Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko 2025
door
odaoda
Vandaag
om 18:35:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 18:12:36
Roco traxx 'Eurocity'
door
Chiel
Vandaag
om 18:00:50
Acme nieuwe ICNG
door
Silvolde
Vandaag
om 17:49:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
g-j
Vandaag
om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons"
door
Marc tramt
Vandaag
om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0
door
hervé
Vandaag
om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:47:06
Raadplaatje
door
BrightonBelle
Vandaag
om 16:33:55
Roco wagon openen
door
grossraumwagen
Vandaag
om 15:37:45
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
door
spoorzeven
Vandaag
om 15:37:04
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
schipcas
Vandaag
om 14:52:36
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:50:15
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
door
peterha
Vandaag
om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Teoalessandro
Vandaag
om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
Gerard van de Weijer
Vandaag
om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27)
door
Bert Senden
Vandaag
om 08:46:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Lolke Bijlsma
Vandaag
om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's
door
hervé
30 September 2025, 21:35:28
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Halling Flexity classic Essen/ Mühlheim en constraint layer damping.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Halling Flexity classic Essen/ Mühlheim en constraint layer damping. (gelezen 2339 keer)
skiptram
Offline
Berichten: 478
Halling Flexity classic Essen/ Mühlheim en constraint layer damping.
«
Gepost op:
18 February 2016, 14:14:09 »
Met dank aan Joke,
Heden ontving ik de nieuwe flexity classics van Essen en Mühlheim van de firma Halling.
Wederom een prachtige trams en na inspectie viel me op dat zoals bij meerdere trams, maar met name bij deze modellen, het geluid van de motoren omgekeerd evenredig is aan de schoonheid van de modellen. Zelf mijn Märklin spulletjes in de 60-ger jaren liepen geluidlozer als deze rammelbakken.
Na demontage van de kappen liepen de modellen echter als een zonnetje en vrijwel geluidloos.
Breenweef! ( om maar eens bij de niet geheel ongebruikelike schrijfwijze hier op het forum te blijven)
Deze week had ik echter ook een PN van Joke ( bouw van en PCC 1200) gehad waarin mij werd verwezen naar het "constraint layer damping" principe.
Na wat googlen en plaatjes kijken in de verschillende wetenschappelijke artikelen ( u weet lezen is niet mijn sterkste zijde als dyslecticus) kwam ik mede door het ontbreken van de zo gebruikelijke gewichten van Halling in de daken tot de volgende oplossing.
Er is niet gekozen voor de normale gewichten maar voor het "SKIPstraint layer damping" systeem om maar meteen dit ideetje te claimen waarbij het geluid wordt gedempt en iets gewicht toegevoegd.
Men neme, een overgebleven plaat in dit geval Ni-Ag vanuit de randen van een etsplaat.
Dubbelzijdig tape van 3M ( onhandelbaar spul waar ik ook vanaf moet).
En het verpakkings materiaal door Halling geleverd een soort goedkope foam.
Men maakt hiervan de halve sandwich plaat
Volgens het principe:
En lijmt dit in de 2 kop bakken tegen het dak.
En dan loopt het geheel alsof het de toch al dure prijs waard is.
Geluidloos is wat overdreven maar zeer acceptabel.
De moeite waard om dit ook bij andere Halling modellen toe te passen.
Met dank aan Joke, 3M , SKIP en Halling,
en groet van Paul
Gelogd
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook:
https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p
WeKra
Offline
Berichten: 1383
Re: Halling Flexity classic Essen/ Mühlheim en constraint layer damping.
«
Reactie #1 Gepost op:
18 February 2016, 14:28:39 »
Niet om je 'idee-claim' de grond in te boren, maar bestaat daar niet gewoon dubbelzijdig tape voor met zo'n foamlaagje? Ik gebruik niet anders...! Niet dat 3D-foamband dat ze gebruiken voor die jaren 90 kaarten, maar van die veel te dure van Pattex. Oersterk en geluidswerend.
Gelogd
Check ook mijn
Facebook
skiptram
Offline
Berichten: 478
Re: Halling Flexity classic Essen/ Mühlheim en constraint layer damping.
«
Reactie #2 Gepost op:
18 February 2016, 14:39:33 »
Wes,
Hardstikke mooi tape, maar zoals ik al zei :
Citaat
onhandelbaar spul waar ik ook vanaf moet).
En verder is je het je kennelijk ontgaan dat het geheim schuilt in de
dunne
plaat ( de constraining layer) die ermee verlijmd wordt.
Groet van Paul
Gelogd
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook:
https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p
WeKra
Offline
Berichten: 1383
Re: Halling Flexity classic Essen/ Mühlheim en constraint layer damping.
«
Reactie #3 Gepost op:
18 February 2016, 14:46:02 »
We hebben het over andere soorten tape. "Mijn" tape is een volledig product met hetzelfde doel c.q. effect als jouw spul, en zeker niet onhandelbaar. Stukje tape, plaat erop, klaar. Met jouw idee moet je zelf een sandwich maken. Alleen maar meer handelingen toch? Ik ben alleen kritisch hoor.
«
Laatst bewerkt op: 18 February 2016, 14:47:45 door WeKra
»
Gelogd
Check ook mijn
Facebook
De Burgemeester van Hespedam
Offline
Berichten: 454
Re: Halling Flexity classic Essen/ Mühlheim en constraint layer damping.
«
Reactie #4 Gepost op:
18 February 2016, 17:20:32 »
SkipJokeTram oplossing klinkt geweldig!!!
Bedankt voor de tip!!
Niek
Gelogd
Bouwt aan Haagse Trams en modelbouw.
http://www.hespedam.nl
Facebook:
https://www.facebook.com/profile.php?id=100008028589246
Tulpendaal
Offline
Berichten: 3569
Westlandbaan-Delft
Re: Halling Flexity classic Essen/ Mühlheim en constraint layer damping.
«
Reactie #5 Gepost op:
21 February 2016, 08:47:53 »
Goedenmorgen,
Leuk dat het idee opgepakt wordt.
In mijn tram steekt ook zo'n demper. Het steekt ook in autos en wordt oa van mijn werkgever geproduceert. Om te werken moeten de top en de onderste laag een hoge stijfheid hebben, daarom is een laag de wand, in de auto het chassis, bij de tram de bodem in mijn geval of het dak bij Paul.
de tweede plaat is altijd metaal, in de auto alu en in model hetzelfde.
De tussenlaag is waar alle optimerings potentiaal steekt. Dit is een dichte elastische laag die beide platen over de hele oppervlakte verbinden moet. In de auto is dit bitumen, en rein technisch kan men deze lagen voor de auto kopen en in de tram steken. Alleen weet ik niet hoe ons plastic op bitumen chemicalien reageert (bitumen is asfalt). In mijn ogen het dichste in de buurt komt dubbelzijdig plakband, de dikkere soort maar niet ombedingt een schuimvariant. Deze materialen zijn normaal niet geschuimt.
Deze vorm van demping haalt alleen tonen uit de ondere frequenzie bereik eruit. Die vooral door vibratie ontstaan.
Hoop dat deze wat technische uitvoering helpt met het verder ontwikkelen.
Gr. Joke
ps in de behuizing van computers worden ze ook ingezet om het ratelen van de wanden tegen te gaan, misschien zijn deze kant en klare patches ook voor ons inzetbaar.
Paul ik kom waarschijnlijk in juni naar de modelbouwevent in het openluchtpark. Misschien kan ik dan een stuk van het orgineel meenemen.
«
Laatst bewerkt op: 21 February 2016, 08:55:46 door Tulpendaal
»
Gelogd
Groetjes Joke
Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw
TRAM
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Halling Flexity classic Essen/ Mühlheim en constraint layer damping.