Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
hervé
30 September 2025, 23:01:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
door
sncf231e
30 September 2025, 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
hervé
30 September 2025, 22:30:43
Raadplaatje
door
grossraumwagen
30 September 2025, 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27)
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's
door
hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
door
Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn
door
Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1
door
Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500
door
Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
30 September 2025, 19:24:53
Roco 290 digtaliseren
door
Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte
door
741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid
door
Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Ronald69
30 September 2025, 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan
door
Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0
door
spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum
door
Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
30 September 2025, 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
30 September 2025, 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons"
door
martijn v m
30 September 2025, 13:03:59
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Less is more - Baanplan N - 200 x 40 cm
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Less is more - Baanplan N - 200 x 40 cm (gelezen 3816 keer)
hscholts
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 4
Less is more - Baanplan N - 200 x 40 cm
«
Gepost op:
27 November 2012, 21:12:31 »
Eerst even een lange introductie.
-> en daar gaat het "less is more" principe al gelijk het raam uit, sorry :-)
Voorgeschiedenis
Ik ben in 2002 gestart met een baan in schaal N. De baan was een langgerekte "L": 450 x 80 cm met een klein zij-pootje. Het geheel was in vier segmenten gemaakt, omdat ik het ook weer uit elkaar wou kunnen halen mocht ik gaan verhuizen.
Er waren twee niveau's:
- Bovengronds had ik eigenlijk alleen een tijdperk I (~1910) station aan een enkelsporige hoofdlijn waar ook een een zijlijn aftakte. Redelijk eenvoudig en het was best cool om het station zo over bijna drie meter gestrekt te zien liggen. Volop ruimte voor treinbewegingen.
- Ondergronds had ik een 6-sporig schaduwstation met twee keerlussen. Aan beide zijden van de baan een klimspiraal.
Ik had veel storingen en de operatie was onbetrouwbaar. De klimspiralen (2%) waren erg zwaar voor de lichte N-lokjes; een sneltrein kwam er nog wel tegenop, maar een trein getrokken door een klein tenderlokje bleef vaak steken. Ik heb de spiralen een keer helemaal herbouwd zodat ik de volle 4.5m baanlengte gebruikte om rustiger te klimmen, maar het bleef te zwaar voor kleine lokjes. De railovergangen tussen de segmenten sloten weliswaar goed aan (uitneembaar plaatje met stukje rails), maar waren bijna niet uitneembaar zonder schade te doen. De segmentbouw maakte het ook moeilijk om een stevige constructie te maken voor achtergrond, verlichting en fascia.
Uiteindelijk heeft de frustratie gewonnen en mij ertoe gebracht om de baan af te breken en iets nieuws te gaan proberen.
Lessen
Uit de voorgaande ervaring en problemen heb ik een aantal lessen getrokken en vervolgens ook harde eisen gesteld aan een nieuwe baan, hoofdzakelijk met betrouwbaarheid en robuustheid als uitgangspunt:
- Uit één stuk gemaakt (dit limiteert de uiteindelijke afmeting als het verplaatsbaar moet zijn).
- Eén niveau (schaduwsporen achter de achtergrondplaat en niet onder de baan).
- Aan ieder stukje rail een draad gesoldeerd voor de rijspanning (ik vertrouw niet meer op raillassen).
- Al het houtwerk (ja, ook de onderkant van de baan) in de grondverf en afgelakt.
Dit alles heeft uiteindelijk geleid tot een relatief klein baanplan, maar met zo veel mogelijk operatie (de blauwe lijn geeft de achtergrondplaat weer:
Beschrijving
Eindstation van een zijlijn. Tijdperk I. Essentieel is de omloopmogelijkheid. Volgens mij is dit essentieel voor bijna ieder baanplan, maar helemaal voor een eindstation. Het schaduwstation is niet meer dan twee sporen achter de achtergrondplaat (fiddle yard).
Vanuit het station worden een aantal lokale aansluitingen bediend. Ik heb zoveel mogelijk aansluitingen expres op onhandige locaties gestopt. Op de rechterhelft de omvangrijkste aansluiting: een pulpfabriek die meerdere goederen afneemt en levert.
Het plan is al een tijdje geleden gemaakt, en tijdens de bouw heb ik nog wat getweaked. Ik had ooit bedacht een kleine lokloods linksonder te plaatsen, maar het gebouw zal er nooit komen: ik zet er alleen wat neer om de loks water en kolen in te laten nemen.
Tja en zo ben ik dus nu al weer een tijdje redelijk op weg. De rails ligt al weer een paar jaar, alles is aangesloten (rails, wissels, verlichting etc.). Ik ben nu vrij casual met ballasten en met de scenery bezig. Het gaat er een beetje uitzien als een grote kijkdoos.
Onvermijdelijk zijn er een aantal "had ik maar…" puntjes opgedoken:
- De lengte van het omloopspoor is vrij kort. Op zich geen probleem voor tijdperk I, maar voor een modernere setting zou ik ze langer maken.
- De aansluiting middenonder is een beetje onnatuurlijk. Ooit bedoeld als aparte aansluiting voor de lokale kolenhandelaar; ik gebruik het nu om de uitgaande wagens van de fabriek tijdelijk weg te zetten.
Misschien had het volgende beter geweest, maar ik ben niet ontevreden:
Uiteindelijk ben ik ook erg tevreden over de kleine afmeting en super solide constructie. Het is een soort kist geworden, wat bescherming biedt aan de baan (ook minder stof hoop ik), het makkelijker maakt om een achtergrond te hebben met afgeronde hoeken en het vrij eenvoudig maakt om verlichting te bevestigen.
Ik hoop dat ik hiermee mensen het idee kan geven dat je niet altijd een gigantische baan hoeft te hebben, of een mogelijkheid om continu rond te kunnen rijden (ovaal, keerlus) moet hebben om toch een interessante modelbaan te krijgen.
Groeten,
Harold.
Gelogd
K.Bay.Sts.B. - schaal N
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3380
Re:Less is more - Baanplan N - 200 x 40 cm
«
Reactie #1 Gepost op:
27 November 2012, 21:31:42 »
leuk plan
en mooi materieel als ik het zo zie
ben benieuwd naar de vordering en nog meer foto`s
Gelogd
groeten,
Auke
Maarten43
Offline
Berichten: 407
Tb
Re:Less is more - Baanplan N - 200 x 40 cm
«
Reactie #2 Gepost op:
29 November 2012, 20:06:35 »
Baanplan ziet er leuk uit, en inderdaad less is a LOT more.
In N schaal kun je absoluut mooi bouwen, heb zelf 6 jaar geleden een pracht van een baan gehad.
Geen foto's helaas, heb ik zeker spijt van.
Verder, ter inspiratie kijk eens naar de volgende links, wel geen Nederlandse baan maar ook om te smullen.
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=51&t=50628&hilit=finescale
en
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=3216
Ik zie de vorderingen graag tegemoet.
Groeten en succes, Maarten
Gelogd
N-spoor DB/NS Selectrix - HO NS DCC Profiboss.
Bouwe
Koekiemonster
Offline
Berichten: 983
Nitropa
Re:Less is more - Baanplan N - 200 x 40 cm
«
Reactie #3 Gepost op:
22 December 2012, 09:14:54 »
Mooie baan!
Ben benieuwd naar meer foto's!
mvg Bouwe
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Less is more - Baanplan N - 200 x 40 cm