Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tankinstallaties voor dieseltreinen door spoorijzer
Vandaag om 16:00:00
waterwagens door stootblok
Vandaag om 15:49:15
Project seaside Germany door Tjalling
Vandaag om 15:36:13
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 15:15:30
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door TonM
Vandaag om 15:10:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 14:28:44
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 13:39:10
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door erbink
Vandaag om 13:24:17
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 13:24:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:35:31
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Lucien
Vandaag om 11:33:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 09:34:31
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
  

Auteur Topic: Oudere locs/motoren en decoders  (gelezen 5328 keer)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1586
Re:Oudere locs/motoren en decoders
« Reactie #30 Gepost op: 13 March 2013, 10:19:35 »
Oud smeermiddel kan vaak verharst zijn. De enige remedie is om de aandrijving te demonteren en met wasbenzine schoon te maken. Daarna spaarzaam met goede olie of teflonvet (LaBelle) smeren. Derk erom dat LaBelle verschillende soorten smeermiddel heeft die al dan niet voor kunststof geschikt zijn.
Motorlagers zijn veelal gesinterd (poreus), een klein drupje olie op het lager doet vaak wonderen. Vanzelfsprekend heeft het bij een motor met een versleten (trommel)collector geen zin meer om onderhoud te plegen. Vervanging is dan het enige alternatief.
Naast de Mashima of Sagami motoren heb ik vaak een klokanker motor (Faulhaber, Escap, Maxon of Namiki) ingebouwd. Complete ombouw sets zijn bij SB (en vroeger bij Verbeck en Bogusch) leverbaar. Klokankermotoren hebben een lineair draaimoment, zijn geruisarm en hebben een hoog rendement (laag stroomverbruik). Ze hebben alleen een hekel aan pulssturing. De meeste van de huidige decoders zijn geschikt voor toepassing met klokankermotoren. In analoog bedrijf is een 0-12V regelbare gelijkspanning geschikt om de lok te laten kruipen. Klokankermotoren hebben een mooie uitloop, zeker als er op de as nog een vliegwiel gemonteerd is. De lokverlichting heeft echter een remmend effect op de uitloop maar is te compenseren met een kleine elektronische schakeling. Voor geïnteresseerden is een schema hiervan beschikbaar. 

Klokankermotoren zijn in 12V in diameter vanaf 10mm leverbaar. Recentelijk heeft Faulhaber een 12V klokankermotor met 8mm doorsnee in het programma opgenomen. Het vermogen van slechts 0,3W laat alleen een toepassing in een klein model toe. Gezien de geringe stroomopname kan een motor met een lagere spanning van een voorweerstand voorzien worden om toch op 12Vdc aangesloten te kunnen worden. Voor kleine draaistel locomotieven kunnen ook 2  identieke 6V klokankermotoren in serie worden gezet. Ik heb dit ooit bij een h0e smalspoorloc toegepast.

Pager motoren die voor de trilfunctie in de mobiele telefoon zorgen, zijn niet op continubedrijf berekend. Me een geschikte voorweerstand kunnen ze del leuke effecten geven.

(wordt vervolgd)

Rob

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Oudere locs/motoren en decoders
« Reactie #31 Gepost op: 13 March 2013, 10:34:17 »
Motoren zo nu en dan vervangen is geen probleem, dit doe ik dan ook keurig... Het gaat mij vooral om de tamdwielkasten... Ik heb het gevoel dat er een groot probleem bij de tandwielkasten ontstaat. Het oude vet wordt hard, maar zodra ik die ga vervangen door nieuw schoon roco vet komt het ook niet meer goed en lijkt er dermate veel slijtage te zijn dat het eigenlijk een verloren zaak lijkt.
 
Ik denk dat ik inderdaad maar eens jouw richting op kom Han... 😉, zelf kom ik er in ieder geval niet echt uit...

Groet,

Richard

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Oudere locs/motoren en decoders
« Reactie #32 Gepost op: 13 March 2013, 11:34:55 »
Als je tandwielkasten uit elkaar haalt, moet je als je het perfect wilt doen, dezelfde tandwielen weer op dezelfde plek terugbouwen. Maar ik heb hier in de praktijk tot nu toe nooit last mee gehad en doe het eigenlijk nooit zo precies.

Hoe maak je eea schoon? Heb je al eens een ultrasoon reiniger geprobeerd?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Oudere locs/motoren en decoders
« Reactie #33 Gepost op: 13 March 2013, 12:39:00 »
Jup, ultrasoon reiniger, wasbenzine en een kwastje... de hele mikmak...