Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 16:29:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:26:49
Roco NS plan V door Tedo
Vandaag om 16:21:01
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 16:03:58
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door Eelco Storm
Vandaag om 15:55:56
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 15:35:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:35:26
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:11:34
verlichting op mijn draaischijf zeten door Mar-Cas
Vandaag om 13:49:33
Maasvlakte Zuid door Hans Reints
Vandaag om 13:42:32
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Biesje
Vandaag om 13:15:24
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen ) door Biesje
Vandaag om 13:11:53
Stoomlocomotieven van de Staatsmijnen door Eelco Storm
Vandaag om 12:36:42
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
Vandaag om 12:35:31
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:32:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door aad52
Vandaag om 11:11:21
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door Pauldg
Vandaag om 10:58:29
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:56:00
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 10:27:37
Au bord de la Cèze door Ronald69
Vandaag om 09:27:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 09:27:12
PB Models, ICR-rijtuigen door Roelof R
Vandaag om 09:04:11
Spoorwegkanon Dora door Hans Reints
Vandaag om 08:59:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door aad52
Vandaag om 08:50:48
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Eric B
Vandaag om 08:09:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Eric B
Vandaag om 07:58:31
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:46:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 01:10:43
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 01:09:14
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
17 October 2025, 23:24:17
  

Auteur Topic: Mijn allereerste baanplan  (gelezen 2003 keer)

Hansi

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Mijn allereerste baanplan
« Gepost op: 08 June 2013, 18:03:30 »
Hallo iedereen,

ik zou hier graag mijn eerste baanplan posten om jullie mening eens te horen.
Het is een baan naar Zwitsers model met een schaduwstation, niveau 0, niveau 1 en 2
Alvast bedankt



Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re:Mijn allereerste baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 08 June 2013, 18:06:50 »
Ik vind het een best wel aardige baanplan hoor!
Lekker groot! ;D

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8612
Re:Mijn allereerste baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 08 June 2013, 18:29:07 »
Mooi eenvoudig plan.

Maar ik heb wel een paar suggesties:
- De keerlus op stationsniveau: Als je de ruimte hebt daarvoor leg er dan een parallelspoor in. Je kunt,
  als dit in ieder geval overdekt wordt door een "berg", hier een trein tijdelijk laten wachten.
- Maak het gehele achterste spoor ook overdekt.
- Jouw schaduwstation: Als je dit berijdt met de wijzers van de klok mee. Als de trein onderaan is moet hij met een scherpe
   bocht naar rechts naar de eerste opstelsporen. Ik denk dat het mooier is om dit iets anders te leggen. Laat het spoor eerst
   een stuk verder parallel lopen met het linkerspoor omhoog en dan met een mooie ruime bocht naar rechts. Je onderste
   opstelterrein komt dan diagonaal te liggen.  

Zoiets:

Jeroen

Hansi

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re:Mijn allereerste baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 08 June 2013, 18:48:41 »
alle grijze delen zijn niet zichtbaar;

scassidy

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re:Mijn allereerste baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 08 June 2013, 19:07:55 »
Wordt het een vaste tafel of is de nog verrijdbaar? Aangezien je tafel erg diep is ga je anders problemen krijgen achteraan te komen.

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:Mijn allereerste baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 08 June 2013, 19:18:00 »
Ziet er mooi uit, maar behalve de punten van mijn voorgangers heb ik er zelf ook nog een: het is me te rechttoeaan. Het station kan schuin t.o.v. de rand, de bochten kunnen vloeiender enz:


Verder: (y) O ja, had ik al gezegd ::) ;D

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Hansi

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re:Mijn allereerste baanplan N (3,45m X 1,05)
« Reactie #6 Gepost op: 09 June 2013, 11:45:41 »
het was de bedoeling van een vaste tafel te maken, maar er kunnen altijd wieltjes ondergezet worden.
Heb ook enkele aanpassingen gedaan, volgens jullie opmerkingen en dit is inderdaad beter.
Groetjes Hans


mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re:Mijn allereerste baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 09 June 2013, 12:22:38 »
Ik weet niet wat de precieze hoogtes vd niveaus zijn, maar als je rechts rijdt, dan wordt er op de binnenbaan geklommen en op de buitenbaan gedaald.  Iets met hellingen en percentages: andersom zou in dat geval verstandiger zijn. Correct me if I'm wrong :D
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Mijn allereerste baanplan
« Reactie #8 Gepost op: 09 June 2013, 13:09:28 »
Aan de rechterkant uit de tunnel komend, dus op zijn Zwitsers links rijdend, krijg je vlak voor het station een heel raar knikje.  Dat kan dus weg.
Als je dan op het voorste stationsspoor wil komen, neem je de linkse wissel, en dan komt er weer een linkse wissel.  Dat zorgt voor heel onnatuurlijke tegenbochten, zowel in het perronspoor als in het spoor naar het rangeerterrein.  Een rechtse wissel op deze plaats voorkomt dat.

Aan de rechterkant van het station kun je wel, uit de tunnel komend, naar het achterste stationsspoor (en terug), maar vanaf het rangeerterrein kun je niet op het linkerspoor komen. De verbinding zou dus andersom moeten / kunnen liggen.  Wil je beide mogelijkheden houden, dan zou een zogeheten "Hosenträger" met Engelse wissels uitkomst bieden.  Ook aan de linkerkant van het station zou dat kunnen.  Beide keuzes hangen af van verdere rijbedoelingen, maar rechts lijkt me sowieso een omkering de moeite waard.

Maarten.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Mijn allereerste baanplan
« Reactie #9 Gepost op: 09 June 2013, 13:14:54 »
De "rangeersporen" aan de draaischijf hebben geen enkel nut, tenzij je daar een gigantische lokfabriek of lokdepot / opstelplaats bouwt.  Wagons kunnen hier niet terecht, moeten altijd over de draaischijf.  Zeer onnatuurlijk.Verplaatsen van de draaischijf zo ver mogelijk/gewenst naar het station (links voor de in-uitsporen van het station), laat veel meer natuurlijke ruimte over voor rangeermogelijkheden

Maarten.