Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 22:18:35
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 22:15:52
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 22:07:44
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 22:06:11
Kato ETA 515 door Benelux795
Vandaag om 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179 door Spoorzoeker58
Vandaag om 21:03:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 20:45:16
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 20:39:51
Show je realistische treinsamenstelling door Cegielski
Vandaag om 20:23:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 20:10:15
zoeken waar een draad zit op de baan door Mark D.
Vandaag om 20:02:41
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 19:44:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 19:41:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 19:34:29
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door vpeters1984
Vandaag om 18:58:33
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 18:56:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:34:40
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 18:30:24
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 18:29:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:50:31
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:07:58
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
Vandaag om 16:57:30
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
Vandaag om 16:22:28
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
  

Auteur Topic: Reizen per TEE  (gelezen 5478 keer)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Reizen per TEE
« Reactie #15 Gepost op: 26 January 2010, 21:25:17 »
Het ging mij niet zozeer om dat het toen er allemaal ouderwets aan toe ging (het viel me zeker op dat het voor die tijd erg modern was), maar een hoog serviceniveau, zoals de ober met wit jasje die je in het restauratierijtuig komt bedienen, hangt direct samen met dat het toen allemaal wat langer duurde.

En dan wordt vaak gezegd dat het nu allemaal zo gehaast is, maar destijds had je die keuze niet: het ging gewoon langzaam. Dus dan maar wat betere service.
Ik heb niet het idee dat de service gerelateerd was aan het langzame.
Hoewel niet echt een liefhebber van de VS, moet ik toch bekennen dat service daar veel nadrukkelijker aanwezig is dan hier. Terwijl het leven daar niet langzamer is dan hier.
Maar er zijn daar ook genoeg mensen die voor een beperkt salaris en wat fooien bereid zijn die service te leveren.
Die bereidheid is er hier denk ik veel minder (net als trouwens de bereidheid om fooien te geven).

Huub

Anoniem

  • Gast
Re:Reizen per TEE
« Reactie #16 Gepost op: 27 January 2010, 10:23:14 »
Wel erg toevallig dat de landen binnen het TEE-verband dezelfde landen zijn die de EEG/EG/EU hebben opgericht, met toevoeging van Zwitserland.

In die landen (F, D, I, NL, B, L) was in 1957 reeds een bepaalde beweging tot samenwerking gaande, die in dat jaar resulteerde in de oprichting van zowel de EEG als Euratom en ook de TEE-groep. Die beweging was enige jaren daarvoor al ingezet met de oprichting van de EGKS (de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal) in 1951. Je zou kunnen betogen dat het allemaal geen toeval was dat het dezelfde landen zijn: door die zes landen waarde in die tijd immers een Zeitgeist die gericht was op samenwerking en zelfs eenwording.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Reizen per TEE
« Reactie #17 Gepost op: 27 January 2010, 10:48:36 »
Even voor de duidelijkheid: de dame is geen reiziger, maar onderdeel van de service. (hoewel ik moet toegeven dat de matig kan typen voor een professioneel secretaresse)
Die dame heeft binnen de kortste keren overbelaste schouders. Haar houding is totaal niet ergonomisch, de typemachine staat veel te hoog! Ik krijg al pijn als ik er naar kijk.

Over TEE gesproken: mijn favoriete filmpje is van BahnTV. Hierbij zie je een heel stuk over de "on-board" secretaresse en heel veel achtergrond informatie over de sfeer binnen met mensen die er gewerkt hebben.

http://www.bahntv-online.de/btvo/site/index.php?s=5600&ids=141413
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Anoniem

  • Gast
Re:Reizen per TEE
« Reactie #18 Gepost op: 27 January 2010, 11:16:19 »
Overigens wel frappant dat de Mistral reeds als figurant optreedt op 7:00 in het filmpje (vertrek uit Lyon Perrache richting Nice). Die trein werd in 1965 als eerste Franse binnenlandse trein toegelaten tot het TEE-verband, maar dat terzijde.

Het hele formulier-bewegendegleuf-ponsbandverhaal ging met name om het boeken van de zitplaatsreservering en niet zo zeer om het eigenlijke treinkaartje.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
Re:Reizen per TEE
« Reactie #19 Gepost op: 11 February 2013, 23:14:33 »
In de jaren '80 was er een programma op TV, volgens mij heette het "Europa spoort anders, adieu TEE."
Heeft iemand dit TV-programma, of weet iemand een link naar dit TV programma?