Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
Vandaag om 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
Vandaag om 21:07:11
Time-of-flight module door janvanbemmel
Vandaag om 20:43:14
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
Vandaag om 20:28:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:24:36
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
Vandaag om 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 19:08:06
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 18:59:18
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 18:32:55
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 18:21:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:13:40
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Noordpool
Vandaag om 16:35:25
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
  

Auteur Topic: Front, sluit en rangeersein digitaal geschakeld  (gelezen 1781 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Front, sluit en rangeersein digitaal geschakeld
« Gepost op: 03 April 2013, 16:51:53 »
Hoi allemaal,

Ik ben sinds een tijd flink bezig me te verdiepen in de programmeer mogelijkheden van decoders. Eerst via CV instellingen via een Intellibox en toen ik via het forum goedkoop aan een Esu lokprogrammer kon komen vooral via laatst genoemde. Sinds een week heb ik daar nu ook een Prüfstand bij waardoor e.e.a. veel inzichtelijker wordt.

Goed, terug naar het feitelijke onderwerp. Zoals velen wil ik graag een zo realistisch mogelijke seinverlichting op mijn (stoom) loc's. Een project waar ik momenteel mee bezig ben is een NS 3300. Deze ga ik voorzien van werkende seinverlichting: Aan de voorzijde 2 frontseinen, aan de achterzijde één sluit, danwel rangeersein. Dit doe ik met microlampjes. So far so good.
Nu wilde ik echter rangeersein kunnen tonen. Ik gebruik een Loksound 4.0 decoder. Deze heeft onder F6 de rangeersnelheid zitten. Daaraan gekoppeld moet dus het rangeerseinbeeld getoond worden en onafhankelijk van de rijrichting branden.

Het leek mij zinvol om de instellingen hier te posten, zodat dit voor iedereen beschikbaar is. Voor mij was het in eerste instantie even zoeken, maar met hulp van Fred Eikelboom is het gelukt. De schematische weergave van de aansluitingen is van zijn hand.

Het uitgangspunt:


Tekening: Fred Eikelboom

Het aansluitschema zoals toegepast in mijn 3300. Vrij duidelijk, lijkt me. Wil je een 3 punts frontsein toepassen kun je uiteraard een tweede lamp/Led aansluiten op de groene draad. Dit is bij mij niet het geval. Ik heb dus één lampje op de witte draad en één lampje op de groende draad (AUX1). Samen vormen zij dus de frontseinverlichting. Omdat mijn loc maar één lamp op de tender heeft zit er op de gele draad maar één lamp aangesloten. Heb je er twee dan sluit je het tweede sluitsein aan op de paarse draad.



In dit plaatje zijn de instellingen voor de verlichting inzichtelijk. Wat heb ik nu gedaan: Bij vooruitrijden moeten beide frontseinen branden, dus F0 en AUX1. In de afbeelding heb ik ze respectievelijk Frontsein 1 en Frontsein 2 genoemd. Dus: Vooruit =  Frontsein 1 en Frontsein 2. Bij vooruit rijden zijn dus beide frontseinen ingeschakeld.
Bij Achteruit is dat Licht hinten. (Ook F0). Dus die ene, losse lantaarn op de achterzijde van de tender.

Nu komt het rangeersein. Bij het drukken van F6, "Rangeersnelheid" wil ik aan beide zijden van de loc één lamp brandend. Frontsein 1 en Licht hinten. Fronsein 2 moet doven en bovendien moeten Fronsein 1 en Licht hinten onafhankelijk van de rijrichting blijven branden.
Dat is te zien bij F6: Frontsein 1 en Licht hinten moeten branden. ECHTER in de linker kolom, bij de voorwaardes moet de zaak zodaning ingesteld worden dat F0 dooft als F6 ingedrukt wordt. Vooruit zijn de uitgangen Frontsein 1 en Frontsein 2 ingeschakeld. Bij drukken F6 worden deze uitgeschakelt. MAAR omdat ik frontsein 1 ook bij F6 ingesteld heb, zal deze blijven branden. Alleen Fronsein 2 zal doven en -afhankelijk van de rijrichting zal ook het sluitsein op de tender gaan meebranden. Door bij de voorwaarden van F6 ook de voorwaarde te stellen dat de rijrichting genegeerd moet worden, zal dit seinbeeld blijven branden, ongeacht de rijrichting.

Op de Prüfstand ziet het er dan zo uit:



Het felle LEDje met de aanduiding "FL" geeft Frontsein 1 weer, de aan de witte draad aangesloten lamp. Het minder felle LEDje met de "1" geeft de aan de groene draad aangesloten lamp weer, Frontsein 2 dus. Die branden mooi.

Nu gaat de loc in z'n achteruit:




Je raad het al: de rode LED met "RL" geeft het sluisein weer, aangesloten aan de gele draad.

En nu het rangeersein:



Aan de voorzijde is AUX 1 gedoofd (LED "1") en de front- en sluitseinen branden tegelijkertijd. Klaar! Als je twee sluitseinen hebt zul je dus dezelfde voorwaarden moeten invoeren als die die nodig zijn bij de frontseinen. Maar ik denk dat dit voor zich spreekt.

Nu snap ik dat niet iedereen een Lokprogrammer heeft, maar er is een mogelijkheid om de bijbehorende CV lijst als leidraad te gebruiken. Ik heb alleen geen idee of deze als compleet bestand vanuit de Lokprogrammer hier neer te toveren is. Allcht dat iemand dit weet. Kan me ook voorstellen dat met behulp van de schema's die in de hanleiding van de Loksound opgenomen zijn e.e.a. terug te herleiden is. Mocht iemand echter weten hoe de CV lijst in zijn totaliteit hier neer te zetten is zonder dat er een hoop screenshots nodig zijn hoor ik het graag. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben!
Met groet,

Ger.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6674
Re:Front, sluit en rangeersein digitaal geschakeld
« Reactie #1 Gepost op: 03 April 2013, 19:04:32 »
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48428.0.html  is misschien wat je zoekt?

Geen programmer noch proefstand nodig. :P Gewoon de gewijzigde CV's met je centrale inkloppen, dat zijn er doorgaans niet zo veel.

Gr, Ben.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Front, sluit en rangeersein digitaal geschakeld
« Reactie #2 Gepost op: 03 April 2013, 19:31:49 »
Volgens mij wel, alleen hoeft er bij dit verhaal niet eens vergeleken te worden. Iedereen zou over de CV lijst moeten kunnen beschikken. Ga er eens mee aan de slag.

Dank voor je info!
Met groet,

Ger.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re:Front, sluit en rangeersein digitaal geschakeld
« Reactie #3 Gepost op: 09 April 2013, 02:56:22 »
Mocht iemand echter weten hoe Äe CV léjst in zijn totaliteit ÈIer neerÀte zetten is zonder daD er eenàHoop screenshots nodig úijn hooÒ ik het graag.
[/qåOte]Is dit de gevraagde oàLossingª\br />a) voorafinstelleîÚ CV31 À16 en CV32 = 2
b)àæront(léCht) = 1; achter(licht) = 2; AUX1 = 4:
CV330: F0v: front + AUX1: 1 + 4 = 5
CV346: F0a: achter: 2
CV362: F1: 0
CV378: F2: 0
CV394: F3: 0
CV410: F4: 0
CV426: F5: 0
CV442: F6: front + achter: 1 + 2 = 3
CV458: F7: 0
CV474: F8: 0

Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.