is het elektro-pneumatische deel (het deel waar je klikjes hoort), het pneumatische deel is maar een klein deel en is feitelijk niets anders dan zelf lucht uitlaten uit de treinleiding of het weer vullen ervan.
Groetjes,
Emiel

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Plan V cabine
« Reactie #19 Gepost op: 22 September 2013, 00:27:33 »
Hoi Emiel,

Bedankt voor je reactie, maar dat wist ik al.
Ik was de remkraan aan het schilderen,  daarom even snel in elkaar gezet. Ik ben al achter een kogelknop aan voor de rijrichtingskruk. De stuurstroomsleutel is van mat54, maar staat prima. Een originele is natuurlijk ook leuk, als iemand er nog 1 heeft liggen :)
Okee toppy! Nu heb ik wel een stuurstroomsleutel liggen, maar dat is de reservesleutel van de 904 (afkomstig van de 419). Maar ik kan eens rondvragen.
Groetjes,
Emiel

Eljakim

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
    • www.eljakimburger.nl
Re: Plan V cabine
« Reactie #20 Gepost op: 22 September 2013, 18:27:18 »
Hoi Emiel,

Als je eens wil rondvragen, geweldig!  (y)
Het lijkt mij ook erg leuk om eens een keer aan jullie treinstel te komen werken. :D
Ik zal eens op jullie website kijken (mat64.nl).

Groet van Eljakim
Volg binnenkort de voortgang van de bouw van mijn treincabine op www.eljakimburger.nl/treincabine/