Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 20:12:43
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 20:10:13
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 19:59:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 19:54:15
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:48:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:08:10
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 18:06:50
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
  

Auteur Topic: Mijn allereerste baanplan  (gelezen 2067 keer)

Hansi

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Mijn allereerste baanplan
« Gepost op: 08 June 2013, 18:03:30 »
Hallo iedereen,

ik zou hier graag mijn eerste baanplan posten om jullie mening eens te horen.
Het is een baan naar Zwitsers model met een schaduwstation, niveau 0, niveau 1 en 2
Alvast bedankt



Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re:Mijn allereerste baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 08 June 2013, 18:06:50 »
Ik vind het een best wel aardige baanplan hoor!
Lekker groot! ;D

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8628
Re:Mijn allereerste baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 08 June 2013, 18:29:07 »
Mooi eenvoudig plan.

Maar ik heb wel een paar suggesties:
- De keerlus op stationsniveau: Als je de ruimte hebt daarvoor leg er dan een parallelspoor in. Je kunt,
  als dit in ieder geval overdekt wordt door een "berg", hier een trein tijdelijk laten wachten.
- Maak het gehele achterste spoor ook overdekt.
- Jouw schaduwstation: Als je dit berijdt met de wijzers van de klok mee. Als de trein onderaan is moet hij met een scherpe
   bocht naar rechts naar de eerste opstelsporen. Ik denk dat het mooier is om dit iets anders te leggen. Laat het spoor eerst
   een stuk verder parallel lopen met het linkerspoor omhoog en dan met een mooie ruime bocht naar rechts. Je onderste
   opstelterrein komt dan diagonaal te liggen.  

Zoiets:

Jeroen

Hansi

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re:Mijn allereerste baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 08 June 2013, 18:48:41 »
alle grijze delen zijn niet zichtbaar;

scassidy

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re:Mijn allereerste baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 08 June 2013, 19:07:55 »
Wordt het een vaste tafel of is de nog verrijdbaar? Aangezien je tafel erg diep is ga je anders problemen krijgen achteraan te komen.

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:Mijn allereerste baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 08 June 2013, 19:18:00 »
Ziet er mooi uit, maar behalve de punten van mijn voorgangers heb ik er zelf ook nog een: het is me te rechttoeaan. Het station kan schuin t.o.v. de rand, de bochten kunnen vloeiender enz:


Verder: (y) O ja, had ik al gezegd ::) ;D

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Hansi

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re:Mijn allereerste baanplan N (3,45m X 1,05)
« Reactie #6 Gepost op: 09 June 2013, 11:45:41 »
het was de bedoeling van een vaste tafel te maken, maar er kunnen altijd wieltjes ondergezet worden.
Heb ook enkele aanpassingen gedaan, volgens jullie opmerkingen en dit is inderdaad beter.
Groetjes Hans


mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re:Mijn allereerste baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 09 June 2013, 12:22:38 »
Ik weet niet wat de precieze hoogtes vd niveaus zijn, maar als je rechts rijdt, dan wordt er op de binnenbaan geklommen en op de buitenbaan gedaald.  Iets met hellingen en percentages: andersom zou in dat geval verstandiger zijn. Correct me if I'm wrong :D
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Mijn allereerste baanplan
« Reactie #8 Gepost op: 09 June 2013, 13:09:28 »
Aan de rechterkant uit de tunnel komend, dus op zijn Zwitsers links rijdend, krijg je vlak voor het station een heel raar knikje.  Dat kan dus weg.
Als je dan op het voorste stationsspoor wil komen, neem je de linkse wissel, en dan komt er weer een linkse wissel.  Dat zorgt voor heel onnatuurlijke tegenbochten, zowel in het perronspoor als in het spoor naar het rangeerterrein.  Een rechtse wissel op deze plaats voorkomt dat.

Aan de rechterkant van het station kun je wel, uit de tunnel komend, naar het achterste stationsspoor (en terug), maar vanaf het rangeerterrein kun je niet op het linkerspoor komen. De verbinding zou dus andersom moeten / kunnen liggen.  Wil je beide mogelijkheden houden, dan zou een zogeheten "Hosenträger" met Engelse wissels uitkomst bieden.  Ook aan de linkerkant van het station zou dat kunnen.  Beide keuzes hangen af van verdere rijbedoelingen, maar rechts lijkt me sowieso een omkering de moeite waard.

Maarten.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Mijn allereerste baanplan
« Reactie #9 Gepost op: 09 June 2013, 13:14:54 »
De "rangeersporen" aan de draaischijf hebben geen enkel nut, tenzij je daar een gigantische lokfabriek of lokdepot / opstelplaats bouwt.  Wagons kunnen hier niet terecht, moeten altijd over de draaischijf.  Zeer onnatuurlijk.Verplaatsen van de draaischijf zo ver mogelijk/gewenst naar het station (links voor de in-uitsporen van het station), laat veel meer natuurlijke ruimte over voor rangeermogelijkheden

Maarten.