Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Peco wissels voor enkelspoor trambaantje, welke verschillen zijn er (puntstuk)?  (gelezen 2626 keer)

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Hallo allemaal,
Op mijn tafel heb ik ruimte vrijgehouden om een pendelbaan met twee trammetjes te maken.
Het gaat een enkel spoors baantje worden met aan elk einde een wissel met twee opstel sporen.
Ik heb hiervoor Peco SL102 flexrail aangeschaft en bogen ST221.

Ik zit alleen met een vraag over de te gebruiken wissels.
Er zijn wissels met geisoleerde en geleidende puntstukken.
Nu gaat mij dit als Märklin-ist de pet te boven, wat moet ik kiezen en hoe sluit je het aan?
Waarom zijn er twee verschillende types puntstukken?

Wie kan me helpen, ik heb de Wiki al door gebladerd maar kon niets vinden.

grt Piet.
« Laatst bewerkt op: 21 June 2015, 12:42:47 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Ik zit alleen met een vraag over de te gebruiken wissels.
Er zijn wissels met geisoleerde en geleidende puntstukken.

Geisloeerde puntstukken zijn meestal plastic uitvoeringen waar geen spanning op staat. Korte treinen hebben daardoor minder stroomafname op dat deel. Mogelijk dat ze dan blijven staan. Met geleidende puntstukken kan je deze voorzien van spanning en daardoor is er ononderbroken stroomvoorziening en rijden de treinen beter over het wissel.

Nu gaat mij dit als Märklin-ist de pet te boven, wat moet ik kiezen en hoe sluit je het aan?

Tja... Zie even in dit artikel in de Encyclopedie: Puntstuk van het wissel polariseren. Kan op verschillende manieren.

Waarom zijn er twee verschillende types puntstukken?

Hoe kleiner de hoek van het wissel hoe groter de het puntstuk zal zijn. Daardoor een grotere afstand om te overbruggen en een grotere kans om stil te vallen op het wissel. Dus gewoon van een metaal / ijzer maken en polariseren dan ben je van dat probleem af :)

Wie kan me helpen, ik heb de Wiki al door gebladerd maar kon niets vinden.

Zie de antwoorden hierboven.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Hi Ronald, dank voor de uitleg.
Nu naar de practische uitvoering, er zal geschakeld moeten gaan worden.
Moet ik zelf een draad aan het puntstuk maken(solderen) of is daar door de fabrikant in voorzien?
En het werkelijke schakelen kan denk ik door een bistabiel relais gedaan worden.
Dit relais wordt dan door de wisseldecoder geschakeld
Of zijn daar slimmere oplossingen voor?

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Nu naar de practische uitvoering, er zal geschakeld moeten gaan worden.
Moet ik zelf een draad aan het puntstuk maken(solderen) of is daar door de fabrikant in voorzien?

Ligt aan de fabrikant. Roco heeft bij zijn rocoline zonder bedding (code 83) aansluitpunten in de bielzen aan de zijkanten waar je draadjes in kan steken. Andere fabrikanten hebben een lipje waar je een draadje aan mag solderen of een reeds een draadje gesoldeerd. Anders is het gewoon aan het puntstuk solderen.

En het werkelijke schakelen kan denk ik door een bistabiel relais gedaan worden.
Dit relais wordt dan door de wisseldecoder geschakeld
Of zijn daar slimmere oplossingen voor?

Ligt ook weer aan wat je gaat gebruiken. Met conrad-wisselmotoren kan je het oplossen en heb je gewoon 3 extra draden bij de wisselaandrijving voor het puntstuk. Bij servo's mag je meestal aan de gang met een extra relais en een goede wisseldecoder met een puntstukpolarisatie aansluiting. Zie bijvoorbeeld: Rocoline zonder bedding: hoe wisselpuntstuk polariseren?.  Je kan het ook met microschakelaars doen bij het omzetten. Mogelijkheden zat :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Bij mijn wissels heeft Peco aan het puntstuk een stukje draad gemaakt, waaraan je je eigen draadje om het puntstuk te schakelen kan vastsolderen.

Als je digitaal rijdt, dan moet je bovendien nog 2 bruggetjes onder het wissel verwijderen en de buitenste rails met elkaar verbinden zoals op de 2 foto's precies halverwege deze pagina:
http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm

De ene zoals je hem koopt met de tekst: Electrofrog - Underneath View Unmodified.
De foto daaronder, zoals hij moet worden met de tekst: Electrofrog - Underneath View.

Op de onderste foto is het niet duidelijk te zien, maar de twee kleine draadbruggetjes zijn daar doorgeknipt.

Leen.

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Ronald en Leen, bedankt voor de verhelderende uitleg.
Ik ga er mee aan de gang.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.