Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EL11 NSB sound file door GerardH
Vandaag om 02:53:29
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:11:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door bask185
Vandaag om 00:39:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 00:24:40
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 00:03:02
booster vraag door AP3737
09 August 2025, 23:59:48
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
09 August 2025, 23:49:50
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 August 2025, 23:29:13
Edelweisz in model door odaoda
09 August 2025, 23:07:44
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
09 August 2025, 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
Raadplaatje door GerardvV
09 August 2025, 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
09 August 2025, 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
09 August 2025, 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
09 August 2025, 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
09 August 2025, 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
09 August 2025, 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 August 2025, 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
09 August 2025, 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 August 2025, 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
09 August 2025, 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
09 August 2025, 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
09 August 2025, 14:19:41
  

Auteur Topic: Railgeometrie Rocoline  (gelezen 1767 keer)

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Railgeometrie Rocoline
« Gepost op: 16 January 2013, 00:00:18 »
Voor het ontwerpen van mijn modelbaan heb ik gekozen voor Rocoline rails.
Klopt het dat je tussen een R4 en R5 bocht geen bochtwissel kunt plaatsen gezien de railgeometrie van Rocoline?
Graag jullie opmerkingen.

Marco.
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re:Railgeometrie Rocoline
« Reactie #1 Gepost op: 16 January 2013, 04:14:38 »
Klopt, er zijn alleen maar R2/R3 en R5/R6 meegebogen wissels.
Ik heb alleen maar ervaring met de R5/R6 variant, waar ik er een aantal van had in mijn oude baanplan.

Groeten,
Lolke

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:Railgeometrie Rocoline
« Reactie #2 Gepost op: 16 January 2013, 08:43:55 »
Dus zwart-wit gezien is het onmogelijk om in een R4/R5 bocht bochtwissels aan te brengen met Rocoline rails?
Ik wil namelijk in mijn baanplaan geen scherpe bochten aanbrengen, vandaar dat ik R4/R5 bochten wil.
Oplossingen?

Marco.
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re:Railgeometrie Rocoline
« Reactie #3 Gepost op: 16 January 2013, 08:56:49 »
Ik heb R5/R6 aangebracht in verband met dezelfde reden als jij aangeeft. In principe heb je maar een kwart R5/R6 nodig voor een wisseloverloop. De rest kun je gewoon leggen in R4/R5. Heb ik ook gedaan en scheelt weer wat ruimte. Tenzij je een rondje wil maken, dan gaat het natuurlijk niet passen  ;)
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re:Railgeometrie Rocoline
« Reactie #4 Gepost op: 16 January 2013, 08:58:02 »
Je kunt Walter Voelklein vragen: http://weichen-walter.de. Die kan ze op maat maken. Niet goedkoop, maar past dan wel in je geometrie.

dirkjan

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:Railgeometrie Rocoline
« Reactie #5 Gepost op: 16 January 2013, 09:11:58 »
@ Marc ... blijft de hart-op-hart spoorafstand met deze "mix" dan toch in beide gevallen gelijk?

Toch wel weer vreemd dat Rocoline geen R4/R5 bochtwissels in hun assortiment hebben.

Marco.
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26695
    • Pagina van klaas
Re:Railgeometrie Rocoline
« Reactie #6 Gepost op: 16 January 2013, 11:08:10 »
Toch wel weer vreemd dat Rocoline geen R4/R5 bochtwissels in hun assortiment hebben.
Je kan je ook afvragen waarom ze geen R3/R4 boogwissels hebben. Ze hebben wel weer boogwissels R9/R10.
Zal wel een afweging zijn tussen wat dat kost, en hoeveel er van verkocht zullen worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:Railgeometrie Rocoline
« Reactie #7 Gepost op: 17 January 2013, 00:31:53 »
Inderdaad Klaas, waarom zijn er geen bochtwissels R3/R4/R5 in hun assortiment.
Mijn inziens zijn R2/R3 (bocht)wissels vaak te scherp en R5/R6 te groot als je ruimtegebrek hebt.
Valt me toch weer een beetje tegen nu ik eindelijk had besloten voor Rocoline rails te kiezen ...

Marco
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:Railgeometrie Rocoline
« Reactie #8 Gepost op: 22 January 2013, 12:25:08 »
Ik heb R5/R6 aangebracht in verband met dezelfde reden als jij aangeeft. In principe heb je maar een kwart R5/R6 nodig voor een wisseloverloop. De rest kun je gewoon leggen in R4/R5. Heb ik ook gedaan en scheelt weer wat ruimte. Tenzij je een rondje wil maken, dan gaat het natuurlijk niet passen  ;)

@Marc,

Kun je dit eens laten zien?
Heb je hier een foto van hoe dit er uit ziet?
Of een stukje van je eventuele baanplan als je die hebt?
Ben wel benieuwd ...

Marco.
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re:Railgeometrie Rocoline
« Reactie #9 Gepost op: 22 January 2013, 22:49:23 »
Overigens is het R3 deel van een R2/R3 wissel geen R3 maar anders/langer. Ik dacht dat ik gemakkelijk in een R3 boog een dergelijke wissel kon verwerken, maar dat ging niet helemaal op. Gek genoeg is het R2 deel wel precies R2.
Gr,

Jan Willem

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:Railgeometrie Rocoline
« Reactie #10 Gepost op: 22 January 2013, 22:57:14 »
@Wummeke:

In een R2/R3 boogwissel zijn de beide bogen eigenlijk allebei R2... Alleen is de buitenboog van het wissel eerst een stukje recht (ter plaatse van de tongen), en pas daarna buigt hij af.

Als je in een parallele R2/R3 boog een overloop wil leggen met deze boogwissels, moet je in de buitenboog, vóór het wissel (dus aan de tongzijde) één stuk R2 boog leggen in plaats van R3, dan past het in de geometrie.

Edit: Plaatje gevonden: http://www.mcschueler.de/images/extra/RocoLINE_Gleisgeometrie3.pdf (de twee plaatjes rechtsboven)
« Laatst bewerkt op: 22 January 2013, 23:12:44 door Reinier Z. »
Reinier